Mijn 15 jarige merrie Souvenir is van zichzelf neurotisch ingesteld, is snel een stresskipje en hamert zich snel vast aan gewoontes of ritmes.
Ik zorgde dat ze nooit binnen alleen op stal stond, er was altijd wel een ander paard dat bij haar stond. Hetzelfde geldt voor weiland of paddock.
2 jaar geleden kocht ik mijn kruizing Lusitano erbij, en Souvenir en Chiquita(lusitano) delen vanaf toen al een stal(grote stal met tussenschot ertussen) dit betekend dat ze elkaar vaak zagen, ook stonden ze samen op het land etc.
Al snel merkten ik dat ze erg goed met elkaar konden opschieten en dat ze gek op elkaar waren, hier was ik erg blij mee

Nu 2 jaar later had ik liever gewild dat het anders was
Aan het begin kon ik makkelijk met mijn lusitano gaan rijden en Souvenir op stal laten, ze was dan wel wat alerter aan het kijken wanneer Chiquita weer terug kwam maar ze stond wel lekker hooi te knabbelen en rustig te wachten.
Dit is in 2 jaar zo ver-ergerd dat ik haar nu al na 5 minuten wit van het zweet uit haar stal trek, ze breekt letterlijk de hele stal af van stress omdat ze haar vriendinnetje niet ziet.
We hebben haar een tijdje meegenomen naar de bak als ik ging rijden maar dit is geen oplossing want als ik straks met Chiquita naar les wil of wedstrijden wil gaan rijden kan ik Souvenir ook niet meenemen.
Conclusie: Mijn merrie kan niet alleen staan, ook al staan er andere paarden ook in de stal, ze blijft stressen en afbreken tot ik weer terugkeer met chiquita.
Nu kreeg ik een tip van een stalgenootje om een kleine pony te kopen/lenen etc. en deze erbij te zetten zodat ze zich hieraan gaat hechten en ik daardoor dus makkelijker weg kan.
Heeft iemand hier ervaring mee?
. Het maakte niets uit of er andere paarden in de buurt stonden of niet. Andersom kon ik wel gewoon met hem op pad.

) 
dan herkent ze haar niet