Sinds een paar weken heb ik een leuke Friese Merrie van 2,5 jaar. Allemaal super leuk, maar ze moet natuurlijk nog veel leren. Ook in de omgang met mensen. Volgens mij is het niet een hele dominante merrie. Merries zijn over het algemeen al minder dominant als hengsten, maar ze probeert t natuurlijk wel uit of ze de baas is over mij. Ik zal hiervan even een voorbeeldige geven: als ik een kleine volg oefenening doe (ik ben begonnen met grondwerken) volgt ze me eigenlijk heel goed. Ze probeert alleen heel erg in mijn persoonlijke ruimte te komen en gaat dan heel dicht achter mij lopen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en ik probeer haar dan weg te sturen door me groot te maken of haar te laten wijken voor druk als grootmaken niet werkt (wat meestal het geval is
). Ook gaat ze met d'r hoofd in m'n haren wroeten. En als ik haar dan corrigeer loopt ze weg, maar gaat ze daar vervolgens staan bokken. Gelukkig niet mijn richting op en eind van me vandaan. Wat nu eigenlijk mijn probleem is: ik weet dat ik dominant moet zijn en daarvoor zelfverzekerd moet over komen. Maar ik vind dit nog lastig, niet omdat ik niet zeker van mezelf ben. Maar omdat ik het allemaal ook nog wennen vind en met sommige acties van haar ook geen raad weet. Hoe kan ik me in dit soort situaties het best tegenover mijn paard opstellen. Bijvoorbeeld als ze zo gaat staan bokken. Of als ze gewoon echt te dicht in mijn persoonlijke ruimte komt als ik dit niet wil en ze niet weg wilt gaan als ik me groot maak?
Ik wil gewoon heel graag een duidelijke verdeling hebben. Ik ben de baas en zij moet onderdanig naar mij zijn en me goed kunnen vertrouwen maar het wel accepteren als ik een keer iets van haar vraag, zonder gelijk gepikeerd te raken...

) of weg lopen als jij je zadel weg hangt. Ik leer het ze op dezelfde manier als bij de hond. Wat ik handig vind aan het commando nee is dat je niet als een viswijf hoeft staan schreeuwen. Nou is dat misschien wat overdreven maar de brul die je anders geeft geeft toch vaak een schrikreactie ipv dat het begrijp wat de bedoeling is.