Mijn pony weigert hoeven te geven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ringo4ever

Mijn pony weigert hoeven te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 20:16

Hallo,
Ik zit dus toch wel met een probleem.

Mijn pony's hoeven uitkrabben is altijd wel een probleem geweest maar uiteindelijk lukte het nog wel. Maar de laatste tijd lukt niets meer. Alleen haar rechter hoef aan de voorbenen lukt nog. Bij alle andere hoeven begint ze al meteen te trappelen en te schoppen. Het is een 25-jarige d-pony en ze is normaal echt wel een rustig paardje. Ik heb het al een paar keer vermeld bij de hoefsmid of er misschien iets kan zijn aan haar hoeven maar die zegt dat alles in orde is. Mijn pony's staan wel 24/24 op een hele grote wei en hebben een heel grote schuilstal. Maar het is natuurlijk wel modderig als het is heeft geregend. Zou dat de oorzaak zijn? Heeft iemand misschien tips zodat ze misschien niet meer zo bang is? Als ik probeer bij haar achterhoeven lukt het al zeker niet. Dan begint ze te schoppen etc. dus dat ga ik ook niet meer zo snel proberen. Ik ben echt ongerust over haar zeker omdat ze toch al wat ouder is. Iemand die hetzelfde heeft of weet wat ze zou kunnen hebben of waarom ze bang is? Ze is eigenlijk ook wel wat schrikkig omdat ze ook is mishandeld en is héél eenkennig.

Martje80

Re: Mijn pony weigert hoeven te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:15

Is ze mischien stijf dat het gewoon niet lukt? Of door ouderdom niet op 3 benen kan durft staan

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:06

He ik lees even mee!

Hier een 14-jarige b-wels die echt waar 100% kipmak is met rijden en poetsen echt alles! Je kunt er onder door en achter hem op de grond zitten! MAAR................ o wee als je zijn hoeven wil uitkrabben..
en vooral achter, voor lukt dan nog wel redelijk...........achter dan slaat hij behoorlijk

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:22

Klinkt mij een beetje als stijfheid, je zou misschien je dierenarts kunnen vragen of hij even wilt kijken.

Ringo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 15:05

Aan stijfheid had ik eigenlijk nog niet gedacht maar het zou wel kunnen kloppen. Ze heeft het bij de hoefsmid ook altijd heel erg moeilijk met haar evenwicht te houden. Ik zal de dierenarts vragen er is naar te kijken!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:50

VSW -> OPG

NataschaAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:19

Ik lees even mee, mijn 6 jarige Irish Cob heeft hetzelfde. Voorbeentjes lukt prima, maar achter pff. Dan trekt ze ze helemaal hoog op. Weet eerlijk gezegd niet of ze echt uit wil halen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:22

Kan je het been wel aanraken? Of begint ze gelijk met schoppen? Mn 24 jarige tilt haar been wel op maar laat het dan zakken. De voorkant van de hoef steunt een beetje op de grond. Zo krap ik uit, anders gaat ze lopen trekken. Ik denk dat het bij door stijfheid komt en maak er dan ook geen punt van. Zij beslist hoe hoog, of beter gezegd hoe laag, ze haar voet houdt. Enige probleem is de hoefsmid die kan op de manier niet werken....

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:25

Het kan heel goed zijn dat je pony misschien kramp heeft, dit heeft mijn welshje namelijk ook alleen bij haar achterbenen. Wat ik dan doe is dat ik eventjes in de knieholten knijp en dan laat ze die spieren los, waardoor ik rustig haar voet pak. Het is vaak helemaal geen kwestie van koppigheid of dwars zijn, soms hebben ze gewoon kramp.. dus als ik jou was zou ik eens goed kijken naar wat ze precies doet: tilt ze haar benen heel hoog op en slaat ze beetje? dan is het kramp, en moet je t trucje wat ik altijd doe even proberen :o :j

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:26

NataschaAFCA schreef:
Ik lees even mee, mijn 6 jarige Irish Cob heeft hetzelfde. Voorbeentjes lukt prima, maar achter pff. Dan trekt ze ze helemaal hoog op. Weet eerlijk gezegd niet of ze echt uit wil halen.

Dat heeft mijn welshje ook en die heeft dan dus kramp! :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:15

Ik denk ook misschien iets van stijve benen? Of kramp zoals Vereentjex al zei, ik hoop dat het snel kan worden opgelost!
gr. Chantal