Ruitervergunning nodig tijdens het wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Ruitervergunning nodig tijdens het wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 16:17

Hallo :wave:
Vorige week is mijn verzorgpaard verhuist van Ede naar Rheden, en afgezien van de reistijd is het helemaal top, en we staan direct aan de Posbank wat natuurlijk een prachtig gebied is! Vandaag was ik voor het eerst een klein wandelingetje maken met paardlief, wetende dat je daar een ruitervergunning nodig hebt om te rijden, maar heb je deze ook nodig als je een wandeling gaat maken? Omdat ik ook nog compleet onbekend ben met de omgeving en ik niet weet waar wel of geen ruiterpaden zitten, mag je wandelen met paard op niet-ruiterpaden? Thuis wandelde (en reed :o ) ik ook vaak op niet-ruiterpaden, maar ik ben eigenlijk wel een beetje bang dat ze hier een stuk vaker zullen controleren, en de ruiterpaden zullen een stuk beter begaanbaar gaan dan de erg heuvelige wandelpaden.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen :)

Groetjes, Aniek

Bambolina

Re: Ruitervergunning nodig tijdens het wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:25

Als het met een paard net zo werkt als met een fiets ben je een officieel voetganger als je er naast loopt.

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:28

Als je met een paard wandelt ben je alsnog een bestuurder,maar of je dan een ruitervergunning nodig hebt weet ik niet. Dacht dat dat alleen gold als je erop zit

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:28

Bambolina schreef:
Als het met een paard net zo werkt als met een fiets ben je een officieel voetganger als je er naast loopt.

nee, in beide gevallen ben je bestuurder. daarom mag je onder invloed ook niet je auto naar huis duwen door het raampje met je handjes aan het stuur.

je bent wel een 'voetganger' naast je paard, maar tevens bestuurder van een landbouwhuisdier.

of je als 'bestuderend voetganger' van de ruiterpaden gebruik mag maken zou ik bij de beheerder van de ruiterpaden navragen.. wie dit is, zal een gemiddelde manege of pensionstalhouder je wel kunnen vertellen daar denk ik.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-10-14 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 16:31

Bedankt voor de antwoorden, ik ga eind deze week of begin volgende week weer d'r heen dus dan zal ik het even extra navragen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:10

Paarden mogen alleen op de ruiter- en menpaden lopen in het gebied van de Veluwezoom.
Er is genoeg en ze staan ook goed aangegeven op de Falke wandel- en fietskaart van het gebied Veluwezoom en Deelerwoud.

In principe ga ik er vanuit dat ze je ook als begeleider van een paard, ernaast wandelend dus, een vergunning willen laten hebben, want het gaat om het onderhoud van de paden. En die gebruik je samen met je paard.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem wandelend meestal niet bij me heb, omdat die aan mijn zadel hangt en die heb ik er met wandelen niet opliggen :+
Sterker nog, ik ben vanmiddag op mijn bb-pad het bos in geweest en bedacht me bij terugkomst dat ik toen dus ook het label niet bij me had, want hij hangt dus aan mijn zadel :+

Maar ik heb hem wel (ook wel eens gecontroleerd) en zou dus bij controle zelf uitleggen dat hij in mijn kast ligt en dat ik hem met alle plezier na mijn ritje wil komen laten zien.

Beheerder van het gebied is Natuurmonumenten. Vergunningen zijn te koop bij het bezoekerscentrum. Ik weet niet waar je verzorgpaard staat? Als die bij Midden Heuven staat, dan zit het bezoekerscentrum daar zo ongeveer naast.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:19

Ik weet dat de meeste mensen op Heuven geen vergunning hebben (zo'n blauw dingetje aan het zadel), maar ik zou hem zeker aanschaffen. Er kwamen de laatste paar maanden dat ik daar was met regelmaat mensen terug die gecontroleerd werden, kregen toen een waarschuwing, maar je weet het nooit ;)

Kan inderdaad daar vlak tegenover gekocht worden zoals mijn voorganger al aangaf.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:54

Bedankt marije_jiplover en Fortitude! Wij staan inderdaad bij Midden Heuven, staan jullie in de buurt? :)
Zie net dat zo'n ruitervergunning maar 15 euro is, is helemaal niks want die kosten wandelen we er zeker uit, en met een beetje geluk ook rijdend over een tijd. Kan ik bij het bezoekerscentrum ook kaarten met ruiterroutes kopen? Het is hier een stuk groter dan in Ede dus ik ga sowieso verdwalen :+

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:42

Verdwalen is niet makkelijk hoor, alles staat best goed aangegeven op zich :)
Ze zullen daar vast ook wel kaarten hebben.

Anders moet je de meiden van stal even vragen naar het rondje van Albert (links, links, links of als je andersom gaat dus rechts, rechts, rechts) of het koetsenpad. Koetsenpad heb ik zelf toen nooit gereden, maar scheen ook wel leuk te zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:47

http://winkel.natuurmonumenten.nl/naar- ... eelerwoud/

Hier staan volgens mij ook alle ruiterpaden op (mijn kaart is iets ouder, maar heet nog hetzelfde, dus ik gok dat dit de goede is). En deze is ook van Natuurmonumenten, dus die zullen ze ongetwijfeld ook in het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten verkopen.

Mijn pony staat inderdaad in de buurt, ik ben vanmiddag nog langs Midden Heuven komen stappen met Jip :)

Hij staat 1 rotonde eerder, als je vanaf de snelweg afslag 1 Velp pakt, en dan rechts meteen over het spoor, daar waar jij naar Midden Heuven waarschijnlijk de tweede rotonde links gaat? Of neem jij afslag 2, Rheden, vanaf de snelweg?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 21:50

Ik ga met de trein :D Zou je 't misschien leuk vinden om een keer een stukje met mij mee te wandelen zodat ik een beetje de omgeving leer kennen? :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:52

Ah, dan kom je inderdaad niet bij ons langs, dan steek je de rotonde recht over richting de stalling van je verzorgpaard.

Op welke dagen ga jij naar je verzorgdpaard toe en op wat voor tijden?