Angst in de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Just_Roos

Angst in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 14:46

Hallo lieve Bokkers!

Ik heb een ''trailer - probleem'', het is geen probleem om mijn pony erin en eruit te krijgen, maar als hij eruit is is hij he-le-maal nat van het zweet... Heeft iemand tips hiervoor of misschien een oefening voor ons? :)

Groetjes Roos!

Doubtless

Re: Angst in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:47

Is dit alleen als je ook echt gereden hebt? Of ook als je hem bijv. 10 minuten in een stilstaande trailer laat staan?

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 14:53

Doubtless schreef:
Is dit alleen als je ook echt gereden hebt? Of ook als je hem bijv. 10 minuten in een stilstaande trailer laat staan?

Pas als we aan het rijden zijn zegmaar, maar we rijden bijna nooit in de trailer met hem omdat hij het zo vervelend vind...

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:55

even een stipje hier, dit heeft mijn pony namelijk ook. Na 10 minuten al nat in de trailer.. Misschien een goed idee om een cameraatje op te hangen in de trailer zodat je hem in de gaten kunt houden. Ik hoef gelukkig bijna nooit een trailer te gebruiken, maar hier is het ook geen probleem om in en uit te laden. Maar het erop staan ...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:00

Daar zit het probleem, het is allemaal nieuw voor je paard.
Paarden zijn gewoonte dieren.

Zet hem elke dag op de trailer, gewoon tijdens etenstijd.
Dan ga je steeds kleine stukjes rijden en laat je hem ook lang genoeg staan nadat je terug bent en zo kan je steeds verder en verder.
Je paard zal rustiger en rustiger worden omdat het voor hem bekend is.

Gebruik je dan 2 maand de trailer niet, zal je paard opnieuw zweten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:31

Ons paard heeft dat ook en dat al jaren. We rijden echt zo rustig mogelijk en dat helpt zeer. Tevens doen we het achter gordijntje een stukje open evenals de raampjes voor.
Bij ons heeft het te maken met wat claustrofobisch zijn. Toen we paar keer heel ver moesten rijden (850 km) hielp het om in het begin voor Parijs drie keer te stoppen en te geruststellen. Ze was toen zo bang dat zelfs de ruin zijn hoofd tegen dat van haar had gedaan om haar te helpen (zo schattig). De laatste keer voor Parijs weer water gegeven en op normale voedingstijd beetje eten. Toen was paardje al zo rustig zonder te zweten dat we in een keer de rest hebben gereden en alleen van bestuurder zijn geruild. Toen was het over.
Nu we alleen maar paar keer per jaar 10 minuutjes moeten rijden is het zweten weer terug. Maar net als bij jou braaf met in - en uitladen. Dus we laten het zo en vinden het sneu voor haar. Maar tja we moeten gewoon af en toe naar Nl toe en dan gaan beiden paardjes uit logeren.
Dus die tip van vaker oefenen zou zeker kunnen helpen daar die van ons toen we twee keer per jaar van NL naar Frankrijk en vv reden het zweten over was.
Succes ermee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:50

Naast wat Kirrr voorstelt, is het ook heel belangrijk hoe de chauffeur met de trailer rijdt. Het heeft niet alleen met rustig rijden zelf te maken, ook met het optrekken, afremmen en het nemen van de bochten. Optrekken en remmen doe je alsof je een glas water achterin hebt staan, waarvan het water niet uit het glas mag klotsen. De bocht neem je ook alsof je een glas water achterin hebt staan, maar dan mag niet alleen het water er niet uit klotsen, het glas mag als het ware ook niet omvallen. Omdat er al niet veel met de trailer gereden wordt, zoals je aangeeft, is het ook heel menselijk om al gauw afgeleid te zijn en te rijden alsof je zonder trailer rijdt. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:40

Shenavallie schreef:
Naast wat Kirrr voorstelt, is het ook heel belangrijk hoe de chauffeur met de trailer rijdt. Het heeft niet alleen met rustig rijden zelf te maken, ook met het optrekken, afremmen en het nemen van de bochten. Optrekken en remmen doe je alsof je een glas water achterin hebt staan, waarvan het water niet uit het glas mag klotsen. De bocht neem je ook alsof je een glas water achterin hebt staan, maar dan mag niet alleen het water er niet uit klotsen, het glas mag als het ware ook niet omvallen. Omdat er al niet veel met de trailer gereden wordt, zoals je aangeeft, is het ook heel menselijk om al gauw afgeleid te zijn en te rijden alsof je zonder trailer rijdt. ;)

Sluit ik me helemaal bij aan. Goede post.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:56

Ben ik volledig mee akkoord, dat een rustige rijstijl de enige manier is om een paard vertrouwd te krijgen met trailerrijden.
Ik raad mensen altijd een camera aan. Wij hebben er nu sinds 2 jaar 1 in de trailer en elke paard staat anders op de trailer, sommige reageren anders op een bocht naar rechts dan naar links etc.
Met een camera kan je daar op in spelen.
Je moet de kleine wegen niet onderschatten, al de bochten, vluchtheuvels, versmallingen, stoplichten, optrekken, minderen, stoppen, stilstaan en terug weg.

Ga zelf maar eens in een trailer staan zonder je tegen te houden met je handen.

Sommige paarden staan graag breed met de achterbenen, andere gaan meer op de achterstang hangen etc.

Een 2e rustig trailermak paard wil ook wel helpen.

Er zijn uitzonderingen, het paard van mijn moeder heeft tot haar 18e 2x op de trailer gestaan, wij hebben haar van de manege weg gehaald naar de weide en nu moeten ze meermaals per jaar op de trailer, zij liep er van dag 1 perfect op. Ze is totaal niet stabiel, ook door haar leeftijd en ze heeft er veel te weinig ervaring mee en het zijn altijd kleine stukjes vol met bochten en druk verkeer.
Maar ze vindt trailerrijden gewoon fijn.

Hoewel mijn merrie die van haar 3 jaar op de trailer staat, van de ene demo naar de andere wedstrijd. Frankrijk, Nederland, Duitsland, trips van 1500km etc etc. Na een maand niet op de trailer altijd even moet nadenken voordat ze erin stapt. Ze durft dan op een rit van 5min ook trg zweten, terwijl de lange ritten geen probleem zijn.

Dit vond ik een heel erg fijn artikel.
http://trailerladen.training/het-grote- ... e-trailer/

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:55

Super bedankt voor al jullie reacties!