Paardentrailer voor drie paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liereman

Paardentrailer voor drie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:14

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik me aan het oriënteren welke paardentrialers er beschikbaar zijn voor het vervoer van drie (grote) paarden.
Afgelopen weekend zag ik er een tweetal bij de Loonse & Drunense duinen, maar die leken me toch nog aan de kleine kant.
En om enkel voor het vervoer van onze paarden mijn groot rijbewijs te halen en een vrachtwagen aan te schaffen zie ik niet direct zitten.
Als iemand ervaring heeft met de "grotere" trailers hoor ik dit graag.
Ik ben ook benieuwd naar de grootte van de paarden die je er in vervoerd.

Alvast heel hartelijk bedankt voor het meedenken!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:38

Ik heb een 3 paards vans fautras trailer en hij bevalt mij heel goed.
Eerder had ik een 6 paards vrachtwagen en daar hadden ze wel nog meer ruimte op.
Zelf heb ik niet zulke grote paarden, de grootste is rond de 1.70 en past er nog prima op, maar denk als je veel groter gaat dat het wel krap zal worden.
Heb je dan 2 paarden mee, dan kan je de schotten schuiner zetten, maar dan passen er ook geen 3 meer op..
Mijn trailer is al wel aardig breed op de weg, ik denk dat als je meer ruimte wilt hebben je naar een trailer zou moeten kijken die over die wielbakken heen is gebouwd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:41

Cheval liberte, kan weinig zeggen over de grote van paarden aangezien het over western paarden gaat die sowieso een stuk kleiner zijn.

Thiel mexx heeft ook zo'n 3paards uitvoering.

Liereman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:27

De Fauntras trailer heb ik idd afgelopen weekend gezien.
Meteen ook maar een paar foto's gemaakt.
Onze paarden zijn tussen de 1,60 en 1,65, maar twee ervan zijn Friezen en ik weet niet of dat met name in de breedte problemen gaat opleveren :(
Eentje houdt namelijk van "Bourgondisch" eten..........
Ik ga in elk geval de afmetingen van de Fauntras opzoeken en eens vergelijken met eventuele andere merken die nog uit eventuele respons volgen.

Cheval Liberte ken ik enkel van afbeeldingen op het WWW.
Ook heb ik een "1,5 model" wel eens op de snelweg gezien.
Natuurlijk is de vorm zeker niet het belangrijkste, maar het model is wel heel erg mooi.

Alvast hardstikke bedankt.

Jelle_Steur

Re: Paardentrailer voor drie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:25

punkd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:39

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:20

Liereman schreef:
Zoals de titel al doet vermoeden ben ik me aan het oriënteren welke paardentrialers er beschikbaar zijn voor het vervoer van drie (grote) paarden.
Afgelopen weekend zag ik er een tweetal bij de Loonse & Drunense duinen, maar die leken me toch nog aan de kleine kant.
En om enkel voor het vervoer van onze paarden mijn groot rijbewijs te halen en een vrachtwagen aan te schaffen zie ik niet direct zitten.
Als iemand ervaring heeft met de "grotere" trailers hoor ik dit graag.
Ik ben ook benieuwd naar de grootte van de paarden die je er in vervoerd.

Alvast heel hartelijk bedankt voor het meedenken!

Nee, zo'n grote 4x4 Range Rover, Toyota Landcruiser en aanverwante types zijn een koopje om te rijden........
Die grote trailers (Ifor heeft er ook eentje) zijn standaard 3500kg TMM en daar hoort dus een dikke auto voor om de boel veilig te trekken......

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:22

Er staat toch niet dat geld de reden is Ikke?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:26

ikke schreef:
Nee, zo'n grote 4x4 Range Rover, Toyota Landcruiser en aanverwante types zijn een koopje om te rijden........
Die grote trailers (Ifor heeft er ook eentje) zijn standaard 3500kg TMM en daar hoort dus een dikke auto voor om de boel veilig te trekken......

Goedkoper dan een vrachtwagen. Daarnaast, er staat nergens dat geld een issue is.

Liereman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 10:04

Hallo "Ikke", het is ook echt niet de bedoeling er een VW Up voor te zetten :)
Onze Land Rover Defender moet het geheel gaan trekken.
Dit is weliswaar niet de meest ideale auto om dagelijks veel kilometers over de snelweg te rijden, maar wel een prima "trailer-trekker".
Genoeg koppel bij lage toerentallen, en voldoende gewicht om een grote trailer in bedwang te houden.
Je mist natuurlijk het comfort van een luxewagen, en de Engelse logica ontgaat me soms (wel verwarmde stoelen, maar geen verwarmde buitenspiegels, enz.) maar het blijft een prima auto voor datgene waarvoor we hem gebruiken.

Weijer & Bockman heb ik aan mijn lijstje toegevoegd, ga ik zeker ook vergelijken met de suggesties die reeds gedaan zijn.

Iedereen hardstikke bedankt voor het (positief) meedenken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:26

Liereman schreef:
Hallo "Ikke", het is ook echt niet de bedoeling er een VW Up voor te zetten :)
Onze Land Rover Defender moet het geheel gaan trekken.
Dit is weliswaar niet de meest ideale auto om dagelijks veel kilometers over de snelweg te rijden, maar wel een prima "trailer-trekker".
Genoeg koppel bij lage toerentallen, en voldoende gewicht om een grote trailer in bedwang te houden.
Je mist natuurlijk het comfort van een luxewagen, en de Engelse logica ontgaat me soms (wel verwarmde stoelen, maar geen verwarmde buitenspiegels, enz.) maar het blijft een prima auto voor datgene waarvoor we hem gebruiken.

Weijer & Bockman heb ik aan mijn lijstje toegevoegd, ga ik zeker ook vergelijken met de suggesties die reeds gedaan zijn.

Iedereen hardstikke bedankt voor het (positief) meedenken.

Ligt eraan wat voor Defender. Een 90 is echt niet geschikt, een 110 of 130 zal het aardig kunnen, beetje afhankelijk van de motor die erin ligt.

Ik weet nog wel een tweedehands Atec te koop (3 a 4 paards). Staat wel op Belgisch kenteken maar is in goede staat. Bij interesse wil ik wel achter gegevens aan.

Liereman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 14:12

Hallo ikke, het zal hopelijk niet afhankelijk van de motor zijn, want daarin heb je zo wie zo geen keuze.
Vanaf 2007 heb je enkel de keuze uit een 2,4 of een 2,2 ongeacht de wielbasis (90, 110, 130).
Beiden zijn Ford motoren, gebruikt in de Ford Transit.
De TD5 was een Steyr pompverstuiver motor, nog een erfenis uit de BMW tijd van Landrover.
In de beginjaren van de Defender kon je wel kiezen uit diesel of benzine, lijnmotor of V6.
Het gewichtsverschil speelt natuurlijk wel een rol, maar het verschil tussen een 90, 110 of 130 valt op zich ook nog wel mee.
Vandaar dat de 110 ook identiek dezelfde remmen heeft als een 90.
Als het gewichtsverschil erg groot was zou LR dat niet durven/kunnen doen, want uiteindelijk moeten ze op de schouwing / APK wel hun voorgeschreven remvertraging halen.

Van de 130 weet ik dit niet.
Vóór 2007 zat er wel verschil tussen de remmen van een 90 en een 130.....

Maar dit "technisch" verhaal hoort VEEL meer op een autotechnisch forum thuis dan op een paardenforum :).
Zal ik de mede-Bokkers dan ook niet verder mee vermoeien!

Ik zal een 3 paards Atec eens opzoeken, ken ik verder niet.
En daar ik toch in België woon :)

Bedankt voor je suggestie.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:16

Wat je ook doet, kijk heel goed of je dit wel mag vervoeren! Een boete is erg hoog als je over het gewicht heen zit.

Dus niet alleen het gewicht van de trailer, maar ook die van de paarden. Mag je auto dat trekken en nog belangrijker: mag jouw rijbewijs dat trekken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:34

Lijkt me logisch dat je zonder BE voor 3 paarden niks bent.

Even met volle trailer over de weegbrug is natuurlijk geen overbodige luxe, dan ben je zeker.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:43

Rijbewijs BE na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van na 19 januari 2013 mag u met een auto:

een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan 3.500 kg.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Dus als je pech hebt:
Trailer: 1500 kg
Paarden 3x700= 2100
Totaal 3600 kg

Dus vandaar mijn opmerking ervoor. Met BE mag je ook niet alles meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:49

PaulinBijoux schreef:
Wat je ook doet, kijk heel goed of je dit wel mag vervoeren! Een boete is erg hoog als je over het gewicht heen zit.

Dus niet alleen het gewicht van de trailer, maar ook die van de paarden. Mag je auto dat trekken en nog belangrijker: mag jouw rijbewijs dat trekken.

Die 3-paards staan voor 3500kg op papier; een Defender mag 3500kg trekken bij 250kg kogeldruk.
Leg uit, waar zit het probleem........

Je hebt keuze in motoren: 200tdi, 300tdi, TD5, Puma en inderdaad, de oude 3,5 V8 met 92pk.......
V6 heeft Land Rover nooit gehad en het lijn-6 blok is al eind jaren '70 uit produktie gegaan, zelfs nog voordat de 90 en 110 in beeld waren.......

De TD5 kun je uitstekend tunen, zowel op vermogen als op koppel. De Puma zal dat ook wel kunnen, alleen heb ik daar nog niet zoveel over gelezen.
Daar zit ruimte om te zorgen voor wat extra power, wat je zeker in minder vlakke gebieden zult merken.

In die zin heb je weldegelijk keuze.

Het gewichtsverschil is niet zo groot maar het "momentum" van een lange wielbasis heeft een niet te onderschatten invloed op het rijgedrag! DAAR zit je punt van overweging!

Liereman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 23:48

Tja, zo ontaard het toch in een (lang) technisch verhaal.

Vanaf 2007 in Defender enkel 2,4 ltr Duratorq motor van Ford leverbaar.
Vanaf 2012 vervangen door een 2,2 ltr motor, ook van Ford.
En daar wij een recente Defender Puma rijden......

De huidige Indiase eigenaar van Land Rover is tevreden over de Ford motoren, en tot 2015 blijven ze er zo wie zo dan ook nog gebruik van maken.

Alle andere motoren die genoemd worden zijn motoren van vóór die tijd.
En ja, ze hebben wel degelijk een V motor gehad, was overigens een V8, dacht 3,5 ltr.

Elke auto kun je tunen.
Alleen is bij bij een auto met laaddrukregeling makkelijker en eenvoudiger meer winst te halen dan bij een auto zonder laaddrukregeling.
Zeker omdat tegenwoordig veel auto´s gebruik maken van VTG techniek.
Laaddruk iets hoger, inspuittijdstip vervroegen, inspuithoeveelheid vergroten en uiteraard de EGR uitschakelen.
Al doet die in het vollastgebied zo wie zo niets.
Was je vroeger dit nog één voor één in de kenvelden via het toetsenbord in aan het geven, nu kun je grafisch aan de 3D weergave van het kenveld "trekken" om te kijken welke gevolgen dit heeft.

Het kenveld van de Puma is dus ook prima aan te passen.
Ik heb het geluk dat mijn werkgever in Nieuwegein (NL) een vermogensbank heeft staan i.v.m. lesdoeleinden :)
En gelukkig ook geschikt voor 4x4 voertuigen.
Het belangrijkste voor mij was de snelheidsbegrenzing er af krijgen, en de EGR uitschakelen.
De snelheidsbegrenzing slaat origineel rond 135 kmh er heel hard in, je voelt gewoon dat je "geknepen"" wordt.
Bij inhalen natuurlijk heel vervelend, zo niet gevaarlijk.
Een bekende klacht bij de Puma motoren (maar ook bij de meeste andere merken met EGR) is dat door de koolaanslag, indirect veroorzaakt door de EGR, de EGR klep vast komt te zitten.
Altijd dicht lijkt goed maar resulteert toch in een foutmelding.
En altijd een stukje open wil je al helemaal niet.
Bij de TD5 kon je hem nog gewoon afstoppen, maar bij de Puma motoren wordt dit herkend door de luchtmassameter (OK, die geeft de meting door aan de ECU) dziet dat er meer lucht binnenkomt dan dat hij bij ..... motortoerental en gaspedaalstand normaal vindt.
En ook dat heeft een foutmelding en noodloop tot gevolg.

Qua wielbasis, die is natuurlijk wel belangrijk.
Als LR liefhebber heb ik ook een Series 1 (gemaakt in België, dus Minerva) uit 1953 (80") en een oude 109 uit 1970.
Door de 80" wielbasis is de Series 1 verschrikkelijk "springerig" op de weg.
Al zijn de onlangs gemonteerde parabool veren en after market Emu dempers toch al een verbetering.
De 110 heeft daar gelukkig geen last van.

Maar genoeg technotalk :)

De drie paardjes bij elkaar wegen rond de 1700 Kg (2 Friezen en 1 Argentijns polopaardje).
Dus het gewicht van de totale combinatie idd goed in de gaten houden :(:) .

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:38

Liereman schreef:

Lees geboeid mee, de T van TAO staat niet voor niets voor "transport" :)

ps, het is "sowieso", dat woordje hebben we schijnbaar van de Oosterburen geleend

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:14

Liereman schreef:

Vanaf 2007 in Defender enkel 2,4 ltr Duratorq motor van Ford leverbaar.
Vanaf 2012 vervangen door een 2,2 ltr motor, ook van Ford.
En daar wij een recente Defender Puma rijden......

Wie verplicht jou in een recente Defender te rijden }:) }:)

Liereman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 13:23

.....Mijn rug..... :D