shetlander laat zich niet vangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mnon1994

shetlander laat zich niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:43

hoi hoi :)

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.
Op de stal waar ik een pony voor train staat een shetlander die zich niet laat vangen.
Nu probeer ik al een aantal weken om de pony te pakken te krijgen. maar mevrouw heeft daar geen zin in.

Wat ik nu doe is lokken met brokken. pony eet gewoon brokken uit de hand.
ik kom tot ongeveer 2 meter voor de stal. maar zo dra je 1 onverwachte beweging maakt schiet ze weg, de wei in en dan ben je weer bij af. hek van de wei dicht doen is geen optie, dan word ze helemaal gek zo dra ze weg schiet.

iemand nog ideeën?
haar vriendinnetje voor of in de stal zetten werkt ook niet.

zo dra de pony wel gevangen is, dan is ze heel rustig en braaf...

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:46

Is ze wel eens ergens van geschrokken oid waardoor ze de stal eng zou kunnen vinden? Want als dat zo is, ik heb geleerd dat je altijd iets positiefs moet doen als de pony het goed doet, want dan gaan ze er na een tijdje positieve verbanden mee leggen, en gaat het uiteindelijk steeds beter. Ik heb dat geleerd en zelf ook meegemaakt, mijn shetlander liet zich eerst ook nóóit vangen, en nu hoef je echt geen moeite te doen om haar te vangen omdat ze heeft geleerd dat er iets positiefs aan verbonden zit.

Just_Roos

Re: shetlander laat zich niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:51

De staldeur open doen zodat ze de stal in kan rennen en je die dicht kan doen?
En als je haar gevangen heb naar die plek leiden om te kijken wat ze misschien eng vind?...
Succes!

Trotter24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:45

Wanneer je Shetje besluit voor je weg te lopen, loop je op een normaal tempo maar wel doortastend achter haar aan.
Met een leadrope of carrot stick/longeerzweep zet je er een beetje druk op zeg maar door met de stick of zweep in een draaiende beweging op de grond te tikken (hoeft niet hard!).. in het begin kan dit even duren en zal ze weg blijven lopen (hopelijk is het geen groot weiland en gaat ze niet in volle galop naar de andere kant want dat maakt deze oefening een stuk lastiger en dat betekent VEEL lopen voor je! :D ), wanneer ze ook maar iets naar je toe draait (al is het een cm) dan haal je de druk ervan af en loop je een stukje van dr weg en laat je het even rusten. Daarna herhaal je dit weer totdat ze blijft staan en het liefst een pasje naar je toe zet.

Oefen dit ook in een afgesloten ruimte zoals een bak of longeerkraal bijvoorbeeld. Mijn paard deed dit ook een tijdje en dankzij de Catching game van Parelli komt ie nu naar mij toe vanuit de wei in plaats van andersom!

Bekijk het onderstaande filmpje eens zou ik zeggen..dan heb je er een beetje een beeld bij van wat ik bedoel..ik zeg wel dat dit in sommige gevallen veel tijd en geduld kost! Mijn paardje had het echter super snel door..

Parelli
https://www.youtube.com/watch?v=keSkvU4VBNY

kasanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:18

met twee paarden tegelijk lopen misschien

sharinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:55

Ik snap je verhaal niet zo goed je komt tot 2 meter voor de stal ? Maar dan heb je haar toch al gevangen als je zo ver komt ?

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:03

Mijn mini appaloosa laat zich na een half jaar oefenen nog steeds niet vangen. Ik zou als ik jou was gewoon met de longeerlijn werken. Die klik je langs het hek, jaagt de pony er achter en loopt er vervolgens zelf ook achter. Zo kan je haar makkelijk pakken. Ze went er vanzelf aan dat het zo moet.
Mijne is overigens ook heel braaf zodra je haar eenmaal hebt.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:03

Wat ik zelf heb gedaan bij een pony die niet gevangen wilde worden, is een touw om de hals leggen zodat je iets meer controle hebt.
Daarna kan je het halster rustig om doen en het touw eraan vast klikken :) Succes!

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 23:15

sharinde: pony laat zich niet pakken. als ik het hek open zet en met brokken ga rammelen dan komt ze met veel geduld tot 2 meter voor de stal. pony loopt dus gewoon zelf na stal.
hier komt verder geen halster of touw aan te pas.

Kim_asterix: misschien ga ik dat maar eens proberen misschien krijg ik haar dan wel in de stal.

Flowery: Dat gaat helaas niet lukken met een halster of touw. zo dra ik 1 onverwachte beweging maak richting de pony is ze weg.

sharinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:18

En als ze 2 meter voor de stal is kan je haar dan wel brok geven uit de hand of belonen ?

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:56

Heeey
Wel eens verdiept in Parelli?