Hoe moet mijn houding zijn tegenover mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yentlnienke

Hoe moet mijn houding zijn tegenover mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 22:25

Ten eerste hoop ik dat mijn vraag hier goed staat, zo niet excuus.
Sinds een paar weken heb ik een leuke Friese Merrie van 2,5 jaar. Allemaal super leuk, maar ze moet natuurlijk nog veel leren. Ook in de omgang met mensen. Volgens mij is het niet een hele dominante merrie. Merries zijn over het algemeen al minder dominant als hengsten, maar ze probeert t natuurlijk wel uit of ze de baas is over mij. Ik zal hiervan even een voorbeeldige geven: als ik een kleine volg oefenening doe (ik ben begonnen met grondwerken) volgt ze me eigenlijk heel goed. Ze probeert alleen heel erg in mijn persoonlijke ruimte te komen en gaat dan heel dicht achter mij lopen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en ik probeer haar dan weg te sturen door me groot te maken of haar te laten wijken voor druk als grootmaken niet werkt (wat meestal het geval is :( ). Ook gaat ze met d'r hoofd in m'n haren wroeten. En als ik haar dan corrigeer loopt ze weg, maar gaat ze daar vervolgens staan bokken. Gelukkig niet mijn richting op en eind van me vandaan.

Wat nu eigenlijk mijn probleem is: ik weet dat ik dominant moet zijn en daarvoor zelfverzekerd moet over komen. Maar ik vind dit nog lastig, niet omdat ik niet zeker van mezelf ben. Maar omdat ik het allemaal ook nog wennen vind en met sommige acties van haar ook geen raad weet. Hoe kan ik me in dit soort situaties het best tegenover mijn paard opstellen. Bijvoorbeeld als ze zo gaat staan bokken. Of als ze gewoon echt te dicht in mijn persoonlijke ruimte komt als ik dit niet wil en ze niet weg wilt gaan als ik me groot maak?

Ik wil gewoon heel graag een duidelijke verdeling hebben. Ik ben de baas en zij moet onderdanig naar mij zijn en me goed kunnen vertrouwen maar het wel accepteren als ik een keer iets van haar vraag, zonder gelijk gepikeerd te raken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:30

Ik zou je willen adviseren om je te verdiepen in Parelli. Je moet niet dominant zijn. Wat je wel moet zijn is een leider, waar je paard op kan vertrouwen. Dat vertrouwen krijg je niet, dat moet je verdienen. Dominant gedrag, rammen en slaan of overdreven streng zijn gaat het probleem niet oplossen. Parelli wel....

Als je wat info wilt over Parelli, is er op Bokt een heleboel te vinden....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:54

Als je duidelijk bent en consequent heb je parelli misschien niet eens nodig. Je paard hoeft helemaal niet onderdanig te zijn. De tijd dat je met hem werkt, moet je hem wel leren dattie gehoorzaam is. Je moet hem dus eerst leren wat je verwacht en belonen als hij gehoorzaamt.

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 23:16

Ik was me sowieso al aan het verdiepen in parelli en probeer ook die technieken toe te passen. En ik verwoord het verkeerd. Ik verwacht inderdaad niet dat ze onderdanig is, maar dat ze mij als leider kan gaan zien. Ik ben van plan om misschien voor het begin een paar lessen van een deskundige te gaan nemen. Dit zodat ik geen fouten maak en het goed leer, zodat ik geen verkeerde signalen geef. Het is een erg jong paard dus ik wil haar niet "verpesten" door mijn fouten. Vind het alleen nog erg lastig om in sommige situaties zelf kalm te blijven. En m'n paard slaan of schreeuwen tegen een paard is sowieso niet mijn stijl, dat heb ik nog nooit gedaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:49

Emiel Voest richt zich naast het paard voornamelijk op de houding van de "leider", dus dat zou voor jou waarschijnlijk heel leerzaam kunnen zijn. Je wordt je zeer bewust van je eigen houding en handelen, waardoor de samenwerking tussen het paard en jou alleen maar beter wordt. Verder is mijn advies: doe alles rustig aan, heb geen doel in een kort tijdsbestek voor ogen, doe niet aldoor hetzelfde "spelletje" (afwisseling is belangrijk en vooral niet elke dag "werken") en overvraag ook niet. Soms is een dagje alleen een aai over de bol en verder met rust laten ook goed. Zo laat je zien dat je niet elke dag wat van je paard wil, waardoor het leuk blijft. ;)

yentlnienke

Re: Hoe moet mijn houding zijn tegenover mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:03

Dankje, had toevallig al een boek besteld van Emiel Voest. Die zal vandaag of morgen wel binnen zijn. En ik ben er ook heel vaak om alleen maar even te knuffelen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:11

Wat ik mijn paarden en honden allemaal leer is het commando: nee en blijf. Net als de hond. Super handig als ze iets doen wat jij niet wil. Zoals je poetskoffer door de gang gooien (paarden humor :+ ) of weg lopen als jij je zadel weg hangt. Ik leer het ze op dezelfde manier als bij de hond. Wat ik handig vind aan het commando nee is dat je niet als een viswijf hoeft staan schreeuwen. Nou is dat misschien wat overdreven maar de brul die je anders geeft geeft toch vaak een schrikreactie ipv dat het begrijp wat de bedoeling is.

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:14

Hoe leer je dan dat nee ook echt NEE is? Net als de hond zeg je. Maar hoe?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:29

Ja net als bij m'n hond. Die pak ik even bij z'n velletje (zacht) en dan zeg ik nee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:52

yentlnienke schreef:
Dankje, had toevallig al een boek besteld van Emiel Voest. Die zal vandaag of morgen wel binnen zijn. En ik ben er ook heel vaak om alleen maar even te knuffelen.

Er is ook een DVD van zijn werkwijze en daar wordt nóg duidelijker hoe het werkt. Het boek is een heel mooie basis, de DVD een "aha"-inzicht. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:14

Als je een paard net zo denkt te kunnen benaderen als een hond, heb je niet begrepen hoe een paard denkt.

Ze hebben allebei regels nodig, maar een paard is een vluchtdier en een hond een roofdier. Een hond is op een andere manier te motiveren om dingen te doen dan een hond. Ook de beloning werkt heel anders.

Mocht je wat theoretische info willen weten, ook over verschil in benadering hond-paard, hier een opname van een clinic van Pat Parelli.

http://www.youtube.com/watch?v=BEm5tQcSiRY
http://www.youtube.com/watch?v=AiQmB56QCmg
http://www.youtube.com/watch?v=HGr4HCfA43s
http://www.youtube.com/watch?v=WwyJEZMNT_w

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:19

Zou ook voor de dvd van voest gaan voest is ook wat simpeler te begrijpen voor de beginner Vind parrelli Dan weer wat meer voor gevorderden Is wat omslachtiger

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:22

Ik ben helemaal niet dominant tegenover mijn merrie.
Je hebt haar net, ze is nog wat onzeker en daarom loopt ze dicht bij je. Dat heeft niks met dominantie te maken. gewoon rustig met haar omgaan, band opbouwen en leren wat jij van haar verwacht. Daar heb je helemaal geen commerciele goeroe voor nodig....

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:37

Wat ik lees is dat ze steun zoekt bij je , heeft ze wel een maatje ?
Het is heel normaal voor een jong paard dat ze je opzoekt maar ze moet wel leren dat ze alleen dichterbij mag komen als jij het vraagt. Bij mij mogen de paarden nooit aan me frummelen of tegen me aan duwen daar begin ik al mee als ze veulen zijn. Ik jaag ze regelmatig weg en roep ze dan weer bij me,zo leren ze op commando ruimte te maken. Ik doe dat door in mijn vingers te ''knippen'' en te wijzen ze leren heel snel wat dat inhoudt. Ik raad je aan om je paard kort en duidelijk te ''trainen'' want ze is natuurlijk nog jong. Probeer gerust eens wat leuks zoals iets op haar rug te leggen of tussen balkjes door te lopen een soort van schriktraining dat kan ook zonder dat je haar aan een touwtje hoeft te doen.
Veel geluk en vooral plezier met je paard !

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:21

Cassidy schreef:
Als je een paard net zo denkt te kunnen benaderen als een hond, heb je niet begrepen hoe een paard denkt.

Ze hebben allebei regels nodig, maar een paard is een vluchtdier en een hond een roofdier. Een hond is op een andere manier te motiveren om dingen te doen dan een hond. Ook de beloning werkt heel anders.

Mocht je wat theoretische info willen weten, ook over verschil in benadering hond-paard, hier een opname van een clinic van Pat Parelli.

http://www.youtube.com/watch?v=BEm5tQcSiRY
http://www.youtube.com/watch?v=AiQmB56QCmg
http://www.youtube.com/watch?v=HGr4HCfA43s
http://www.youtube.com/watch?v=WwyJEZMNT_w

Dat kun je vinden maar het wil niet zeggen dat het in de praktijk niet werkt. Al mijn beesten luisteren perfect zonder dat ik daar heel ingewikkeld over hoef te doen. Er zijn duidelijk meer wegen die naar Rome leiden.

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 14:59

Vandaag ging het al veel beter met haar. Ze mag me heus wel volgen maar ze moet leren wat mijn persoonlijke ruimte is. En dat ze daar af en toe als ik er geen zin in heb niet in hoeft te staan. Verder doe ik trouwens helemaal niet veel trainen met haar hoor. Gewoon af en toe volg spelletje of schrik training. En haar leren aan het halster te lopen is omdat ik over een poos ook graag buiten de wei wil gaan wandelen, lijkt me dan toch wel handig dat ze al bekent is met halster en halster touw hè.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:50

Jennyj01 schreef:
Dat kun je vinden maar het wil niet zeggen dat het in de praktijk niet werkt. Al mijn beesten luisteren perfect zonder dat ik daar heel ingewikkeld over hoef te doen. Er zijn duidelijk meer wegen die naar Rome leiden.

Uiteindelijk ga je met je eigen paarden een gentlemens agreement aan, en ja, ondanks dat je in benadering de hondenmanier toepast, ga je de resultaten krijgen die je krijgt. Dieren, paard of hond, hebben behoefte aan duidelijkheid en afgebakende grenzen.

Maar niet iedereen heeft het voorrecht om eigen paarden te hebben, niet iedereen heeft als voorrecht als enige of maar met een beperkt aantal mensen met een dier om te kunnen gaan. Dus als je als mens bij een voor jou redelijk vreemd paard komt, is het wel handig te weten hoe een paard denkt, waarom hij reageert zoals hij reageert en daarop in te leren spelen. Zonder dat je zelf gevaar loopt of door fouten het tegendeel bereikt van wat je wilt bereiken.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Soms van Amsterdam via de Noordpool. Welke weg je kiest mag je zelf weten. Ik kies voor iets wat korter is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:17

Je wil dat ze je persoonlijke ruimte respecteert, maar HEB je die dan? Hoe maak je die aan haar duidelijk? Er is namelijk geen vaste maat voor, dat is voor iedere persoon verschillend en ook nog eens per paard. Mijn eigen ruimte kan varieren van een halve centimeter tot 2 meter of meer afhankelijk van het paard waar ik mee te maken heb.
Wat je vooral aangeeft is dat je onzeker bent hierover en dat is dus net waar het ook misgaat. Wees jezelf en wees daar zeker van, dan zal je paard dat herkennen en erkennen. Je zegt dat je als leider gezien wil worden, maar dat kan alleen maar als je dat ook echt bent. Paarden hebben niets aan toneelstukjes, die gaan voor de echte energie die een persoon uitstraalt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:26

Hoe houd je je paard nu? Op stal/weide, wat krijgt ze aan beweging?

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 12:55

Ze staat nu op de wei. Maar vandaag gaat ze naar stal. Dan wordt ze overdag op de wei gezet zodat ze toch genoeg kan rennen en spelen met een andere pony. Ze is nog erg jong dus vind ik het belangrijk dat ze lekker veel kan rond rennen. Met persoonlijke ruimte bedoel ik dat ik haar weg kan sturen als het nodig is en dat ze dan gewoon een meter van me vandaan gaat staan zonder continu met haar hele lijf bijna tegen me aan te komen staan. En haar als ik dat wil dan weer toe laat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:49

Het is voor een wat onzeker en jong paard heel normaal om steun te zoeken bij een ander. Dat ze dus dicht bij je wil staan is niet raar en ook niet dominant. Wel is het onhandig :+
Belangrijk is dat je naar haar ook aangeeft dat je haar verzoek om steun begrijpt maar ook graag je tenen heel houdt en ze dus iets meer afstand daarvan moet houden. Leg haar duidelijk uit wat de bedoeling is, zet haar rustig en geduldig een stapje opzij en beloon haar dan direct als ze daar staat. Een jong paard weet nog niet zomaar wat mensen allemaal van hem/haar verwachten, dat moeten ze eerst leren. Neem de tijd om je paard dingen uit te leggen en beloon iedere poging in de goede richting. Niet boos worden, niet ongeduldig worden, als de ene methode van uitleggen niet werkt, moet je het wellicht op een andere manier duidelijk maken.