Paard loopt sloom aan het halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Paard loopt sloom aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 20:35

Mijn haflinger van 5 jaar is altijd al wat sloom geweest. Bij het rijden hebben we eindelijk een beetje het 'slome' eruit gekregen, dus onder het zadel loopt ze prima door. Alleen aan het halster niet.. Dan loopt ze zo sloom dat je haar soms bijna moet 'meesleuren', wat niet de bedoeling is.. Ik geef haar soms een tikje bij met het touw maar dan loopt ze misschien 2/3 passen wat sneller en valt ze weer terug.
Hoe kan je dit het beste afleren als je er naast staat ?

WendyLotte

Re: Paard loopt sloom aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:38

Een extra touwtje mee nemen in je andere hand en een keer naar achter zwaaien. (niet slaan, maar wel ff "aanraken") Of je laat er een paar x iemand achter lopen met een zweepje of touwtje.

Fleur_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:46

Mijn lievelingetje heeft dat ook ik heb hem nu geleerd dat ik het halstertouw wel vast maak aan het halster maar dan over der nek hang.
Dan heb ik haar niet vast maar kan wel ingrijpen nu loopt ze wel door dus dit valt te proberen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:49

Consequent oefenen!
Zweep in je hand. Stemhulp geven en indien nodig achterlangs een tikje op de kont. Dan krijg je ze zo actief. ..

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:58

Misschien haar met een snoepje belonen als ze het wel goed doet?

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:04

Gewoon als ze niet doorloopt klikken met je tong, reageerde ze niet? Tikje met t touw. Reageerde ze nog niet? Hardere tik met t touw, gewoon conceqeunt wezen en goed belonen als ze doorloopt :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:22

Ja joh, paard steeds hardere tikjes geven als t niet werkt, daar maak je dr vast sensibeler mee >;)

Is ze altijd langzaam qua tempo?
Laag basistempo? Dus ook als ze zelf op de wei loopt/speelt etc?
Is ze met grondwerk wel actiever of is ze met alles zo traag?
Als ze lichamelijk in orde is (dus ook intern zoals de lever), dan zou ik haar spelenderwijs actiever gaan maken. Dus lekker grondwerken en ook je eigen houding goed bekijken als je met haar bezig bent :)

Mijn shet is soms ook niet vooruit te branden aan het halster, totdat ik hem even "wakker" maak en eraan herinner dat we lekker aan t wandelen zijn in een goed tempo :)
Dat is dan vaak ook een verschil in mijn eigen houding/uitstraling.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:40

Ik heb hetzelfde gehad.. bij mij hielp het om te leren om naast haar schouder te lopen.. als je ervoor gaat lopen hebben ze al snel de neiging om sloom te lopen en bijde schouder zijn ze meestal wat voorwaartser.. dit moet je natuurlijk wel even oefenen

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:37

Bedankt voor jullie antwoorden :o
Tikjes geven met het touw doe ik regelmatig, maar dan valt ze steeds terug.. Dan zou ik haar eigenlijk constant moeten tikken. Verder met grondwerk is ze opzich wel actief (met longeren bijv.) maar dat is gewoon van jongs af aan al aangeleerd. Dat heeft ze niet bij wandelen.. Mijn paard heeft altijd al een (te) langzaam basistempo, maar dat is er voor het grootste deel al wel wat "uitgetraint"

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:27

En het is niet gewoonhet karakter? Misschien ook een soort tegenzin?
En is het echt een probleem of is het gewoon het tempo van het dier waar deze zelf ook gelukkig in is?

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:47

ik heb het probleem ook wel vooral als ik haar uit de wei haal, maar als ik haar "aan wil raken" met het touw draait ze haar kont opzij weg.... dusja kan ik wel aan haar hoofd sjorren maar werkt ook niet altijd..

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:52

Nou je kan dit best veranderen. Mijn IJslander had ik eerst ook op sleeptouw en tegenwoordig loopt ze gewoon door. Zorg dat je naast/achter het oog loopt zo dat hij je kan zien en hou je hand onder het halster vlak bij de klip van het halstertouw. Klik met je stem ( of geef een ander bekend commando ) en trek een klein beetje. Geeft het paard geen reactie nog een keer doen, weer geen reactie dan een keer een por ( hoeft niet belachelijk hard ) geven bij de flank. Dit vind het paard niet fijn en loopt dan door. Oefen je dit een paar keer en dan loopt het paard actief mee. En nee is niet zielig paarden doen het bij elkaar ook ik zie het zelfs bij mijn ijslander en shetlander. Als mijn ijslander wil dat mijn shet door loopt hapt ze op die zelfde plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:57

Die van mij is echt niet vooruit te branden soms :') Maar dat is vooral als het ook niet hoeft, onder het zadel en als we echt gaan wandelen (dus buiten, niet het stukje van het land naar stal of een rondje op het erf) is ze voorwaarts genoeg. Het is eigenlijk alleen een probleem als ik haar samen met een ander paard binnen wil halen, want dan word ik zo'n beetje gevierendeeld :') Heb er niet zo'n moeite mee, het is bij haar ook geen chagrijnigheid of zo.

Lees hier wel even mee, misschien dat ik er toch maar beter wat meer aandacht aan kan besteden :)

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:07

Paarden zijn nooit lui! Maar wel snel verveeld :) Probeer eens iets te doen wat totaal onverwacht is! Wat doe je nu om de training af te wisselen?