speciefieke tabellen geschoren en ongeschoren paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beauty_xxx

speciefieke tabellen geschoren en ongeschoren paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 10:54

dag bokkers :D

even een vraagje ik zou graag 2 tabellen in mijn kast hangen voor welke dekens voor welke temperaturen.

heb een beetje op het internet gesurfd en kom eigenlijk alleen maar tabellen tegen voor ongeschoren paarden :/

heb 2 tabellen gevonden voor ongeschoren paarden maar welke past volgens jullie het best ?

TABEL 1:
+ 15°C --> Geen deken nodig
Tussen 10°C-15°C --> Ongevoerd of 100 gram gevoerd
Tussen herfst en winter --> Tussen seizoensdeken 150 gram
Tussen 0°C-10°C --> Beginnen met winterdeken 200,300,400 gram
Onder 0°C --> Winterdeken 400 gram met eventueel een gevoerd onderdeken

TABEL 2:
+15°C --> Geen deken
10°C -12°C --> waterdichte 0 grams deken
5°C - 10°C --> Waterdicht 150/200 gram
-5°C --> Waterdicht 300/400 gram

hebben jullie ook zelf tabellen voor geschoren paarden drop maar hier :3

alvast bedankt *\o/*

Mikk_

Re: speciefieke tabellen geschoren en ongeschoren paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:56

Ik zou voor de tweede gaan!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:56

Ik kijk liever buiten wat voor een weer het is.

15 graden zonder wind en met zon is heel anders dan 15 graden met windkracht 6 en regen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:59

Ik zou zeggen geen van beide, een ongeschoren paard heeft helemaal geen deken nodig als je hem zijn wintervacht laat aanmaken. Tussen de -15 en +15 graden kan een paard zijn temperatuur heel goed zelf regelen. Mocht je toch echt dekens willen gebruiken, zou ik voor tabel 2 gaan. Tabel 1 lijkt me meer voor geschoren paarden.

FriesWytske

Ik gebruik geen tabellen. Ik kijk naar de temperatuur buiten en niet naar het jaargetijde. Zoals afgelopen weekend toen het nog warm weer was. Had ie toen de deken opgehad volgens tabel 1. Dan had ie wit gezien van het zweet.
In de zomer krijgt die van mij helemaal geen deken op. Ja, alleen van wedstrijd af, als het te fris is. In de herfst krijgt ie alleen een deken op als het regent en fris is. In de winter krijgt ie wel de hele dag een deken op. Binnen een fleece, is warm genoeg op stal, en dan buiten een regendeken er overheen.

Mungbean

Wat dacht je ervan om naar het paard te kijken ipv een tabel :+

Sommige paarden kunnen nooit meer dan 200g op omdat ze het warm hebben, de ander staat onder 2 dekens nog staan te schudden en een derde houdt je het liefst zonder deken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:02

Ik heb nooit naar tabellen gekeken, een paard dat niet geschoren is heeft iets heel erg moois om zich warm te houden: zijn vacht. Temperaturen rond degene die Chouchou aangeeft werken prima, sterker nog mijn bijrijdpaarden krijgen nooit een deken op.

Mijn eigen merrie wel, die kon zich moeilijker warm houden, maar dan nog pakte ik er pas ééntje als het echt nodig was. Dus eerder een gevoerde regendeken (een ongevoerde krijgen ze het alleen maar koud van, die duwt de haren plat en dus ook de isolatie van het paard zelf) en pas als het echt koud is een 200 grams en heel veel hooi. Hooi houd een paard warmer dan welke deken dan ook.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:03

+15°C --> Geen deken
10°C -15°C --> waterdichte 0 grams deken
5°C - 10°C --> Waterdicht 150/200 gram
-5°C - 0°C --> Waterdicht 300/400 gram

Ik houd dit ongeveer aan. En natuurlijk met storm en 16 graden doe ik wel een regendeken op maar dit is het ongeveer. Wel naar het paard blijven kijken maar ik houd er ook van om een beetje vastigheid te hebben.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:04

dank jullie voor de reacties uiteraard kijk ik naar het weer en naar de liggign van de stal :) maar wil dat in mijn kast hangen voor de commentaren en discussies uit te sluiten :) sommige bij ons leggen bij een geschoren paard al een 300 gram deken op wat ik persoonlijk al wat veel vind :/ maar inderdaad hangt van paard tot paard af :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:06

Ik vind het ook handig voor als je verzorgers hebt of als je een week op vakantie gaat en iemand let op je paard. Dan houden zij iig dezelfde lijn aan.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:07

dus jullie vinden best tabel 1 voor ongeschoren paarden en tabel 2 voor geschoren paarden? :)
(best passend)
Laatst bijgewerkt door beauty_xxx op 23-10-14 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:09

Sizzle schreef:
Wat dacht je ervan om naar het paard te kijken ipv een tabel :+

Sommige paarden kunnen nooit meer dan 200g op omdat ze het warm hebben, de ander staat onder 2 dekens nog staan te schudden en een derde houdt je het liefst zonder deken.

Inderdaad!

Kijk bovendien ook naar het doel van je deken. Leg je er een deken op omdat je denkt dat hij anders kou vat, of wil je voorkomen dat hij een te lange vacht aanmaakt?

Mijn paard is geschoren en zou ik met 15 graden gerust zonder deken buiten kunnen gooien, alleen is het scheren dan voor niets geweest :D (ze maakt nogal snel een dikke vacht aan). Zij loopt nu in de wei met een 200gr deken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:16

Ik heb bijvoorbeeld een paard dat geen onderhaar maakt.
Daar kijk je direct op de huid. Uiteraard moet deze bij slecht weer een deken om aangezien dat haast voor geschoren doorgaat. Maar nooit meer dan 200g, zelfs niet bij -10.
Mijn andere paard doet het voorlopig prima zonder deken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:22

Tja ik heb bij mijn paard de boeg en een halve hals geschoren. Geen deken op en staat nu nog 24/7 buiten.
Gaat prima moet ik zeggen. Ongeschoren paarden leg ik sowieso liever geen deken op.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:27

Misschien een idee: Ik had voor mijn paard 3 verschillende dekens en ik werdt er knettergek van elke keer dat gewissel. Eén goede gevoerde regendeken en een combi deken waar je zowel dun als dik van kan maken, dan is dat ook makkelijk als je een keer weg bent. En misschien dat je nu af en toe wat onzeker bent wat je erop moet gooien, maar als je je paard ziet dan weet je meestal wel of het een koukleum of een vulkaantje is. :D

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:34

beauty_xxx schreef:
dus jullie vinden best tabel 1 voor ongeschoren paarden en tabel 2 voor geschoren paarden? :)
(best passend)

Andersom, Tabel 1 voor geschoren paarden en tabel 2 voor ongeschoren.
Al houd ik zelf geen tabel aan maar kijk ik inderdaad zoals de meeste hier naar de weersomstandigheden.
Maar boven 0 graden gaat er bij mij geen 300 grams op. (Ik heb niet eens een 400 haha).

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:35

Mijn eigen richtlijn is
Tussen de 10 en 15 graden overdag gaat de 0-grams regendeken op.
Onder de 5 graden gaat de 200 grams deken op..
Deze deken blijft tot n -10 opliggen..

Mijn paard is nu niet geschoren, maar over n maandje zal hij gedeeltelijk geschoren worden (racestreep), wellicht dat hij dan nog een 300 grams op krijgt bij slecht weer.

Mijn paard staat overigens dag en nacht buiten, dat maakt het soms nog wel eens lastig met dekens aangezien t snachts soms stukken kouder kan zijn

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:42

Ik zouden tabellen gebruiken maar gewoon zelf aanvoelen en naar het paard kijken...

En echt weer een typische uitspraak een ongeschoren paard heeft geen deken nodig, een ongeschoren paard kan net zo hard een deken nodig hebben als een geschoren paard, die van mij komt anders echt niet gezond de winter door.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:58

Als ik dat zou volgen, zou mijn paard zich zes slagen in de rondte zweten!

MIJN TABEL:
+ 15°C --> Geen deken nodig, tenzij het horizontaal regent.
Tussen 10°C-15°C --> Nog steeds geen deken, tenzij combi van wind en regen dan 0gr regendeken
Tussen herfst en winter --> 100gr waterdicht indien wind en/of regen
Tussen 0°C-10°C --> 100gr waterdicht, tenzij mooi weer, dan bloot.
Onder 0°C --> 100gr waterdicht, tenzij mooi weer, dan bloot.
-10°C en kouder 200gr waterdicht maar nog steeds, bij mooi weer bloot.

En nee ik heb niet een of andere winterhard koudbloedje maar een gewone KWPN-er met een gewoon wintervachtje.

Mooi weer is bij mij droog en geen of weinig wind. Zon mag (dan zeker geen deken) maar is niet noodzakelijk. Ik bekijk per dag wat ik nodig acht.

Onze paarden staan vanaf november tot april 's nachts binnen; de rest van de tijd staan ze buiten op de wei en/of paddock.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:33

Mossel schreef:
Ik zouden tabellen gebruiken maar gewoon zelf aanvoelen en naar het paard kijken...

En echt weer een typische uitspraak een ongeschoren paard heeft geen deken nodig, een ongeschoren paard kan net zo hard een deken nodig hebben als een geschoren paard, die van mij komt anders echt niet gezond de winter door.

Met een ongeschoren paard bedoelde ik een paard dat zijn wintervacht optimaal kan en mag produceren, dat heeft inderdaad geen deken nodig. Ik vind paarden die dekens echt nodig hebben omdat ze anders serieus kou vatten uitzonderingen. Ligt natuurlijk ook aan de huisvesting, mijn paard staat 24/7 buiten en maakt daarom een gezonde wintervacht aan, een paard dat 's nachts op stal gaat heeft die vacht natuurlijk minder nodig en ontwikkelt daarom ook minder. Maar bij een ontwikkelde wintervacht: nee, dan hebben ze er geen nodig :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:37

Ik ga met een ongeschoren paard dat in het werk staat ong. uit van de eerste tabel die jij weergeeft.
Maar daarbij kijk ik inderdaad ook naar de overige weersomstandigheden en naar het individuele paard.
Het ene paard heeft het sneller warm of koud dan het andere, en de ene heeft veel meer vacht dan de andere.

Voor een volledig geschoren paard zit ik meestal 50 tot 100 gram hoger.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:40

Chouchou schreef:
Mossel schreef:

Met een ongeschoren paard bedoelde ik een paard dat zijn wintervacht optimaal kan en mag produceren, dat heeft inderdaad geen deken nodig. Ik vind paarden die dekens echt nodig hebben omdat ze anders serieus kou vatten uitzonderingen. Ligt natuurlijk ook aan de huisvesting, mijn paard staat 24/7 buiten en maakt daarom een gezonde wintervacht aan, een paard dat 's nachts op stal gaat heeft die vacht natuurlijk minder nodig en ontwikkelt daarom ook minder. Maar bij een ontwikkelde wintervacht: nee, dan hebben ze er geen nodig :)

Ehm, sommige paarden hebben geen waterdichte vacht.

Ik ben het met Mossel eens: alleen de sukkels die het niet begrijpen, roepen dat een ongeschoren paard zonder deken kan.

De enige juiste opvatting is dat je naar je paard, z'n leefomgeving en het weer moet kijken om te bepalen wat nodig is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:45

Ik doe ik de winter gerust 600 gram op wanneer het hard vriest en die is niet geschoren.
Hangt echt van het paard af en hoe vaak je wisselt wanneer de temperatuur lichtjes veranderd. Ik wissel dus wel overdag en s avonds

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:46

beauty_xxx schreef:
dank jullie voor de reacties uiteraard kijk ik naar het weer en naar de liggign van de stal :) maar wil dat in mijn kast hangen voor de commentaren en discussies uit te sluiten :) sommige bij ons leggen bij een geschoren paard al een 300 gram deken op wat ik persoonlijk al wat veel vind :/ maar inderdaad hangt van paard tot paard af :)

Het is toch niet jouw probleem wat een ander op zijn paard legt?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:47

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 23-10-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt