Pony trekt halster(touwen) kapot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minnie1999

Pony trekt halster(touwen) kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 14:39

Heee,

Ik heb een probleempje en ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. Mijn pony gaat in zijn halster 'hangen' als hij vast staat en sloopt daarbij steeds het halster. Ik heb hem nu een jaar ongeveer en in het begin had hij dat niet tot dat er een emmer viel en hij ontdekte dat als hij hard aan het halster trok de druk eraf ging en nu doet hij dat dus altijd. Het is een pony die snel trucjes door heeft en het is dus ook moeilijk om die trucjes weer af te leren. Ik heb bij mijn familie gevraagd (dat waren zijn vorige eigenaren) of hij dit altijd al heeft gedaan. Het bleek dat hij dit altijd al deed maar niet zo extreem als nu. Hij heeft veel concoursen gelopen en heeft altijd zonder problemen rustig aan de trailer/vrachtwagen vast gestaan. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen? Het halster om de nek doen werkt niet dan blijft hij alsnog trekken net zolang tot of de knoop los is of het halster of halstertouw kapot is. Wat kan ik doen?!

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:43

Almighty

Re: Pony trekt halster(touwen) kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:47

Die Safe Clip heb ik ook;) Nooit meer een probleem. Ze leren er ook van om stil te staan en dat ze er niet los mee komen. Beste inverstering die ik gedaan heb.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:57

Bij mij hielp het om het touw langer te maken en het paard meer ruimte te geven. Hij trok het touw vaak in 1 flinke ruk gelijk kapot zodra hij druk voelde.
Dat in combinatie met een zeugenband om zijn nek ipv een halster heeft toen de truc gedaan.
Zeer recent zette iemand anders hem een keer vast, te kort naar zijn zin, en dat was weer het eind van dat halster. Maar al jaaaren geen centje pijn meer met dit paard.

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:47

misschien kun je hem stiekem in de gaten houden als je weg bent. of doet hij het ook als je erbij bent?

groetjes, marenpony /3 /3

vraag me als vriend!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:50

Mijn shire deed dit ook, knap lastig.
Ik heb een musketonhaak gekocht, die een stuk steviger is. De laatste 2x kreeg hij die niet zomaar stuk en nu is hij ermee gestopt.
Als het je pony iedere keer lukt om los te komen blijft hij dit doen, dus dat moet je doorbreken. Die safeclip die hier genoemd wordt ziet er handig uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:53

Die van mij is veel erger. Die trekt aan het touwtje. :D de Houdini.

Zo'n safe clip of noodclip gebruiken
Ik vind het klere dingen maar dat is persoonlijk.

minnie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 06:41

marenpony schreef:
misschien kun je hem stiekem in de gaten houden als je weg bent. of doet hij het ook als je erbij bent?

groetjes, marenpony /3 /3

vraag me als vriend!

het maakt niet uit of ik er wel of niet bij ben er gebeurd iets heel kleins in de omgeving zoals een deur die open gaat en dat is al eng.

kuzjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:36

Inderdaad Safe clip ziet er handig uit!!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:19

Geen ervaring met een Safe Clip, maar wij hebben rekbare touwen gekocht voor aan de paal. Jaren hiervoor hadden we er 1 die ook altijd ging hangen. De eigenaar van de stal heeft toen een koeienband om een enorm dikke boom gemaakt, na 2 keer proberen en door krijgen dat ze die boom niet omkreeg, stopte ze er helemaal mee.

Wel jammer, hij had haar een medaille beloofd als ze de boom omtrok -O-

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:50

Mijn bijrijdpaard deed dit ook(en het paard daarvoor trouwens ook), bij hun hielp het als ze aan 2 palen vaststaan de clipjes van de halstertouwen onderaan het halster te doen, niet aan de zijkant. Zo gaat het halster minder snel stuk en geven ze sneller op. Verder gewoon heel goed in de gaten houden en proberen om bij de kont te komen en ze weer 'vooruit' te duwen zodat hij stopt met trekken. De mijne trekt zich niet meer los :)
En als hij toch blijft hangen, werkt met de longeerzweep of een strenge stem dat ie toch echt moet kappen ook goed.

minnie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:30

Ivy_ schreef:
Mijn bijrijdpaard deed dit ook(en het paard daarvoor trouwens ook), bij hun hielp het als ze aan 2 palen vaststaan de clipjes van de halstertouwen onderaan het halster te doen, niet aan de zijkant. Zo gaat het halster minder snel stuk en geven ze sneller op. Verder gewoon heel goed in de gaten houden en proberen om bij de kont te komen en ze weer 'vooruit' te duwen zodat hij stopt met trekken. De mijne trekt zich niet meer los :)
En als hij toch blijft hangen, werkt met de longeerzweep of een strenge stem dat ie toch echt moet kappen ook goed.

hij staat aan de onderkant vast dat was ik er vergeten bij te zetten maar hij schrikt geeft 1 of 2 keer een harde ruk en dan is of het halster gebroken of de clip van het halstertouw