Beginnen met autorijlessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femmelz

Beginnen met autorijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:00

Hoi allemaal,

ik ben bijna 16 en dat betekent dat ik over iets meer dan een half jaar mag gaan lessen. Het lijkt me heel leuk en heb daardoor ook al wat research gedaan. Als ik zo naar de pakketten kijk die rijscholen aanbieden en het aantal lessen wat ze geven voor het geld had ik nog wat vraagjes en ben ik opzoek naar ervaring en tips die mensen mij kunnen geven en heb ook wat vragen, dus ze hieronder eventjes op een rijtje:
* Na hoeveel lessen had jij het idee dat je je examen kon gaan doen?
* Is het verstandig om een pakket te nemen, of komen daar juist problemen uit?
* Wat voor soort pakket (met 10, 20, 30, etc. lessen) is handig?

en misschien heb je nog wat tips om een goede rijschool te kiezen en wat handig is qua lessen.

Groetjes,
Femmelz

kimberly1995

Re: Beginnen met autorijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:03

Vraag 1: 30/33 lessen
Vraag 2: een pakket zorgt vaak dat je goedkoper uit bent, dat is prettig.
Vraag 3: 20 lessen vind ik handig. Mocht het dan nodig zijn, kun je nog losse lessen kopen.

Je mag me best pb'en.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:05

Ik had een pakket van, ff denken.. 35 lessen inclusief TTT en rij-examen. In 1x gehaald :) Eerlijk gezegd geen idee hoeveel lessen ik precies heb gehad, want dat hield ik niet bij. Bij mij werd gewoon na de proefles advies gegeven welk pakket je het beste kon nemen. Pakket is wel goedkoper dan losse lessen, toen ik reed waren de lessen nog 42 euro per les.. Tegenwoordig 48 euro #)
Overigens heeft mijn vader mijn rijschool uitgekozen, ik had zoiets van.. Het zal wel :') Hij heeft toen wel de beste uitgekozen die hier in de buurt was. Niet jezelf overschatten en denken: met een klein pakket red ik het wel.. gemiddelde ligt vrij hoog heb ik gehoord. PB anders bokker Polly, zij is instructrice.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:18

Ik weet dat het afgezaagd klinkt, maar kijk écht niet alleen naar de kosten. Als jij goed les krijgt, dan kan een les wel wat meer kosten, maar bespaar je vaak alsnog op het aantal lessen.
Mijn ouders zijn beide rij-instructeur (ook voor motor/vrachtwagen etc.) en komen met regelmaat leerlingen tegen van andere rijscholen hier uit de buurt die heel slecht staan aangeschreven. Die hebben dan soms wel 2x examen gedaan, komen dan bij hen in de auto te lessen en dan blijkt ineens dat ze belangrijke dingen helemaal niet of heel verkeerd hebben aangeleerd.

Kijk op http://www.rijschoolgegevens.nl/ naar de slagingspercentages.
Die zeggen ook niet álles, maar wel ontzettend veel!

Daarbij; kijk ook of ze theorieles aanbieden. Ook als het je zelf allemaal 'makkelijk' lijkt, is het bijwonen van enkele theorielessen en het afleggen van een proef-theorie-examen en daarna het per vraag doorbespreken daarvan heel leerzaam. Je leert dan vaak allerlei ezelsbruggetjes. Die theorielessen kosten vaak ook bijna niets en de meeste rijscholen bieden dat wel aan.

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:00

JoyCiej007 schreef:
Ik weet dat het afgezaagd klinkt, maar kijk écht niet alleen naar de kosten. Als jij goed les krijgt, dan kan een les wel wat meer kosten, maar bespaar je vaak alsnog op het aantal lessen.
Mijn ouders zijn beide rij-instructeur (ook voor motor/vrachtwagen etc.) en komen met regelmaat leerlingen tegen van andere rijscholen hier uit de buurt die heel slecht staan aangeschreven. Die hebben dan soms wel 2x examen gedaan, komen dan bij hen in de auto te lessen en dan blijkt ineens dat ze belangrijke dingen helemaal niet of heel verkeerd hebben aangeleerd.

Ja klopt, ik zal ook niet alleen naar de prijs kijken, maar ook of ik me er goed bij voel en of het een goede rijschool is. Ik wilde wat meer informatie over de prijzen en adviezen wat ik het beste kan doen. :)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:05

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:09

Ik heb ongeveer 38 lessen gehad. Volgens mij is het gemiddelde van nl 30 lessen. Ik heb geen pakket maar ik betaal ook maar 40 euro per les dus dat is mooi goedkoop verder heb Ik geen TTT gedaan en ook geen theorie dag ofzo dus dan is het sws handiger dat ik geen pakket heb. Ik heb mijn theorie in één keer gehaald en mijn praktijk heb ik 3 november:0 maar die ga ik ook in een keer halen natuurlijk ^^ verder denk ik dat het belangrijk is dat je je op je gemak voelt bij je intrecteur/trice.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:16

Lessen dat je nodig hebt tot afrijden is lastig! Gemiddelde is vrij hoor tussen 35 en 45, daarom zou ik zeggen neem een pakket van 30 uur. Mocht je er niet aan komen dan krijg je vaak je geld terug.

Daarnaast neem een goeie rijschool, vraag bij bekenden na bij wie hun gelest hebben en waarom? Mijn zus en ik hebben ook beide bij verschillende mensen gelest. De manier van lesgeven van de instructeur van me zus stond mij niet aan dus er niet voor gekozen. Als jij je goed voelt ga je beter rijden en scheelt dit uren. Ga niet te veel hameren op de kosten, het is helaas duur...

Tussentijdse toets zou ik alleen doen als je echt heeeeeel zenuwachtig bent. De kosten van een examen en TT is 20 euro ofzo? Kan je beter 20 euro meer betalen en de gok nemen dat je slaagt!

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:19

Ik heb denk ik 35 lessen gehad van anderhalf uur, maar heb tussendoor toen en tijdje niet kunnen lessen omdat ik echt geen tijd had. Als dat niet het geval was geweest, had ik er waarschijnlijk minder nodig gehad. Dus misschien is dat ook een puntje van aandacht: zorg echt dat je zeker 1x in de week kunt lessen, anders zakt het te veel weg ;). Ik ben wel in 1 keer geslaagd voor mijn praktijkexamen. Voor mijn examen had ik nog een soort van les. Dat was gewoon om alles nog 1 keer door te nemen. Ik vond dit erg fijn

Ook is het misschien handig om ook naar de tijdsduur van de les te kijken. Anderhalf uur is beter dan een uur is mijn ervaring. Het kost namelijk ook tijd om mensen thuis te brengen of op te halen. En dat gaat weer van je les tijd af... Als je les anderhalf uur duurt kun je dus meer oefenen.

Ik heb via mijn rijschool een theorieboek gekregen + een code waar mee ik 15 uur lang online kon oefen met examenvragen en kon ik ook 20 oefenexamens maken. Dit heeft mij heel erg geholpen en ook voor mijn theorie examen ben ik in 1 keer geslaagd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:52