Emigreren met Shetland Pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LvA

Emigreren met Shetland Pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:40

Wij gaan binnenkort emigreren van Zaanstad naar de Harz in Duitsland,
en onze Shetlandpony's gaan gelukkig ook mee verhuizen!

Wij verhuizen zelf begin december,
en lieve vrienden komen in januari dan onze pony's brengen
(Mits het weer het uiteraard toelaat! Anders wordt het later).

Ik heb zelf uiteraard al de nodige informatie opgevraagd,
maar ik zit een beetje in tweestrijd...

De pony's zijn keurig voorzien van:
- paspoort
- chip
- geldige enting

Nu is het zo dat als er met beroepsvervoer gereden wordt,
dat er ook de nodige export papieren bij moeten,
en dus ook de keuring 1 a 2 dagen van te voren gedaan moet worden.

Maar die van ons gaan dus met persoonlijk vervoer (auto+trailer) met vrienden.

5 uurtjes rijden, waarvan zo'n 3 uurtjes in Duitsland,
bij een wedstrijd worden ze ook niet uitgeklaard,
mijn vraag is dan ook, hoe verplicht/noodzakelijk zijn de export papieren?

Een belangrijk vraagstuk voor mij is bijvoorbeeld:
wat gebeurd er bij overlijden (hoop jaren later) als er niet officieel geexporteerd is?

En zo zijn er vast meer dingen op te noemen
waarom juist wel of niet officieel exporteren?

Wie brainstormt er mee zodat wij de beste beslissing nemen?

(Ps. Al kost officieel exporteren geld, dit is niet de reden om het niet te doen,
mijn dilemma zit eerder bij de keuring, ik ben er zelf niet, anderen ermee lastig vallen, etc.)

kimseyfert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:21

Hee :),
ik ben duits en heb net een beetje op google naar de bestemmingen gezocht. Mijn resultaten:

- gezondheitskeuring (Gesundheitszertifikat) moet je eigenlijk wel hebben voor de ponies
- MAAR: ik heb heel veel dinge over mensen gelezen die hun paard/pony in Nederland gekocht hebben alleen met een paspoort zonder overige exportpapieren
- ik heb helaas niets gevonden over wat er gebeurt als je ponies overlijden en geen exportpapiere hebben. Je moet je ponies sowieso bij de "Tierseuchenkasse" aanmelden, anders moet je alles zelf betalen als je ponies overlijden (wegtransport etc.). Misschien moet je opzoeken, wat de "tierseuchenkasse" allemaal moet weten (en of je dan toch wel de exportpapiere nodig hebt).

Dus, voor mij is het ook niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat ik voor de zekerheid wel een "Gesundheitszertifikat" zou halen. Je weet het maar nooit...als je gecontrolleert word bij de grens en je hebt zoiets niet dan kan je evt. een boete krijgen (of ponies mogen niet eens verder??). Kans is klein, maar ik denk dat het mij wel meer rust zou geven.

Ik hoop ik kon je een beetje helpen :)

LvA

Re: Emigreren met Shetland Pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 23:55

Hoi!

Dank je wel voor je reactie!

Ik wist dat ik ze apart moet aanmelden, maar heb er in alle drukte nooit bij stil gestaan dat uitgerekend zij idd nog wel eens om de verklaringen kunnen vragen!

Helaas nog de enige, maar zeker een waardevolle bijdrage voor mij!

En nu hier gewoon echt eens even een paar uur over nadenkende,
denk ik dat ik ook maar gewoon ga uitklaren, want wat je zegt...
Dit is toch wel de meest veilige en geruststellende gedachte!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:47

De VWA heeft alles netjes op een rijtje staan. Als je nog twijfelt wat je nodig hebt kan je daar altijd even heen bellen.

Voor mij is het alweer 1 en 5 jaar geleden dat ik over de grens (UK) ge-ex/importeerd heb, maar toen was het:
-gezondheidsverklaring (kost even wat (~100-150 euro ofzo), maar stelt eigenlijk niet meer voor dan dat de pony's in staat zijn de reis te ondergaan. Er komt een veearts van de VWA die even kijkt of alles goed is, vult een formuliertje in, en klaar.
-reisjournaal/routeplan alleen voor professioneel transport, hoefde dus niet
-geldig pasport en chip; heb je al.

Wat er aan Duitse kant bij komt weet ik niks van. Maar aangezien dat ook gewoon EU is, lijkt het me vreemd als ze ineens allerlei extra eisen hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:57

Inladen en meenemen.
Ik zou voor eigen vervoer ook niet geen gezondheidspapiertje aanvragen, maar als je stress gevoelig bent dan is dat wellicht beter voor je nachtrust.
In Duitsland is het systeem vergelijkbaar aan Nederland.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:01

Als je echt 1000% zeker wil weten dat je nergens problemen krijgt, kun je inderdaad een gezondheidsverklaring via de VWA regelen.

Ik heb dat in het verleden 2x gedaan bij reizen naar het buitenland, maar nadat ik zelfs bij de douane van Tsjechië niet eens het paspoort van mijn paard hoefde te laten zien (laat staan dat certificaat), heb ik voor mezelf geconcludeerd dat het weggegooid geld is.

Ik heb mijn paarden 3 jaar terug van Nederland naar Duitsland 'geëmigreerd'. Geen papieren voor aangevraagd. Reis nog maandelijks met ze over de grens, maar ook dan ga ik echt geen gezondheidsverklaring aanvragen.

Wat veel belangrijker is, is dat je in Duitsland een WA-verzekering regelt voor je ponies (ongeveer 70 euro per pony, per jaar). Ze vallen namelijk niet meer onder je persoonlijke WA.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:03

En in Duitsland mag een WA verzekering opnemen dat een ongeluk door bitloos rijden niet verzekerd is.
Ook nog iets om op te letten.

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 18:43

Bedankt allemaal voor jullie bijdrage!

We gaan half november ook nog even op en neer,
en dan wil ik ook mijn licht nog even opsteken bij de plaatselijke dierenarts,
het lijkt me dat ook zij wel weten hoe of wat bij overlijden.

Die verzekering hebben we op gerekend (net als voor de hond, moet ook apart),
en er wordt niet op ze gereden, dus ook niet bitloos, maar zeker goed dat je ook dat even opnoemt!

Ik heb ondertussen nog wat dingetjes bedacht die ik nog even goed uit wil zoeken...

Hoe zit het bijvoorbeeld als ook je gasten omgang hebben met de pony's qua verzekering,
en hoe zit het bijvoorbeeld met mennen op de openbare weg (eigen hobby manlief, zonder gasten),
en zo komen er vast nog wel wat van die vraagjes opborrelen...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:51

Hallo,

Je moet idd een gezondheids verklaring hebben
Verder paspoort waar alle entingen in moeten staan incl basis enting
En je paard moet in getekend zijn zo ver ik weet (in het paspoort)
Alle paarden moeten wa verzekerd zijn (mij koste dat ongeveer 5€ per maand
Als je met je paard op de openbare weg komt mennen ohz of aan de hand moet je dat melden bij de gemeente
Hier krijg je dan een plaatje (zitten wel kosten aan verbonden geloof n 10tje per jaar)
Met je kreis en n nummer op die je aan je hoofdstel of borsttuig moet bevestigen