Is het beter om mijn Haflinger te verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirroryou

Is het beter om mijn Haflinger te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 23:11

Lieve allemaal,

Ik leerde een ruim jaar geleden een leuke toen 14 jarige Haflinger ruin van het oudere type kennen. Ik heb hem toen 1 keer bezichtigd en aan de hand hiervan 2 dagen later hem besloten te kopen. Ik ben in de tussen tijd nog 1 keer bij hem langs geweest, toen is hij op 29 maart 2014 verplaats naar onze locatie en vanaf die dag dus ook oficeel in mijn bezit. Ik heb een aantal maanden begeleiding en les gehad met mijn Haflinger.
Mijn vader en zusje gingen en gaan ook zo af en toe mee, tegenwoordig heb ik geen begeleiding en les meer dit omdat mij instructie aangaf het beter voor zowel de pony als mij zou zijn om hem te verkopen wegens geen goede combinatie. Ik rij nu op zondag samen met een ervaren paardenvrouw. Ik ben een minder ervaren onzeker ietwat angstig persoon betreft omgang.
mijn pony is ontzettend gevoelig, sterk iewat dominant en eigenzinnig voor een pony van 15 kent hij weinig enkel buitenrijdrn en de basis hulpen. Hij kan niet goed zonder extra soortgenoot of mee looper of fietser tijdens het buiten rijden.
ik kocht hem om zelfstandig mee te gaan buiten rijden. Hij is super braaf en lief redelijk nuchter maar pittig wanneer je er mee van gaat vragen en moeilijk in de zin van verzet wanneer je hem op je zelf wil rijden daar hij echt een volg/kudde dier is.
Ik twijfel of dat ik hem moet verkopen of houden ik heb serieuze kopers die een goed liefdevol fijn plekje kunnen bieden wat ik heel belangrijk vindt. Maar jeejtje wat is dit moeilijk pijnlijk en verdrietig maar het voelt misschien beter dat ik een wat oudere brave makkelijke ervaren viervoeter aanschaf. Wat is jullie advies, plezier is voor mij ver te zoeken er is wel een klik maar niet de juiste wel geef ik veel om hem. Hij gaat eigenlijk zijn eigen gang en ik durf en kan hier niks tegen inbrengen vanwege die onzekerheid en angst.

met paarden. Mijn pony is ontzettend gevoelig,

Joscaa

Re: Is het beter om mijn Haflinger te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:15

Het ligt er aan wat je zelf wilt. Als jij goede begeleiding zoekt (eentje die je wel serieus helpt en leert ipv afwimpelt met "geen combinatie), komt het wel goed.

Is hij, samen met andere paarden, verkeersmak en gewoon het paard wat jij wilt? Ga dan lekker een band opbouwen, zoek een leuke, enthousiaste hulp en ga als team straks naar buiten. Het feit dat hij in zijn eentje niet braaf is, is gewoon omdat jij nog niet de leiding hebt en nog niet het vertrouwen kan geven wat hij nodig heeft om alleen naar buiten te kunnen.

Wil jij graag nu al naar buiten en gewoon zonder al die zorgen gelijk op pad, dan zou ik hem naar het huisje doen wat je nu als optie hebt.

Succes.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:16

Als je een goede plek kunt vinden, kies daar dan voor. Je geeft aan dat je niet alleen weinig ervaring hebt, maar ook onzeker en bang bent. Dat maakt de kans op kortere (jaar) termijn niet groot dat het alsnog gaat werken. Als je nu een goede plek kunt vinden, dan zou ik daarvoor kiezen en op zoek gaan naar een pony die wel geschikt is voor onzekere ruiters.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 04:32

Ik zou zeker op zoek gaan naar andere instructie misschien zelfs wel een andere stal of manege Waar je ook gebruik ma maken van de groepslessen probeer dit in iedere geval nog een half jaar Kun je alsnog besluiten er mee te stoppen Maar heb je er wel alles aan gedaan

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 05:06

Klinkt als geen passende combinatie. En dat is toch geen schande. :(:) niet ieder paard is geschikt voor iedere ruiter.
Jij bent onzeker en gevoelig en jouw Haflinger ook: hij heeft duidelijk meer leiding en vertrouwen nodig om zelfstandig buiten te rijden.
Zo te lezen denk ik dat het advies van jouw instructrice zo gek nog niet is.
En als je een superplek voor hem weet, is dat een mooie optie.

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:18

Je verkoopt jezelf niet he dus zelfs een heel mak dier zal soms angsten hebben waar je op moet inspelen,in die zin kn je beter met goede begeleiding doorzetten,voorwaarde is natuurlijk wel dat je verder wel klikt,want als dat ook niet zo is dan versterkt de band moeilijk.

Het klopt natuurlijkdt er soms geen match inzit maar dat zie je vaker met getraumatisrerde dieren en eigenaren die niet willen afwijken van hun rijstijl en manier van omgang.

Eerste paard wat ik reed was een draak, vond het supervermoeiend en pittig maar wel degenedie ikhet meest mis.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:49

TS, ik denk dat je voor jezelf al een beslissing hebt gemaakt, alleen die nog niet hardop durft uit te spreken. Houden van is loslaten, ook als het niet anders kan. Je geeft hiermee je liefde voor je pony niet op, maar geeft hiermee juist aan dat je van hem houdt. Je geeft hem de kans om nog een mooi leven tegemoet te gaan en jezelf de kans om uit te vinden wat wel bij jou past. Ik heb zelf ook een paar jaar geleden mijn paard moeten verkopen, om andere redenen, en dat ging mij ook enorm aan het hart (en nog steeds). Nu ik weet dat zij op een goede plek terecht is gekomen, kan ik geestelijk ook weer verder. Het zal evengoed niet makkelijk zijn als de definitieve dag aanbreekt dat je hem verkoopt, maar de scherpe randjes van het verdriet gaan er uiteindelijk wel af. :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:54

Ik krijg de indruk dat vooral je instructie tekort schiet. Zoals jij deze haflinger beschrijft klinkt niet als een onmogelijk dier, alleen wel een dier wat jij zonder hulp niet aankunt. Niet te gauw opgeven hoor, geen enkel paard is volmaakt; ook elke andere haflinger zal dingen hebben waar je minder blij mee bent en het gedrag van je pony staat ook onder invloed van jouw onzekerheid.

Daarom heb je in elk geval een goede begeleider nodig. Liefst ook wat andere ruiters die je een beetje steunen en bijvoorbeeld mee gaan op buitenritten.

Weet je trouwens zeker dat je pony helemaal in orde is en dat het zadel goed past?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:03

Ts, ben je het met je instructrice eens? Is de instructrice die je hebt kundig genoeg om dat oordeel te vellen, en heb je er vertrouwen in? Heb je zelf ook het idee dat jullie eigenlijk geen passende match zijn?

Natuurlijk is met goede instructie een hoop goed te maken, maar als je op dit level al oprecht niet klikt met je paard moet je er wel hard aan trekken om toch op één lijn te kunnen komen, en de vraag is of je er dan nog wel plezier in houdt. Persoonlijk vind ik paardrijden een te dure hobby om er met tegenzin mee bezig te zijn, en dan moet ik me toch aansluiten bij de uitspraak dat je beter een paard kunt zoeken waarmee het wel klikt.

mirroryou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 14:17

Ik heb al jullie bericht gelezen en zal ze proberen stuk voor stuk zorgvuldig te beantwoorden.

mirroryou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 14:23

Iedereen hartelijk dank voor de reacties! Ik ben iemand die groeit van succes ervaringen en positieve feedback, wanneer ik iets ervaar als goed dan ben ik eigenlijk helemaal niet meer zo onzeker.
Wanneer ik een paard of pony vertrouw dan durf ik ook meer in te brengen leiding te geven, en dan ben ik zelf ook gewoon ontspannen. Ik ben normaal gesproken een heel rustig en geduldig persoon, maar het koppige en drammerig van mijn Haflinger ben ik soms gewoon een beetje beu mijn energie is dan eigenlijk op of het zelfvertrouwen ben ik kwijt. Persoonlijk voel ik wel liefde voor hem maar dat voel ik voor iedere viervoeter, alleen mis ik een klik en tja ik zelf vindt ons ook geen hele goede combinatie achteraf! Maar ja als mensen maar flink zeggen het lukt je toch niet terwijl met wat oudere meer ervaren paarden het altijd wel goed ging is dat best heel jammer...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:27

Hij staat toch al een aantal weken te koop ?

mirroryou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:21

Dat klopt Rizette hij stond een aantal weken te koop inmiddels niet meer maar vindt het heel moeilijk een lastige keus knoop wel of niet door te hakken. Hij is gereserveerd, dit is een goed liefdevol plekje en als ik hem nu niet verkoop doe ik hem sowieso niet meer weg.

mariska444

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:38

Hoi
Weet je soms word je in het "echte" leven ook verliefd en blijkt het later toch niet de ware en maak je deze verkering toch ook uit?
Nu kun je een paard niet zomaar aan de kant schuiven maar als je er een goed nieuw huis voor kan vinden....Zou ik zeggen doen,je weet nu beter wat je niet wilt en wel! Succes hoor....

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:47

lastig hè? Ik heb hetzelfde probleem gehad als jij. Ik ben net zo'n type ruiter als jij.Ik heb mijn paard niet verkocht, ik kon het ook niet, maar het is nooit goed gekomen in de inmiddels 13 jaar dat ik haar heb. Ik heb haar nu bij huis staan en er een ander paard erbij gekocht, maar ja, dat kan niet iedereen doen. Maar ik rij haar dus niet meer.

Ik had haar toen beter kunnen verkopen, hoe moeilijk ook. Als je een goed adres hebt, zeg ik toch: doen! Als je bang bent dat ie van hand tot hand gaat, zou je een terugkoop-afspraak kunnen maken. (Als zij hem willen verkopen, bieden ze hem eerst aan jou aan.)

Ik heb overigens een paard gevonden, waar ik wel veel meer mee durf, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik nog steeds geen held ben, maar met dit paard lukt het stukken beter.

Sterkte!

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:13

Je paard is 14 jaar en dat is natuurlijk niet echt een jonge puppy. Als je je paard wilt verkopen en je hebt een plek gevonden die jij goed vertrouwd dan hoef je je daar niet slecht over te voelen.
Maar wat is je volgende stap. Want mijn ervaring is dat je met een eigen paard toch hard moet werken om een geheel te worden, als je op problemen stuit, moet je dat als ruiter (met goede instructie) toch zelf, samen met je paard natuurlijk oplossen. Ik vind de houding van je instructrice helemaal niks. Als je verder gaat met een ander paard, kun je beter misschien beter een andere instructrice zoeken. Ze moet je handvatten geven om verder te komen met je paard. Hoe klein de vooruitgang per keer ook is. Als buiten rijden je doel is kun je dat met kleine stappen heus voor elkaar krijgen, maar dat kan dan wel lang duren. (een paar jaar) maar dan heb je dat wel samen met je paard bereikt en dat is natuurlijk ook een kik.

Soms lijken de stappen die ik met mijn paard neem ook heel langzaam te gaan, maar als we zijn als combinatie afgelopen jaren enorm gegroeid, terugkijkend ben ik daar heel trots op.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:18

Ik zeg ja. Je koopt een paard met een gebruiksdoel en dat kun je met dit paard niet doen. Ik zou hem verkopen en een paard terug kopen waar je dit wel mee kunt doen.
Jij blij, paard blij (aangezien het paard bij de geïnteresseerde ook een goed huisje krijgt) :D

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:23

Hey wat toevallig ik zie dat je ook in zeeland woont. Maar klinkt idd als een niet klikkende combinatie. Als je een goed plekje weet zou ik hem daar naar toe doen. (Owja ben jij toevallig dat meisje die op de dinsdag ochtend stage liep bij katja (schore)?? Vroeg ik mij af :p)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:38

De beslissing is uiteindelijk aan jezelf maar ik denk, ongeacht hoeveel pijn het doet, dat je beter naar een paardje kan gaan zoeken waar je écht een klik mee hebt. En natuurlijk geef je veel om je huidige paard maar rijden doe je voor je plezier en als je dat niet hebt, dan moet je naar een oplossing zoeken zodat je het plezier wél weer hebt. Bovendien kost een paard houden veel geld en een dier aanhouden om er maar eentje te hebben is niet vol te houden op de lange termijn.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:09

mariska444 schreef:
Hoi
Weet je soms word je in het "echte" leven ook verliefd en blijkt het later toch niet de ware en maak je deze verkering toch ook uit?
Nu kun je een paard niet zomaar aan de kant schuiven maar als je er een goed nieuw huis voor kan vinden....Zou ik zeggen doen,je weet nu beter wat je niet wilt en wel! Succes hoor....

Wat een treffende vergelijking!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:53

Ik lees in je verhaal dat je eigenlijk nog niet zo goed weet hoe je met een paard om moet gaan . Een paard zal dat niet voor je op gaan lossen . Dat zul je zelf moeten doen en daarbij denk ik ook jezelf een schop onder je kont moeten geven en op les gaan en je angst uitleggen maar ook bereid zijn er op bepaalde momenten overheen te stappen . Neem eventueel privéles op een manegepaard , lukt dit goed , ga met dit paard in de groep rijden . De stappen lijken misschien nu nog onbereikbaar maar onthoud als je het echt wil gaat het lukken .
Ga ergens onder kritische begeleiging helpen met de verzorging van paarden zodat je handig wordt en een opdringerige shetlander geen probleem meer is . In ruil voor mesten enz. wordt je geholpen met je omgang met paarden.
Zorg dat je verschillende paarden kunt rijden en kunt hanteren en als dit lukt denk dan weer aan eigen paard aanschaffen . Hoe lief ook een paard is grenzen nodig dat ben je aan hem verplicht.
Als je een goede plek hebt voor je haflinger zou ik geen 2 keer meer denken , het is niet een gemakkelijk verkoopbaar paard dus ik zou echt afscheid nemen . Zeker gezien de winter voor de deur staat en jij altijd afhankelijk van anderen bent om mee te gaan om iets met je paard te gaan ondernemen . Zorg dat je basis stevig is dan wordt het ook heel veel leuker , echt waar !

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:11

Er zijn meerdere opties...Iedereen zal waarschijnlijk een andere optie/advies geven.

Toch zal je bij jezelf na moeten gaan wat jijzelf echt WIL. Wil je met dit paard een lange weg afleggen en beiden groeien? Mini-stapjes vooruit, soms weer net zo hard achteruit? zoek passende, geduldige begeleiding. Ik denk aan grondwerk, coaching, spiegelen, leuke dingen doen om zelf vertrouwen te krijgen en je paard ook. Zoek niet direct een ander paard, want een paard spiegelt jou. Ik denk zeker dat jullie wel samen verder zouden kunnen, kan ook al is een paard of ruiter nog zo oud! Maar de WIL moet er zijn...

Heb je niet dit geduld, deze wil, focus...verkoop je paard en ga inderdaad op een manege rijden of zoek een betrouwbare verzorgpony met veel ervaring. Ga zelf ervaring opdoen om zeker te worden en wie weet over een paar jaar stap je zo op en rij je weg. It's all yours

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:47

Ik ben zelf ook een onzekere ruiter en mijn pony van 7 moet nog veel leren. Ik stap ook zo vaak jankend af, omdat het nergens op leek en ik geen vooruitgang zie. Of sommige dagen gaat het super slecht en dan roep ik ook vaak dat ik hem ga verkopen, maar uiteindelijk kalmeer ik weer en dan ga ik er toch weer voor. Het is niet makkelijk en je moet tegen teleurstellingen kunnen, want de ene dag lijkt het allemaal goed te gaan en de volgende dag gaat het weer nergens over. Het kan jaren duren, maar met goede begeleiding en genoeg motivatie kan het je zeker lukken! Ik ben ook al 3 jaar bezig en ik heb hele goeie momenten waarin ik supertrots ben op mijn knollie en ik heb ook hele slechte momenten dat ik het ook niet meer zie zitten met hem. Veel samen rijden met andere erbij (dan voel ik me altijd zelfverzekerder), lekker lessen en afwisseling. Een dagje longeren, een dagje grondwerk, een dagje rijden. Dan hou je er plezier in en je paard ook. En wat hierboven ook als is gezegd een paard is een spiegel. Als jij onzeker bent legt het niet alleen aan het paard, dus met een nieuw paard zal je soortgelijke problemen krijgen. Misschien kun je op een manege op een betrouwbare makke pony les nemen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Of in ieder geval weer gaan lessen met je eigen paard! Want dat is echt belangrijk goede begeleiding en motivatie!! Als ik jou was zou ik het nog niet opgeven en er gewoon voor gaan! Verkopen kan altijd nog!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:11

Ik denk dat er aan elk paard wel dingen zijn die je minder vind..Zelf denk ik dat als je de juiste begeleiding krijgt dit goed kan komen!Je kan het zowiezo als een uitdaging zien..Hij wil jou vast leren wat steviger in je schoenen te staan en dat is misschien net wat je nodig hebt..Je hebt daar natuurlijk wel hulp bij nodig,maar het is wel mogelijk!

sharinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:01

Ik zou hem ook gewoon weg doen. Ik heb het zelfde probleem gehad en werd door dat paard steeds angstiger. Na heel lang twijfelen heb ik dat paard uiteindelijk ook verkocht.