Springwedstrijd HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Enjoyit

Springwedstrijd HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 00:21

Hoi ik heb volgende maand mijn eerste springwedstrijd (YES)! *\o/*
Maar hoe zit dat in elkaar? (Eigen pony mee naar manege)

~Hoe gaat dat met Groeten?
~Iemand zei dat je op een manege ook wel is mag groeten in galop?
~Hoe lang heb je de tijd op je parcours te lopen en door te nemen?
~Waar moet je groeten, op het midden?
~Eerst parcours lopen en doornemen of Poetsen en Opzadelen?
~Hoe lang voordat je moet losrijden op de manege zijn?
~Word er alleen gekeken naar de balken of ook hoe je springt of uiterlijk?
~Tips voor bij het losrijden?
~Tips voor de wedstrijd?
~Hoe voorbereiden?
~Nog goede parcours om te oefen (Ca 4 hindernissen)

Ik doe nu;
Galopswissels
Uitrijden
Enge hindernissen
Tellen en uitkomen
Parcoursjes
En actief houden :j

Alvast bedankt groetjes Cheyenne! Xx
Ps. Hoe moet je foto's uploaden? (Hier op)

Renee_S

Re: Springwedstrijd HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:30

Groeten snap ik bij het springen ook nog steeds niet... ik wandel altijd langs de jury en zeg hallo :3 en gallopeer aan als ik belsignaal krijg.
Parcours verkennen kun je het best als eerste doen, nog voor het zadelen. je mag het parcours niet in met je paard namelijk. Er wordt als het goed is van te voren verteld op welke momenten je dit kan doen.
Ik kan je met de meeste dingen geen tips geven maar 1 tip heb ik wel voor je , als je gaat losrijden, spring max 4 a 5 x een sprongetje ofzo. Zorg dat je paard verder lekker soepel is maar hou hem fris en maak hem niet moe. zorg dat hij zin heeft in het springparcours, en lekker energie heeft!

Succes!

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 00:38

Renee_S schreef:
Groeten snap ik bij het springen ook nog steeds niet... ik wandel altijd langs de jury en zeg hallo :3 en gallopeer aan als ik belsignaal krijg.
Parcours verkennen kun je het best als eerste doen, nog voor het zadelen. je mag het parcours niet in met je paard namelijk. Er wordt als het goed is van te voren verteld op welke momenten je dit kan doen.
Ik kan je met de meeste dingen geen tips geven maar 1 tip heb ik wel voor je , als je gaat losrijden, spring max 4 a 5 x een sprongetje ofzo. Zorg dat je paard verder lekker soepel is maar hou hem fris en maak hem niet moe. zorg dat hij zin heeft in het springparcours, en lekker energie heeft!

Succes!

Dankjewel! Ja dat groeten snap ik ook nog niet :+
Zal aan de tip denken !

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 00:56

Nog meer die me kunnen helpen?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 01:02

Groeten is gewoon hetzelfde als bij dressuur, en als ik een groet terug krijg (of belsignaal) dan galoppeer ik weg. Hoe lang je van te voren los moet rijden hangt van het paard af. Een druk zenuwachtig paard zal meer tijd nodig hebben om los te komen dan een rustiger paard.
En naar de houding en rijstijl wordt alleen in de B gekeken (ik neem even aan dat ke dat gaat springen) In hogere klassen en onderlingen wedstrijdjes wordt inderdaad alleen naar balken/weigeringen ect gekeken :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 01:06

Je rijdt met je eigen pony begrijp ik?

Voordat jouw rubriek begint is er een kwartier tijd om het parcours te verkennen. Vraag aan de organisatie gewoon de exacte tijd en zorg dat je correct gekleed klaar staat om die tijd. Je loopt het parcours precies zoals je wilt rijden. Start en finish ook bekijken. Daarna ga je de pony halen. Als je erop zit als je er nog 10 voor je hebt ben je vroeg zat. Gemiddeld gaan er 30 combinaties in een uur. Lekker losrijden met wat voltes en overgangen voorwaarts en terug om de pony gehoorzaam en aan de hulpen te maken. Niet teveel losspringen. Gewoon een paar keer over een kruisje, dan een steil en een oxer. 10 sprongen is meestal wel genoeg. Als de combinatie voor je start mag je alvast de ring in. Lekker ronddraven en op de startende combinatie letten zodat je niet in de weg loopt. Als deze klaar is draaf je richting jury en je houdt halt vlakbij de jury. Groeten, naam zeggen en wegstappen. Als de bel gaat galoppeer je aan en gaat van start.

juliaxtriti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:18

Leuk dat je gaat springen! 1 tip: vergeet je hoofdstel en zadel met singel en dekje niet! Door alle stress en zenuwen kan je soms de simpelste dingen vergeten :n

juliaxtriti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:06

Als je als een van de eerste moet starten zou ik je paard/pony even opzadelen en dan vragen of iemand die met je mee is even rondjes kan lopen! Loop dan je parcours en dan rijd je je pony in en begin je! Ik ga altijd even voor en jury hokje staan en groet gewoon snel.... Ik weet ook niet hoe dat precies gaat maar zo zie ik het andere mensen ook doen :))

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:47

Zoals ik het groeten omschreef krijg je daar het hoogste cijfer voor.

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 00:26

juliaxtriti schreef:
Als je als een van de eerste moet starten zou ik je paard/pony even opzadelen en dan vragen of iemand die met je mee is even rondjes kan lopen! Loop dan je parcours en dan rijd je je pony in en begin je! Ik ga altijd even voor en jury hokje staan en groet gewoon snel.... Ik weet ook niet hoe dat precies gaat maar zo zie ik het andere mensen ook doen :))

Zal ik aan denken en een vriendin gaat met me meelopen dankje!

noufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:20

ik heb volgende week mijn eerste springwedstrijd, ik ben echt bang om de volgorde van de hindernissen te onthouden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:19

Probeer veel naar de ruiters voor jou te kijken, en tussendoor met het inrijden nog even na te gaan of je de volgorde nog kent

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:12

Kijk anders filmpjes op Youtube van springwedstrijden :p

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:13

noufi schreef:
ik heb volgende week mijn eerste springwedstrijd, ik ben echt bang om de volgorde van de hindernissen te onthouden.

Dat heb ik wel eens gehad haha. Maar meestal is het parcour best logisch.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:32

Enjoyit schreef:
Verschilt vaak een beetje per wedstrijd, ik loop meestal even naar de jury om aan te melden :)

Groeten in galop heb ik nog nooit van gehoord. Gewoon naar de jury toe lopen of van te voren aan de ringmeester vragen wat de bedoeling is.

Dit is van te voren aangegeven. Een bepaalde tijd voor aanvang word het parcours vrijgegeven voor verkenning :)

Vaak gewoon bij het juryhok :)

Ligt aan je starttijd en of je grooms bij je hebt. Met paard mag je geen parcours verkennen, maar als jij als eerste al moet starten zou ik je paard al wel opgezadeld klaar hebben staan zodat je gelijk kan losrijden

Wat jij fijn vind :) En ook wat je paard fijn vind natuurlijk.

In de basisparcoursen BB en B (L weet ik niet zeker) krijg je stijlpunten. Dan word je beoordeeld op je houding en zit, balans en wijze van rijden. Ook verzorging krijg je een punt op. Daarnaast je strafpunten (balken, weigeringen) en ook of je binnen de tijd finished.

Kijk naar je paard. Heb je lang nodig voordat hij los is? Of is hij snel moe? Probeer in ieder geval een steil en een oxer op de hoogte van het parcours te springen. Let wel: Je mag niet hoger springen dan de hoogste hindernis in jouw parcours.

~Tips voor de wedstrijd?
Goed kijken naar je lijnen, lange lijnen rijden en een regelmatig tempo aanhouden. Goed je afstanden inschatten bij bv dubbelsprongen.

~Hoe voorbereiden?
Oefenen. Gewoon lekker springen en oefeningen doen. Je kan ook eens een moeilijkere oefening pakken of balken. Hier is op internet genoeg te vinden.

Even googlen, daar staan er wel een paar vaak

En vergeet er niet van te genieten! Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 07:14

noufi schreef:

Het parcours lopen zoals je het rijdt met je paard, desnoods drie keer tot je het kent. Probeer de systematiek te zien erin. "Alles ligt in een grote acht" "Na de drie een gebroken lijn naar vier"

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:15

Skeiron schreef:
Kijk anders filmpjes op Youtube van springwedstrijden :p

Haha ja doe ik heel vaak ondertussen zitten er bijna geen nieuwe meer tussen ;)

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:15

Marjoow schreef:
Enjoyit schreef:
Verschilt vaak een beetje per wedstrijd, ik loop meestal even naar de jury om aan te melden :)

Groeten in galop heb ik nog nooit van gehoord. Gewoon naar de jury toe lopen of van te voren aan de ringmeester vragen wat de bedoeling is.

Dit is van te voren aangegeven. Een bepaalde tijd voor aanvang word het parcours vrijgegeven voor verkenning :)

Vaak gewoon bij het juryhok :)

Ligt aan je starttijd en of je grooms bij je hebt. Met paard mag je geen parcours verkennen, maar als jij als eerste al moet starten zou ik je paard al wel opgezadeld klaar hebben staan zodat je gelijk kan losrijden

Wat jij fijn vind :) En ook wat je paard fijn vind natuurlijk.

In de basisparcoursen BB en B (L weet ik niet zeker) krijg je stijlpunten. Dan word je beoordeeld op je houding en zit, balans en wijze van rijden. Ook verzorging krijg je een punt op. Daarnaast je strafpunten (balken, weigeringen) en ook of je binnen de tijd finished.

Kijk naar je paard. Heb je lang nodig voordat hij los is? Of is hij snel moe? Probeer in ieder geval een steil en een oxer op de hoogte van het parcours te springen. Let wel: Je mag niet hoger springen dan de hoogste hindernis in jouw parcours.

~Tips voor de wedstrijd?
Goed kijken naar je lijnen, lange lijnen rijden en een regelmatig tempo aanhouden. Goed je afstanden inschatten bij bv dubbelsprongen.

~Hoe voorbereiden?
Oefenen. Gewoon lekker springen en oefeningen doen. Je kan ook eens een moeilijkere oefening pakken of balken. Hier is op internet genoeg te vinden.

Even googlen, daar staan er wel een paar vaak

En vergeet er niet van te genieten! Succes!

Dankjewel als ik eenmaal rijd dan geniet ik er heel veel van !

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:16

noufi schreef:

Ja denk ik ook elke keer !
Maar een vriendin van mij gilde gewoon; WAT NU?
En toen kon ze weer verder. ;)

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:59

Enjoyit schreef:
Hoi ik heb volgende maand mijn eerste springwedstrijd (YES)! *\o/*
Maar hoe zit dat in elkaar? (Eigen pony mee naar manege)

~Hoe gaat dat met Groeten? kijk waar het hokje van de jury is, daar moet je voor gaan staan(halthouden) en dan gewoon, hetzelfde groeten als dressuur.(arm naar achter,omlaag kijken)
~Iemand zei dat je op een manege ook wel is mag groeten in galop? dat zou ik persoonlijk niet doen
~Waar moet je groeten, op het midden? voor de jury (zie je eerste vraag)
~Hoe lang voordat je moet losrijden op de manege zijn? een uur voor je starttijd. (bijv. om 10:00 springen dan ben je er om 9:00.)
~Word er alleen gekeken naar de balken of ook hoe je springt of uiterlijk? outdoor(buiten) kun je meestal 2 parcoursen springen, 1e parcours: Klassiek, dat gaat om netheid, dus houding&zit, wijze van rijden, en algemene indruk. als je bijv. 1 balkje hebt in het parcours, 4 strfpnt dus, gaan er 4 strfpnt van je stijlpunten af (bijv. 72-4 = 68 stijlpunten) progressief(=evt) is echt op snelheid. indoor (binnen) heb je meestal alleen klassiek.
~Tips voor bij het losrijden? Zorg dat je genoeg tijd hebt om in te rijden! :)
~Tips voor de wedstrijd? zorg dat je altijd mooi recht voor de hindernis uitkomt, en dat je je benen eraan houd :)
~Hoe voorbereiden? zorg dat je pony/paard mooi schoon is, netjes ingevlochten, en dat je er zelf ook netjes uitziet.
~Nog goede parcours om te oefen (Ca 4 hindernissen) ligt eraan hoe je pony/paard springt. Als hij/zij heel lang springt, is het een idee om veel in-uitjes te oefenen.

Ik doe nu;
Galopswissels
Uitrijden
Enge hindernissen
Tellen en uitkomen
Parcoursjes
En actief houden :j

Alvast bedankt groetjes Cheyenne! Xx
Ps. Hoe moet je foto's uploaden? (Hier op)

Succes! neem aan dat het a.s zaterdag is?(15 nov)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:07

Nog wat aanvulling.

Let op dat je pas door de startlijn gaat als je ook echt aanrijdt op sprong 1. Als je door de startlijn gaat, maar je springt nog niet dan geldt dat als weigering. De startlijn kan hindernis 1 zelf zijn, een meter ervoor, maar soms ook een aantal meter ervoor al (zie je bij het parcours lopen). Na de bel moet je binnen 46 seconden (dacht ik) over de startlijn zijn geweest.

Je kan dus na het groeten ook nog even de tijd nemen om het parcours nog eens door de nemen (als je maar niet door de startlijn gaat). :)

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:27

groekten kan gewoon net zo als dresuur /3

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:28

en nog een tip altijd blijven lachen haha