Vakantie in Duitsland en paard gaat mee.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Vakantie in Duitsland en paard gaat mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 22:51

Hallo Bokkers,

we gaan met een groep vrienden op vakantie voor 1.5 week (zomervakantie 2015) naar Duitsland en ik zal heel graag mijn paard(jes )mee willen nemen. Wat heb ik allemaal nodig om mijn paard(jes) de grens te laten vervoeren , is er een gezondheid verklaring nodig ? Wie weet er een manege of stal in de buurt van Molbergen/Dwergte ? Ik hoor het wel.

Somebitch

Re: Vakantie in Duitsland en paard gaat mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:32

Voor het vervoeren van paarden naar Duitsland heb je inderdaad een gezondheidsverklaring nodig. :j De VWA kan deze verklaring afgeven.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:37

Van de zomer ook naar duitsland geweest, maar volgens de duitse stal was geen gezondheidsverklaring nodig, paspoort en entingen waren voldoende, die had het nagevraagd.

Maar als je met vrienden op vakantie gaat en paarden mee neemt, weet je wel waar je aan begint ? Paarden in een vreemde situatie eisen nogal veel energie en tijd. dat betekend dat er weinig voor die vrienden overblijft.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:41

Wij wonen in Duitsland en gaan met regelmaat met de paarden de grens over (concours, lessen enz) zoals hierboven staat beschreven is voldoende een paspoort en de juiste entingen. Er wordt zeker gezegd dat je een gezondheidsverklaring nodig bent die niet ouder mag zijn als max 6 weken maar wij zijn al een keer gecontroleerd alles was in orde (paspoort/ entingen)niets gezegd over dat we geen gezondheidsverklaring hadden....
Laatst bijgewerkt door rejov op 31-10-14 08:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:44

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:49

Klopt volgens Nederland heb je het nodig, maar als je het in duitsland navraagt niet.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:49

Somebitch schreef:
Nou dat is niet voldoende hoor. Als je gecontroleerd wordt door de VWA dan heb je toch een probleem.. Zie ook: https://www.knhs.nl/kenniscentrum/inter ... -je-paard/

Enkel Belgie en Luxemburg is een gezondheidsverklaring NIET nodig.

Klopt inderdaad maar ons is tijdens de controle hier niets van gezegd...ze hebben toen puur gekeken of paard wel gechipt was en de juiste papieren er wel bij waren.
Laatst bijgewerkt door rejov op 31-10-14 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:50

Dat lijkt me niet kloppen hierover zijn namelijk gewoon wettelijke regels vastgesteld. Iniedergeval zou ik het risico niet willen lopen dat je staande gehouden wordt en ze willen je verklaring zien die je niet hebt.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:55

Somebitch schreef:
Dat lijkt me niet kloppen hierover zijn namelijk gewoon wettelijke regels vastgesteld. Iniedergeval zou ik het risico niet willen lopen dat je staande gehouden wordt en ze willen je verklaring zien die je niet hebt.
Hoezo klopt niet......ze hebben ons hier niet naar gevraagd....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:57

Dus omdat ze er niet naar gevraagd hebben is het niet nodig? Een pure controle door de politie zal niet uitmaken veel politieagenten ook in Duitsland kennen de voedsel en warenwet niet. Maar wordt maar eens aangehouden bij een controle van de VWA, dan heb je echt een probleem en kan je een fikse boete betalen en in het ergste geval kan het dier in beslag genomen worden. Dat risico wilt volgens mij niemand lopen.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:58

En het risico niet willen lopen is natuurlijk een ander verhaal! Controle was van VWA.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:00

Dus moet er ook niet in dit topic aangegeven worden dat het helemaal niet nodig is. Als TS dat gelooft en zij wordt gecontroleerd heeft zij door onjuiste info op een forum dus wel een probleem.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:28

Misschien moet TS het navragen in Duitsland, en de Duitse VWA navragen via de mail.
KNHS is geen overheids instantie en heeft geen bevoegdheid in dit soort zaken.
Ik had een geprinte mail bij me dat het niet nodig was, met telefoonnummers.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:24

Helemaal niet nodig durf ik niet te zeggen! Ik heb contact gehad hier in Duitsland ze gaan dit nu voor mij uitzoeken ook heb ik de DA gebeld die gaf aan dat er geen gezondheidsverklaring nodig was hun vervoerden met regelmaat paarden van de kliniek in Duitsland naar de kliniek in Nederland. Anderen hier op bokt zeggen dat een gezondheidsverklaring verplicht is...? Ik zou volgende week terug gebeld worden dus ik zal jullie op de hoogte houden ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:31

wij wonen hier in dld aan de grens en er rijden dagelijks tig trailers de grens over,denken jullie nu echt dat voor elk ritje een gezondheidsverkaring gevraagd wordt??

sterker nog er ligt hier nét over de grens een grote paardenkliniek waar dagelijks paarden van nederland ook komen,die rijden echt zo de grens over,zonder problemen.

anders gezegd,ik heb al meerdere nederlandse paarden gewoon hier naar huis gereden,en evt dekkingen in nederland gaan we ook zo de weg op...zie me al voor een dekking een gezondheidsverklaring aanvragen :+

de enige keer dat ik ooit voor paarden een gezondheidsverklaring heb aangevraagd was omdat we van belgie naar dld verhuisden en de vervoerder vroeg erom,anders hadden we ze zo naar dld gereden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:36

Op het moment dat je niet binnen 24 uur terug reist is er een gezondheidsverklaring nodig. Op het moment dat jij voor een kliniek naar bezoek gaat en dus binnen 24 uur weer terug reist is geen gezondheidsverklaring nodig.

Jouw vervoerder vraagt er niet zomaar om, dit is om het risico wat je loopt als je het niet hebt te voorkomen ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:41

tuurlijk die vervoerder was proffessioneel en heeft dat nodig gehad,prima,maar als we zelf de paarden vervoerd hadden dan had ik écht geen gezondheidsverklaring aangevraagd hoor :n

áls er al controle is,ga je toch naar een kliniek/wedstrijd/hengst oid...zelfde dag weer terug dus....simpel...

en dan zeg ik ALS ,met nu z'n 20 jaar paarden vervoeren,een stal gehad hebben in grensgebied waar paarden uit nederland/spanje in belgie kwamen en verhandeld werden,nog nooit 1 controle gehad...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:45

Tuurlijk ik zeg niet dat je het moet doen. Maar het is volgens de wet wel verplicht. Wil jij het risico lopen dan is dat uiteraard je eigen keuze ;)

En dat jij misschien dezelfde dag terugkeerd prima, maar TS gaat met VAKANTIE en dan neem ik aan dat je niet voor 1 dag met vakantie gaat. :o

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:51

kimmie261 schreef:
wij wonen hier in dld aan de grens en er rijden dagelijks tig trailers de grens over,denken jullie nu echt dat voor elk ritje een gezondheidsverkaring gevraagd wordt??

sterker nog er ligt hier nét over de grens een grote paardenkliniek waar dagelijks paarden van nederland ook komen,die rijden echt zo de grens over,zonder problemen.

anders gezegd,ik heb al meerdere nederlandse paarden gewoon hier naar huis gereden,en evt dekkingen in nederland gaan we ook zo de weg op...zie me al voor een dekking een gezondheidsverklaring aanvragen :+

de enige keer dat ik ooit voor paarden een gezondheidsverklaring heb aangevraagd was omdat we van belgie naar dld verhuisden en de vervoerder vroeg erom,anders hadden we ze zo naar dld gereden.

Hier hetzelfde! Heb ook al telefonisch contact gehad met VWA in Nederland maar ook hun konden mij niet vertellen of ik nou wel of niet een gezondheidsverklaring nodig had! Heb ook hier in Dld al contact gehad en ze zullen het uit gaan zoeken mocht het niet nodig zijn zorg ik er wel voor het zwart op wit te krijgen haha.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:52

nee dat ga je dan ook niet zeggen ALS je überhaupt al aangehouden zou worden....

dan ga je toch gewoon naar en kliniek ofzo...daarnaast...er zijn zoveel paarden en trailers op de weg,ik vraag me af of ze moeilijk doen over een vakantie met een paard voor een weekje...

hier heeft ook wel iemand gelogeerd een week lang mét paard ,zo de grens over gereden hoor...

er ging hier eens een paard weg naar nederland en die vervoerder vroeg ook om een gezondheids verklaring,ik heb mijn VA met die vraag gebeld en die hebben werkelijk met een mega vraagteken boven hun hoofd een gezondsheidsverklaring afgegeven,dat was ze in 50 jaar nog niet gevraagd of overkomen dat iemand daarom vroeg,dus tja...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:55

rejov schreef:
kimmie261 schreef:

Hier hetzelfde! Heb ook al telefonisch contact gehad met VWA in Nederland maar ook hun konden mij niet vertellen of ik nou wel of niet een gezondheidsverklaring nodig had! Heb ook hier in Dld al contact gehad en ze zullen het uit gaan zoeken mocht het niet nodig zijn zorg ik er wel voor het zwart op wit te krijgen haha.

Vreemd want het staat letterlijk op de website van de VWA.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:56

Kimmie261 dit kreeg ik van mijn DA hier ook te horen!

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:58

Somebich ik denk dat het verschil zit in Nederland wonen en dan naar Duitsland gaan of in Duitsland wonen en naar Nederland gaan......ik weet het niet ik hoop toch echt volgende week antwoord hierop te krijgen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:00

dat komt omdat hier iedereen gewoon de grens oversteekt mét trailer en paard en er niemand op let of je wel terug komt diezelfde dag,daar grenzen gewoon onbemant zijn...

daarnaast is het zó bekend dat er veel mensen in nederland wedstrijden rijden,naar klinieken rijden ( waar paarden dan gerust een week opgenomen staan of langer)enz,dat er gewoon totaal niet moeilijk over gedaan wordt,en er dus ook 0,0 controle in is...omdat het gewoon normaal verkeer is...

het is zo simpel,maar goed er zijn altijd mensen die elk lettertje van een wet omkeren en denken dat dat in praktijk dan ook zo werkt.... Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:00

Maar als je in Duitsland woont en naar Nederland gaat dan hoeft het niet, zou ik nog in kunnen komen. Maar op een gegeven moment ga je toch weer terug naar Duitsland. Hoe weet Duitsland dan dat jouw dieren geen ziektes bij dragen? Niet lijkt me..

Blijft toch een apart verhaal. Zelf vind ik het onzin die gezondheidsverklaring en een hoop gedoe maarja...