onhandelbaar shetje en te magere pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xRenskex

onhandelbaar shetje en te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:10

hoi, ik ga elke week naar een boerderij en daar hebben ze een pony en een shetlander. de pony heet Garfield en de shetlander heet Kruimeltje. Garfield hebben ze nog niet zo lang, en Kruimeltje is daar nu negen maanden. Garfield komt van een manege en is 34 jaar. Kruimeltje is twee en een onhandelbaar shetje. hij is bij de vorige eigenaren (op Ameland) zadelmak gemaakt, sneu hij is nog maar twee. hij vertrouwd bijna niemand. hij kan ook niet mee lopen aan de hand dan gaat hij bijten. hij is ook erg dik en de eigenaren weten niet veel over paarden. TIPS graag!! en nu over Garfield. hij is erg mager en staat alleen maar in de wei net als Kruimetje. Garfield heeft ook de ziekte van cushing, dat is een ouderdoms ziekte. daar maak ik me vooral zorgen om. de pony's worden niet mishandeld en ook niet verwaarloosd. de eigenaren hebben te weinig ervaring.. wil je nog meer informatie vraag het hieroner.. graag TIPS!!

Angela

Re: onhandelbaar shetje en te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:24

Een paard met de ziekte van Cushing is bijna niet meer dik te krijgen. Daarbij zijn paarden op die leeftijd over het algemeen erg mager. Help ze met een dekentje in de winter, dat scheelt veel energie in de aanmaak van haren (en daarna weer het verlies daarvan) en maakt dat ze minder energie verbruiken in het warm blijven.

Te dik vraagt om beweging, maar dat zal een tweejarige niet snel krijgen in het gezelschap van zo'n oud paard. Als je iets wilt doen: ga lange stukken rechtuit wandelen aan de hand.

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 23:32

Kruimeltje die pony heeft niet geleerd mee te lopen dat is eigenlijk het probleem. heb je misschien tips om hem dat te leren?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:52

Dat is een deel van de opvoeding, en daar moet je niet aan gaan beginnen als je daar geen ervaring mee hebt, of je moet dat in ieder geval niet alleen gaan doen. Als je dat samen met iemand gaat doen die dat wel kan, dan kan deze persoon je ook leren wat je wel, en wat je niet moet doen.

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 23:59

het is een logeer boerderij en de eigenaren hebben het druk met de kinderen, ook zijn ze aan het verbouwen maar ik heb al iemand die me kan helpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:08

die met cushing zou eigelijk medicijnen moeten krijgen....ik heb trouwens een paard wat er gewoon goed uitziet met cushing.Maar die is ''pas'' 28.

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 00:10

hoe moet ik de eigenaren overtuigen van medicijnen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:13

xRenskex schreef:
hoe moet ik de eigenaren overtuigen van medicijnen?

je kunt het 1x vertellen en dan eens kijken hoe ze reageren.De bloedtest is gratis nu,alleen het bezoek van de dierenarts niet.En de medicijnen ook niet.Ik denk dat een shet misschien 30 euro per maand kost,als hij een half pilletje zou moeten hebben.
Je hebt een grote kans dat de eigenaren daar niets voor voelen en het niet nodig vinden.Hij is immers 34.

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 00:16

ze komen nu al acht weken met het smoesje dat de dierenarts op vakantie is, HELP IK BEN WANHOPIG!!! (beetje overdreven)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:17

dan heeft die dierenarts wel lang vakantie ;)
Misschien willen ze er geen geld aan uitgeven?Of hebben ze geen geld?

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 00:20

ze hebben zeker weten geld :) en die dierenarts maakt dan wel een wereldreis *\o/*

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 16:20

heeft iemand tips om kruimeltje de shetlander leren mee te lopen?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:12

Nou als die shetlander gaat bijten sowieso een tik op zijn neus geven, zodat hij door heeft dat het niet mag. En is de shetlander überhaupt al gewend aan een halster?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:18

Ze kunnen ook senioren slobber voeren misschien helpt het wat.
Oudere paarden hebben ook vaak een slecht gebit.

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:06

Lestrange01 schreef:
Nou als die shetlander gaat bijten sowieso een tik op zijn neus geven, zodat hij door heeft dat het niet mag. En is de shetlander überhaupt al gewend aan een halster?

het halster omdoen gaat lastig maar als hij hem eenmaal om heeft vind hij het niet erg.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:08

xRenskex schreef:
Lestrange01 schreef:

het halster omdoen gaat lastig maar als hij hem eenmaal om heeft vind hij het niet erg.

Misschien is het handig om eerst te gaan beginnen met een halster omdoen, zodat dat in ieder geval al zonder stress gaat. Hoe vaak ben je bij de pony's?

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:09

linnie050 schreef:
Ze kunnen ook senioren slobber voeren misschien helpt het wat.
Oudere paarden hebben ook vaak een slecht gebit.

ze geven hem al senioren slobber. ik had het ze al aan geraden *\o/* toen hij er net was was ie wel dikker dan nu :(

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:12

ik ben elke zaterdag op die boerderij.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:21

Ik denk dat als je er een keer per week bent, je het beste die eigenaren het advies kunt geven dat ze zich er echt in moeten gaan verdiepen..

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:24

Lestrange01 schreef:
Ik denk dat als je er een keer per week bent, je het beste die eigenaren het advies kunt geven dat ze zich er echt in moeten gaan verdiepen..

al heel vaak dat soort dingen gezegd... het kan ook zijn omdat ze aan het verbouwen zijn.

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 07:21

iemand tips hoe ik garfield snel kan poetsen? ik ben er namelijk een half uur mee bezig.

Amber_Pat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:19

Lestrange01 schreef:

Ik zou een pony die geen vertrouwen heeft in mensen niet zomaar een tik op de neus geven als hij bijt. Beter duw je hem dan even tegen zijn schouder. ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:16

Wat ik voor Garfield zou gaan regelen is het volgende:

Helder krijgen of de Cushing daadwerkelijk vastgesteld is door een dierenarts.
 Zo ja: Dan het medicijn ‘Prascend’ bij de dierenarts bestellen. Je kunt verschillende dierenartsen contacteren aangezien er prijsverschillen zijn.
 Zo nee: Dan een bloedtest laten doen door de dierenarts om te kijken of het paard daadwerkelijk Cushing heeft.

Als de dierenarts komt zou ik ook direct het gebit laten controleren. Vaak hebben oudere paarden hier problemen mee waardoor het eten bemoeilijkt of pijnlijk wordt.

Ook zou ik een regendeken aanschaffen en die bij regenachtig weer of veel wind opdoen. Een 0-grams en een 200 grams zijn geschikt. Voor een van onze oude shetten heb ik het op deze manier jaren gedaan.

Daarnaast zou ik 2x daags Subli Seniores Priores gaan voeren en onbeperkt hooi aanbieden.

Een ouder paard brengt nu eenmaal meer zorg met zich mee wil je het dierwaardig houden. Daarnaast hebben de eigenaren ook een voorbeeldfunctie richting de kinderen die zij opvangen.

Alles uit bovenstaande lijst dat je voor elkaar kunt krijgen is meegenomen.

Voor Kruimeltje zou mijn plan er zo uitzien:

Eerst uitzoeken of hij wormen heeft. Die dikke buik kan daar namelijk een symptoom van zijn. Er zijn 3 manieren hoe je zou kunnen handelen:
1. Gewoon een wormkuur geven en hopen dat die het gewenste effect heeft (daarbij weet je dus niet óf het dier wormen heeft en indien het dier wel wormen heeft: of de wormkuur tegen de betreffende worm werkzaam is).
2. Een mestmonster nemen en die bij de dierenarts laten onderzoeken. Het is heel goed mogelijk dat er in het monster geen wormen worden gevonden, terwijl het dier ze wel heeft, bovendien wordt de rode bloedworm sowieso nooit in de mest gevonden.
3. Een bloedmonster laten nemen door de dierenarts, hier komen alle mogelijke wormbesmettingen uit naar voren.

Wat ik meestal zelf doe is eerst een breedspectrum wormkuur geven en even afwachten. Zie ik veranderingen, dan geeft ik dezelfde kuur na de aangeven periode nogmaals. Zie ik geen veranderingen dan laat ik de mest onderzoeken. Komt daar niets uit dan laat ik bloedonderzoek doen.

De laatste keer dat ik dit traject doorlopen heb was vorige maand. Ik zag iets aan de shet en ben gaan zoeken. Er kwamen geen wormen uit naar voren, maar door het bloedonderzoek werd er wel een ontsteking aangetoond waarvoor ze is behandeld. Het probleem is nu verholpen.

Als Kruimeltje nog hengst is kan het bijten (zeker op deze leeftijd) te maken hebben met de hoeveelheid hormonen. Voor Kruimeltje is het veel prettiger om gecastreerd te worden en als ruin door het leven te gaan. Wanneer een hengst geruind wordt zal hij in de meeste gevallen ook gemakkelijker te hanteren zijn.

Ik zou hem zeker geen tik over de neus geven als hij bijt. Het is zijn natuurlijke gedrag. Je kunt het anders oplossen. Op het moment dat hij jou kán bijten heb jij hem al te dicht bij je gelaten. Ik zou als ik bij hem in de wei ben of op een andere manier dichtbij hem ben altijd een zweepje meenemen. Niet met de bedoeling om hem te slaan, maar wel om mijn eigen ruimte af te bakenen. Komt hij voor jouw gevoel te dichtbij, dan zwaai je met de zweep (geheel vanuit rust) van links naar rechts alsof je een bewegend muurtje bouwt tot hier en niet verder is dan je boodschap aan hem. Loopt hij toch door? Tja, wie is er dan ook zo dom om in een zwiepende zweep te lopen? Ik bedoel, zou jij dat doen? Ik zou geen zin hebben om een tik op te vangen, ik zou liever op afstand blijven. Eigenlijk is dit precies hetzelfde principe als met een stroomdraad langs de wei. Daar lopen ze 1x tegenaan en dan blijven ze wel op afstand.

Vervolgens ga je hem uitnodigen om dichterbij te komen. Wanneer hij nog een poging tot bijten doet, doe je precies wat je hierboven al hebt gedaan. Vervolgens ga je proberen of je zijn lijf aan mag raken. Let hierbij heel goed op zijn lichaamssignalen. Hoe is zijn ademhaling, spant hij spieren aan? Dit is heel lastig als je hier nog niet zo ervaren in bent en kan ook echt het punt zijn dat je verkeerde inschattingen maakt. De vraag is dan ook of je bereid bent om de gevolgen van die risico’s te dragen. Als jij bereid bent om de kans te lopen dat je een keer gebeten wordt door een inschattingsfout en daardoor te leren wat er fout ging zou ik zeggen, ga ervoor. Ben je daartoe niet bereid, dan zou ik niet aan de omgang met deze pony beginnen.

Zoals de pony zich nu gedraagt, is het ook een risico voor de kinderen die door de eigenaren opgevangen worden.

Wanneer je besluit om het proces aan te gaan, ga je steeds een stapje verder met het aanraken van het lijf van de pony, totdat je hem over zijn hele lijf mag aanraken. Vervolgens pak je er een touw bij en gaat hem daarmee aanraken. Je legt hem eens over zijn rug, in een lus om zijn nek en achter zijn oren. Ook leg je de lus eens om zijn neus. Je schuift de lust vanaf dat punt over zijn oren. Als dat allemaal goed gaat pak je er een halster bij. Als het goed is kun je die nu vrij gemakkelijk omdoen.

Vervolgens ga je oefenen met het achter je aanlopen. Waarschijnlijk ben je inmiddels al wel interessant geworden en zal dat niet zo heel veel moeite kosten. Eerst los achter je aan, dan met een touwtje aan het halster. Je gaat hem nu leren om te wijken voor druk. Je zet wat druk op het touw en nodigt de shet met je andere hand uit om bij je te komen. Zoek uit wat hij een prettige beloning vind. Is dat aandacht in de vorm van stemgeluid, kriebelen of gaat hij voor een voedselbeloning. Dat kan ook een handje gras zijn. Maak het niet te lekker, je wil dat zijn aandacht bij jou is en niet geheel op het voer gericht is.
Iedere keer maak je het tochtje wat langer. Er zal een moment komen waarop hij in de weerstand gaat, dan is het zaak om vast te blijven houden, de enige manier om van de druk op het touw af te komen is door naar voren te gaan.

Als je dit allemaal bereikt hebt ben je al enorm veel verder en kun je langzaam verder gaan ik het leerproces. Borstelen, vaststaan, voetjes geven etc.

kuzjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:31

Of je Carfield nog dik kijgt is de vraag, maar wat dat shetje betreft oefenen en op een kleiner stukje land zetten wel bij Carfield, maar dan een stukje afgezet.

xRenskex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:07

garfield word straks onderzocht! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*