Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips! Ik schrijf ze allemaal op!
Ik neem inderdaad rustig mijn tijd om me goed te laten informeren en orienteren op wat ik zoek.
Opzich vind ik het geen must dat er fantastische papieren bij zitten, als er maar een leuke klik is en een goede band kan ontstaan, maar dat weet je natuurlijk pas na een tijdje.
Ik wil zoiezo niet bij een handelaar ofzo kopen, omdat ik denk niet echt vertrouw.
Ook teveel in de media geweest dat er zieke paarden verkocht werden en vervolgens alle kosten voor de koper zijn.
Ik weet dat PRE's duur zijn.
Friezen zijn een beetje in prijs aan het zakken heb ik het idee, maar hebben vaak ook wel weer kwaaltjes als eczeem en een net iets andere voedingsbehoefte.
Maar het gaat me er natuurlijk niet om om zo goedkoop mogelijk een dier aan te schaffen.
Overigens heb ik een heel assortiment aan tuigage voor een fries hier thuis, alleen het zadel is dan een investering want dikke kans dat mijn huidige zadel natuurlijk niet perfect past, maar ook daa rheb ik budget voor.
Verder alles in huis. Van barok hoofdstel tot dekjes tot dekens tot beenbescherming.
En als dier iets nodig heeft koop ik het.
Ik heb liever dat mijn dier er goed bij staat en dat ik zelf in een lekke jas rondloop dan andersom 
Daar bespaar ik echt niet op.
De kern van alle boodschappen is eigenlijk dat je alles goed moet bespreken en vast moet leggen in de vorm van een contract.
EDIT:
ik ben trouwens opzoek naar een lief dier dat nog niet heel veel kent.
Liefst ook nog niet beleerd maar als dat wel het geval is moet hij nog wel kneedbaar zijn.
Ik vind het moeilijk te benoemen wat ik precies zoek. een lief paard met een lekker koppie, veel energie maar niet gevaarlijk/gemeen. Die gek is op aandacht en aanhankelijk is naar mensen.
zoiets?:P haha