Stress op Paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IsisSummer

Stress op Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:15

Ik heb sinds kort les van een andere paardrij-instructrice.
Ze zegt dat ik spieren in mijn bovenbenen en billen vaak aanspan.
De pony waar ik op rijd reageert daarop en versnelt.

Natuurlijk moet ik afleren om die spieren aan te spannen, maar dat is nog niet zo gemakkelijk, want ik heb het niet door als ik ze aanspan, dat gebeurt onbewust.
Als de instructrice dan zegt dat ik mijn spieren weer aangespannen heb probeer ik die te ontspannen, maar ik voel zelf geen verschil tussen wel of niet aangespannen.
De instructrice zegt dan op een gegeven moment dat ik ze ontspannen heb en dan rijd ik verder en probeer ik erop te blijven letten, maar nog geen paar passen verder zegt de instructrice dat ik mijn spieren weer heb aangespannen terwijl ik denk van niet.

Soms probeer ik ook uit alle macht mijn spieren te ontspannen en dan denk ik dat het lukt, maar dan lukt het dus blijkbaar niet.
Ik span mijn spieren meer aan als ik gestrest ben, volgens de instructrice.
Dat is natuurlijk helemaal niet fijn voor de pony waar ik op rijd, dus ik wil het graag afleren.
Ik rijd trouwens zonder stijgbeugels, maar volgens mij doe ik met stijgbeugels precies hetzelfde.

Mijn vraagjes:
Ik voel het verschil dus niet tussen wel of niet aanspannen, ook als ik erop let, hoe kan dat?
Kan dit iets te maken hebben met bijv. stress?
Is er een trucje voor om het verschil wel te voelen?
Hoe kan ik dit het beste afleren?
Hoe kan ik ontspannen?
Kan ik zelf ergens aan zien of merken dat ik mijn spieren aangespannen heb (behalve dat mijn pony versnelt, want dat doet ze zo ook vaak genoeg)?

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven en mij kunnen helpen.

NobiBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:39

Hoe het kan dat je geen verschil voelt weet ik niet, ik merk bij mezelf dat als ik aanspan dat ik wat meer stuiter en mijn paard moeilijker terug kan nemen.
Dit probleem heeft volgend mij ergens wel te maken met stress, maar de oorzaak kan ook medisch zijn.
Mijn trucje om toch te ontspannen is diep uitademen. Mijn instructrice zegt altijd "In je luie stoel Nobilée!"
hiermee bedoelt ze dat ik meer achterover moet gaan zitten.

Mijn zusje heeft dit probleem ook, bij haar komt het vanuit haar rug. Omdat ze haar rug door een aangeboren afwijking bijna niet kan ontspannen, spant ze de spieren in billen en soms bovenbenen te veel aan om de klappen op te vangen.
Zij heeft oefeningen om haar rug sterker te maken zodat ze deze kan ontspannen.

Hopelijk kan je hier wat mee, veel succes!

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:42

heel bekend, ik zit met hetzelfde probleem alleen neemt mijn pony de benen als ik mijn spieren aanspan :') erg lastig aangezien ik zelf erg veel moeite heb ik mijn spieren ontspannen en het zelf ook niet goed door heb als ik het doe

Kever

Re: Stress op Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:48

Dat herken ik! Maar je moet eens proberen je bovenbenen breden uit elkaar te doen en meer op je kont te gaan zitten, dan merk je pas hoeveel je eigenlijk aanspant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:51

NobiBos schreef:
Mijn zusje heeft dit probleem ook, bij haar komt het vanuit haar rug. Omdat ze haar rug door een aangeboren afwijking bijna niet kan ontspannen, spant ze de spieren in billen en soms bovenbenen te veel aan om de klappen op te vangen.
Zij heeft oefeningen om haar rug sterker te maken zodat ze deze kan ontspannen.

Hier sluit ik me bij aan :j
Ik moet er zelf ook erg op letten ivm rugklachten, maar ik ben door jaaaren turnen heel bewust van wat mn lichaam/spieren doen ;)
Probeer eens echt te gaan zitten, gewoon zitten als een zoutzak en meer niet (even in stap), draaf dan aan en probeer er puur op te letten wat je met je benen doet, even niks anders. Kijk is of je zo misschien wel het verschi kan voelen :)
EDIT: je moet in ieder geval eerst een manier vinden waarop jij het verschil voelt, anders kan je er ook niet op letten/aan werken ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-14 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:52

Misschien is ontspannen in beweging gewoon nog te moeilijk.
Als je in stilstand heel bewust ontspant (het liefst met je ogen dicht, laat iemand wel even je pony vasthouden als dat een dribbelneus is) zul je waarschijnlijk beter in staat zijn het verschil te voelen tussen aangespannen en ontspannen. En dan niet alleen van je bovenbenen, maar van je hele lijf.

Als je een gevoelige pony hebt, zul je vaak zien dat op het moment dat je heel bewust 1 kant van je lichaam ontspant, je pony ook aan die kant op rust gaat staan.....

Op het moment dat je weet hoe het voelt om ontspannen te zitten is dat ook makkelijker te realiseren in beweging

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:54

Koop ballonnen en blaas er een op. Leg het op een stoel en ga erop zitten. Als je ontspant, kan dat. Als je je billen spant, knapt de ballon. Zo heb ik leren ontspannen, uren lang studieboeken lezen terwijl ik op een ballon zit. In het begin lukte het me totaal niet, op een gegeven moment was het geen probleem meer. Het zat zelfs erg lekker!

IsisSummer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:55

Ik rijd niet met stijgbeugels en ik kan ook niet turnen wegens privé omstandigheden met mijn voet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:56

Je rijd niet met stijgbeugels?
Haha ik bedoelde ook niet dat je moet gaan turnen, bedoelde meer dat je een manier moet proberen te vinden om beter te leren 'voelen'/merken wat je spieren doen :)

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:00

Als ik zonder stijgbeugels rijd dan ga ik ook mn spieren aanspannen hoor, zit gewoon niet makkelijk in draf en galop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:01

Sperriempje schreef:
Als ik zonder stijgbeugels rijd dan ga ik ook mn spieren aanspannen hoor, zit gewoon niet makkelijk in draf en galop!

Ik niet hoor, buikspieren daarintegen wel!

IsisSummer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:12

Bedankt _Dreamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:29

Vraag is aan je instructie hoe/waaraan zij ziet dat jij je spieren aanspant? Jij zegt het niet te merken maar zij ziet het wel, misschien dat dat je opweg kan helpen?