Wanneer te lang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Wanneer te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 18:02

Wanneer ben je te lang voor een pony?

Ik ben 1m76 en mijn vorige pony staat op mijn manege. Ik ken haar dus van binnen en van buiten en dat is hartstikke fijn! Nu wil ik weer gaan paardrijden, gewoon manegelessen ... maar ik ben 1m76 met lange stelten, en de pony is een D.

Wanneer begint het een last voor de pony te worden?

Want als het nog op haar kan rijden ... dan graag!
Maar het moet absoluut geen last voor haar zijn, anders kijk ik verder :c

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:03

Heb je foto?

Vaak is te lang als je bovenlichaam er als een wortel uitsteekt, of dat je benen echt onder zijn buik uit komen. Dan krijg je een beetje het hefboom effect

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:04

Het begint een last voor het paard te worden als er een hefboom werking ontstaan zeg maar. Ikzelf ben 1.64 en pas niet meer op een C/D pony, dus ben bang dat dat hetzelfde geld voor jou( :? )

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:06

Daar zijn de meningen over verdeeld. Zelf denk ik dat het per ruiter verschillend is, als je de pony verder niet in de weg zit gaat het prima.
kijk maar eens naar mensen die op ijslanders, fjorden en andere kleine paarden rijden.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 18:07

Zouden jullie het hefboomeffect wat nader willen uitleggen misschien? Hoe moet ik dat voor me zien?

Foto heb ik niet helaas, ze is een aantal jaar geleden verkocht en toen was ik nog wat kleiner.
Qua bovenlichaam weet ik het niet, maar beentjes steken er wel onderuit.
Ik zal de volgende keer als ik langs ga, er eventjes op zitten, foto maken, en dan kijken. Dan heb ik zelf ook eventjes een beeld.

Als het niet kan dan kan het niet natuurlijk, ik vrees het ergste :c

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:08

kvika schreef:
Daar zijn de meningen over verdeeld. Zelf denk ik dat het per ruiter verschillend is, als je de pony verder niet in de weg zit gaat het prima.
kijk maar eens naar mensen die op ijslanders, fjorden en andere kleine paarden rijden.

Deze paarden zijn ervoor gemaakt(kijk maar naar de bouw) om volwassen mensen te dragen. Stel zij gaat met haar lengte op een smalle Welsh dan kan het gewoon niet. Maar inderdaad kan ze op een Fjord of Ijslander rijden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:11

xEmily schreef:
Zouden jullie het hefboomeffect wat nader willen uitleggen misschien? Hoe moet ik dat voor me zien?

Foto heb ik niet helaas, ze is een aantal jaar geleden verkocht en toen was ik nog wat kleiner.
Qua bovenlichaam weet ik het niet, maar beentjes steken er wel onderuit.
Ik zal de volgende keer als ik langs ga, er eventjes op zitten, foto maken, en dan kijken. Dan heb ik zelf ook eventjes een beeld.

Als het niet kan dan kan het niet natuurlijk, ik vrees het ergste :c

Kan ook betrekking hebben op grote/lange mensen op kleinere rijdieren. In dat geval ligt het zwaartepunt hoger dan bij kleine mensen. Ga je dan scheef hangen dan heeft dat door de extra lengte een grotere impact op je paard (hij moet meer tegendruk geven om te blijven staan) dan bij 'normale' verhouding tussen ruiter en paard.

Gekopieerd van een Bokt.nl-topic, topic gemaakt door gebruiker Phen en reactie door Gloa.

Hefboomwerking/effect kan ook plaatsvinden bij bitten, dit is in dit geval iets heeeel anders en heeft er niets mee te maken.

troi

Re: Wanneer te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:15

Is deels een cultuurkwestie. In de westerwereld rijdt iedereen op d en e ponys, wel brede quarters. Dus ook kerels van 2meter.
Ik rijdt met mijn 1.85 op een kwartje van 1.53. Geen westernruiter kijkt daar van op maar ik gok dat een engelse ruiter wel eens verbaast opkijkt als ze me zien rijden,

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:18

troi schreef:
Is deels een cultuurkwestie. In de westerwereld rijdt iedereen op d en e ponys, wel brede quarters. Dus ook kerels van 2meter.
Ik rijdt met mijn 1.85 op een kwartje van 1.53. Geen westernruiter kijkt daar van op maar ik gok dat een engelse ruiter wel eens verbaast opkijkt als ze me zien rijden,

Quarters zijn ook brede paarden, dat is iets heel anders dan bijv een kleine smalle pony.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 21:12

Het gaat hier om een arabier x welshje, vrij rank en al ingezakte rug door leeftijd. Wel heel fel en vol energie.

Ik ga er denk ik een x op zitten, zie ik echt dat ik er als een wortel uitsteek of mn benen té lang zijn dan weet ik het wel denk, helaas :c
Als ik twijfel post ik de foto :=

dowi1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:20

liever dat je iets te lang bent dan dat je te zwaar bent !

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:05

ik denk dat je dan te lang bent. Maar als je een foto laat zien kun je het beter beoordelen

WillemijnvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:41

Zonder foto is het moeilijk te beoordelen, maar ik denk ook dat je iets te lang bent. Maar hé, als het lekker rijdt en jij en de pony er geen last van hebben, who cares?

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:56

Als je er echt met je benen onder haar buik uit steekt vind ik zelf dat je te lang bent

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:00

OneAndOnlyx schreef:
Het begint een last voor het paard te worden als er een hefboom werking ontstaan zeg maar. Ikzelf ben 1.64 en pas niet meer op een C/D pony, dus ben bang dat dat hetzelfde geld voor jou( :? )

ik ben ook 1.64 en heb pony van 1.40 (zie laatste foto in profiel)
op een ranke pony van 1.40 zou ik niet meer stappen, dus het ligt ook aan de bouw van de pony

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:02

dowi1998 schreef:
liever dat je iets te lang bent dan dat je te zwaar bent !

_/-\o_

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:06

Iedereen heeft hier zo zijn mening over. Maar het ligt er echt net aan hoe de pony zelf is. Menig mens past beter op een kleine tinker dan een grote arabier. Omdat een tinker fors is en een arabier rank :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:31

bijna 1.80 en nog op een dpony kan prima. verzorgster van mij, is net zo lang als jou en rijd op mn d pony, wat ook geen grote d pony is. maar ieder zn mening.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:46

Verschilt per pony. Ik rijd ook op een D pony en ben 1.46.
Hij is ietsje stevig gebouwd (lees: tonnetje rond gegeten) dus mijn benen komen er geen meters onder uit.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:54

Ik ben even lang als jou TS, en ik vind mezelf eigenlijk ook een beetje te groot worden voor die pony uit mijn onderschrift. Zij is wel aardig gelijk aan jou beschrijving, alleen de van jou heeft een doorgezakte rug en deze niet. Ik weet ook niet goed of ik er nog op moet rijden, want te zwaar ben ik niet en ik heb ook niet zo'n lang bovenlichaam, ik heb wel lange benen.

J_lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:10

Ik denk dan toch dat je dan te groot bent.
Ik ben namelijk toch echt wel te groot voor mijn kleine D met mijn 1,73.