Wintervacht of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Don29

Wintervacht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 21:33

Wat is voor jullie de reden om wel of geen wintervacht te laten groeien?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:34

Don29 schreef:
Wat is voor jullie de reden om

Om?????

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:35

Is een stuk goedkoper dan dekens :D
Zonder gekheid, mijn dag en nacht buiten paarden hebben veel meer aan hun natuurlijke jassen die wind en waterdicht zijn dan welke deken ik er ook maar op kan leggen. de dieren die ;s nachts binnen staan help ik met het grote verschil van buiten en binnen gezien hun vachten niet meer werken zoals natuurlijk.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:35

Mijn reden is...dat het van nature zo gaat.
Mijn ventjes staan ook nog niet in training dus nog geen last van veel zweten en wel/niet goed opdrogen. Dus ze mogen lekker hun eigen jasje verzorgen :j

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:36

Haha, dacht al zoiets :)
Zit met hetzelfde. Liefst heb ik wel een wintervacht, maar met rijden worden ze dan heel snel nat en drogen niet op.
Bij mijn oude paard, die een dikke winternacht krijgt doe ik daarom wel een deken op, voor mijn pony die weinig vacht aanmaakt niet. Maar Dit is wel omgekeerde wereld......

crazygirl1

Re: Wintervacht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:44

Tot 2 weken gelden stond hij zonder deken 24/7 buiten. Wintervacht is beginnen groeien maar door het intensief rijden en het nog te warme weer staat hij constant nat in het zweet. Zeer lastig om hem erna terug op de weide te gooien. Dus volgende week wordt het geschoren en gaat er een deken op.

Vorig jaar is hij niet geschoren aangezien hij toen niet werd gereden. De koudste dagen kreeg hij regendeken op, want hij had het toen koud met enkel de wintervacht. Dus ja zijn wintervacht is niet voldoende om hem warm te houden, dat terwijl hij daardoor enorm zweet nu we intensief rijden. Dus hij wordt geschoren :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:25

Geen, omdat er dan niet mee te rijden valt omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.
Ik ga zelf ook niet hardlopen in een dikke trui met winterjas eroverheen. De vacht die mijn pony krijgt, is daarmee vergelijkbaar en resulteert in een pony die al oververhit raakt bij een rustige staprit.
Nóg minder bewegen dan een staprit, is ivm een artrosevoet geen optie, rust roest.

Scheermes erover en pony heeft weer fut en zin om mee te gaan en kan dan zijn warmte tenminste kwijt.
Deken erop en hij kan weer gewoon 24/7 de wei in.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:38

ik laat ze wel groeien, omdat het gemakkelijker is dan vroeg dekens leggen en m'n paard altijd op de grens van "te warm" te houden.
MAAR daarna wordt ze geschoren, omdat ze conditieverlies heeft doordat ze het snel te warm heeft en zelfs na 15min rustig opwarmen al behoorlijk begint te zweten en zwaar te ademen. En na een uur doortrainen ik het zweetmes kanboven halen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:50

Ik kijk het altijd aan: hoe dik wordt de vacht? Momenteel is het nog redelijk dun. Als het dikker zou worden omdat het kouder wordt:
of meer graan voeren (geen brok, maar echte haver, gort, etc)
kijken of het dier fiks zweet.

Mijn arabiertje kon ik 'szomers in het zweet rijden, 'swinters lukte me dat nooit....

De logica van graan voeren als volle korrel blijkt te zijn dat de spijsvertering dan zoveel langer met het voer bezig is, dat het dier zichzelf goed warm kan houden.

Gaat een en ander niet goed, komt er een deken aan te pas.
Maar ik heb winters meegemaakt waarin ik alleen in de vorstperiode dekens gebruikte en verder niet. Dat is wel prettig, meer dan eens stonden de stalgenoten te zweten onder hun deken met 15 graden in het voorjaar. ...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:56

Ehm een reden? Als de dagen korter word gaat het vanzelf :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:01

Omdat een paard een paard is? :') Ik rijd mijn paard 3-4 keer per week (intensief) dressuurmatig, maar ze gaat overdag gewoon naar buiten toe. Daarom heeft ze die vacht nodig. En van zweten gaat een paard heus niet dood, zodra het wat frisser wordt buiten zal ze gauw minder zweten. Nu is haar vacht gewoon al te dik voor het zachte weer. Dekens vind ik een gedoe en scheren vind ik onnatuurlijk, dus dan maar zo :D

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:19

Alleen als je intensief rijdt zal ik scheren. Een vachtje kan geen kwaad, maar je paard kan het met rijden wel veel sneller warm krijgen waardoor z'n conditie flink achteruit gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:21

As hij er last van krijgt, erg snel zweten bij het rijden, wordt hij geschoren en anders niet. Zelfde geld voor deken gebruikt, als hij het nodig blijkt krijgt hij hem op en anders niet. Ik vind het vieze ondingen eigenlijk dus vermijd het zo lang mogelijk :P

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:28

Ik sta een beetje in dubio, aan de ene kant denk ik, hij heeft sowieso niet zoveel vacht, dus laat het scheren maar, maar aan de andere kant staat ie nu wel in training en weet ik niet of het noodzakelijk wordt om hem te scheren. Hij staat overdag buiten en 's nachts op stal.
Ik kijk het wel even aan en beslis later.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:33

Ik heb de mijne vorig jaar geschoren en had al gelijk spijt. Wat een gerommel met dekens en daarom laat ik haar teddyvacht (fjord) lekker staan. :) en ze wordt ontzettend fris zonder vacht.

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:54

Nu heb ik geen paard meer maar als er weer een komt wordt hij/zij net zo gehouden als vroeger, dus 24/7 buiten met een inloopstal :) En aangezien alle paarden toen kozen om meer buiten te staan dan in de inloopstal hebben ze hun wintervacht wel nodig en dat ga ik echt niet afscheren voor een paar uurtjes training, hooguit wat bijknippen op plekken waar het gaat klitten (singel oid).

Wel na het rijden goed uitstappen en niet zeiknat terug zetten.

Nog nooit een ziek of minder presterend paard gehad. Alleen oudjes met een slechte vacht werden op barre dagen een handje geholpen met een deken en in de nachten binnen gezet.

Af en toe stond er echt een moddermonster := maar dan haalde ik het ergste eraf en alleen onder het zadel en singel borstelde ik de vacht brandschoon.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:01

Ik heb Figo de afgelopen twee winters onder dekens gehad, omdat hij lichamelijk niet okee was.
Nu is hij op en top gezond, en hoewel hij gereden wordt, wil ik hem zonder dekens laten staan. Gisteren was hij kletsnat, maar een halfuurtje stappen loste dat wel op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:05

Wintervacht groeit nu eenmaal, daar is weinig aan tegen te houden. In principe laat ik hier gewoon de vacht volledig staan. Ook destijds bij intensief gebruik was het daarna heel lang uitstappen en een goede zweetdeken opgooien. Daarna ben ik overgegaan in selectief scheren, net genoeg haar eraf halen dat ze hun warmte beter kwijt kunnen zonder dat er verplicht een deken op moet.

Nu zijn bij onze volledig op rust staande tinker met een te dikke vacht stukken nek, koker, liezen en billen kaal. Is dat alsnog te warm gaat er een strook flank af en eventueel buikharen en meer nek.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:10

Mijn wollige beertje heeft zo een lekkere warme trui onder haar deken.Mijn nieuwe paardje heeft nog geen wintervacht omdat hij altijd dekens op heeft gehad in stal enz.Bij ons een stuk minder natuurlijk.Hij krijgt natuurlijk wel een winterdeken. Benieuwd of hij ook een dikke vacht krijgt.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 20-10-14 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:12

Het eerste jaar dat mijn merrie zonder deken stond had zij een hele dikke wintervacht. Het duurde, ondanks een zweetdeken, erg lang eer zij droog was om weer naar buiten te kunnen. Het jaar daarop heb ik haar onder een outdoordeken gehouden en moet zeggen dat het mij stukken beter bevalt. Na het rijden even de zweetdeken er op, door de kortere vacht snel droog en hupsakee de buitenlucht weer in.
Ik zou niet anders meer willen eerlijk gezegd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:17

Bij ons op het werk blijven alle paarden hun wintervacht houden, omdat het ze het beste beschermt tegen alle weersomstandigheden. Het duurt ongeveer twee weken voor ze volledig aan deze dikke vacht gewend zijn, in combinatie met actief werken, maar daarna hebben ze geen last meer. Ze zweten dus twee weken wat erger en daar proberen we rekening mee te houden, maar dat went heel snel. Doorgaans is de vacht nat, maar de huid gewoon droog. Dat is zo mooi aan een vacht: het regelt alles vanzelf. De paarden van ons werk staan de hele dag buiten en krijgen alleen in de winter na arbeid een kwartiertje een zweetdeken op. Verder moet de natuur het zelf regelen en dat gaat al 22 jaar goed. ;)

johnvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:57

Lekker wintervacht laten kweken kab ze extra goed tegen de kou en ze staan 24/7 buiten dus dan wil ik niet puur afhankelijk zijn van dekens..

Kiki_maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:59

Onze paarden staan dag en nacht buiten. Een deken hebben ze alleen om als het regent of vriest. Maar anders staan ze altijd zonder deken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:07

Omdat de vacht zelf heel goed de warmte kan uiten, daar zorgen die lange haren juist voor.
Een vergelijking met een trui kan je niet maken. :n