Twee dressuurproeven, één jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Twee dressuurproeven, één jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:55

Mijn vriendin Liselot van bokt en ik hadden een discussie over dresuuurwestrijden. Liselot moest vandaag indoor starten waar maar 1 rijbaan beschikbaar was binnen. Daar kon ze 2 proeven rijden maar met jurywissel.
In Noord-holland heb ik tot 4 jaar geleden dresuurwedstrijden gereden, oa op de Schimmelkroft in Heemskerk maar ook op andere maneges die ook maar één binnenhal hadden, maar daar kwam je gewoon twee keer bij dezelfde jury.
Volgens Liselot mag dat niet wat staat in de KNHS-regels. Ik kon t zo niet vinden, dus weten jullie hoe dit nou zit?

Anoeska

Re: Twee dressuurproeven, één jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:57

Volgens mij is daar een jaar of wat geleden wel sprake van geweest dat er niet 2 proeven bij dezelfde jury gestart mochten worden voor winstpunten. Maar is die regel uiteindelijk niet doorgevoerd.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:58

Ik geloof dat ik met binnenwedstrijden 1 jury had, en met de buitenwedstrijden 2.. In Friesland, B Dressuur.. Hoe het precies zit en hoe het hoort, ben ik ook wel benieuwd naar..

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:20

Ik woon in noordholland en rij altijd twee proeven bij dezelfde jury (indoor)
Outdoor bij een kleine wedstrijd ook. Bij de grotere hebben ze meerdere ringen dus rij ik bij twee juryleden. :)

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:32

Er is hier inderdaad eerder spraken over geweest. Doordat er een hoop ophef ontstond is dit uiteindelijk niet door gegaan. Bij het kunnen uitzetten van 1 dressuurbaan hoeven er geen 2 verschillende jury's te zijn. Zie punt 9> B in het wedstrijd reglement .
https://www.knhs.nl/media/7232966/dress ... n-2014.pdf

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:34

Ik heb nu weer 2 binnen wedstrijden gereden en ik heb allebei mijn proeven bij dezelfde jury gereden..

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:04

Lijkt me sterk dat die regeling echt bestaat, rijd bijna alle indoor wedstrijden 2 proeven bij dezelfde jury. Al zou ik 2 verschillende jury's wel veel beter vinden!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:08

Die regeling is inderdaad niet doorgevoerd, omdat het teveel haken en ogen had om bijvoorbeeld een jurywissel om de paar proeven te doen. Daarom mag je gewoon twee proeven bij dezelfde jury rijden zonder problemen te krijgen. Het is aan een wedstrijdsecretariaat de keuze hoe ze het willen doen, als ze juryleden bereid vinden om te wisselen, mag dat ook.

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:12

Gister ook 2 proeven gereden voor dezelfde jury. Ook nog direct achter elkaar.
Eerder wedstrijden gezien, waarbij ruiters elkaar afwisselen met proef 1 en 2.
Had ik wel prettiger gevonden.
Aller eerste officiële wedstrijd voor mij en paard, dus allemaal nieuw. :D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:13

Ik start regelmatig op manege de jong in aalsmeer en daar is ook altijd maar 1 jury dus het lijkt me dat het gewoon toegestaan is! Maar om eerlijk te zijn heb ik zelf liever 2 verschillende.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:13

Meestal worden ze ook om en om gereden met een of twee andere combinaties. Dan kan je even ademhalen tussen de proeven door.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:22

Ik was echt in de veronderstelling dat die regel er was, hier in de omgeving kan je namelijk alleen maar 2 proeven rijden als er 2 jury's zijn bij indoor. Vraag me dan wel af waarom verenigingen niet gewoon wedstrijden met 2 proeven organiseren waar 1 jury zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:35

Ik rij vaak bij dezelfde jury 2x. Zeker indoor komt dit veel voor. Ook outdoor wel eens, tenzij er dus meerdere ringen zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:42

Wij als vereniging kiezen ervoor om 2 proeven bij 1 jury te rijden tijdens het indoor seizoen.
Dat heeft te maken met de kosten maar ook indelingstechnisch.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:44

Ik heb gisteren ook 2 proeven bij dezelfde jury gereden. Eigenlijk wel jammer.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:55

Debbie00 schreef:
Ik heb gisteren ook 2 proeven bij dezelfde jury gereden. Eigenlijk wel jammer.

Waarom is dat jammer?

Die regeling is voorgesteld maar door groot protest vanuit de regio's uiteindelijk niet doorgegaan.
Verenigingen hebben zelf de keus nu, maar je mag bij een jury twee proeven rijden.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:58

Omdat ik benieuwd was naar de kijk op mijn proeven door een andere jury.
Ik wist dat trouwens helemaal niet. Ik was nog benieuwd hoe ze het zouden gaan doen met de jurywissel.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 12:03

Liselot schreef:
Ik was echt in de veronderstelling dat die regel er was, hier in de omgeving kan je namelijk alleen maar 2 proeven rijden als er 2 jury's zijn bij indoor. Vraag me dan wel af waarom verenigingen niet gewoon wedstrijden met 2 proeven organiseren waar 1 jury zit

Het valt mij in Kring Twente inderdaad ook wel op dat er indoor bij 1 rijbaan vaak toch met 2 juryleden gereden wordt. Of de jury's wisselen elkaar dan af om de zoveel proeven of jij als ruiter kan na je 1e proef je paard weer op de trailer zetten, 1-2 uur wachten en dan je 2e proef rijden.

Laatste optie is voor mij persoonlijk onacceptabel (ik heb wel betere dingen te doen dan me 1-2 uur in de kantine gaan zitten vervelen) en voor 1 proef rijden ga ik ook niet op pad. Dus ik ga alleen naar wedstrijden waar men 2 proeven binnen een half uur achter kan rijden. Kortom: winterseizoen is meestal lekker rustig. Ik start dan nauwelijks in kring Twente en meer in kring ZO-Drenthe die daar wat makkelijker in zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 12:09

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:45

Ik heb heel vaak twee proeven met 1 jury gereden.
Vaak met een soort wisselconstructie tussen drie ruiters, zodat je per drie strak achter elkaar je twee proeven start bij 1 jury, of als de ring klein genoeg is, gewoon per rubriek achter elkaar :j
Tegenwoordig zie ik wel steeds vaker twee jury's bij twee proeven, heeft trouwens wel mijn voorkeur :)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:53

Bij de proeven die ik afgelopen zaterdag had zaten er steeds 2 ruiters tussen. Er fijn! Kun je even op adem komen en dan weer de ring in.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:42

Ik heb het vorig weekend ook gehad. Bij indoor schijnt het wel te mogen, outdoor niet heb ik me laten vertellen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:44

Giolli schreef:
Ik heb het vorig weekend ook gehad. Bij indoor schijnt het wel te mogen, outdoor niet heb ik me laten vertellen.

Wel als ook daar geen mogelijkheid is voor het neerleggen van twee ringen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:13

Het is zoals kleinvosje al zegt afhankelijk van de mogelijkheid tot neer leggen van 2 banen.
Als die mogelijkheid er wel is moet er met 2 jury's gedraaid worden.
Dat geldt ook voor Indoor waar 2 ringen mogelijk zijn.
Wat overigens niet wil zeggen dat je met 2 binnenbanen verplicht bent met 2 jury's te werken.
Want tijdens het indoor seizoen wil je natuurlijk ook liever binnen inrijden.
Maar er zijn locaties met 3 binnenbanen daar zijn ze dus hoe dan ook verplicht met 2 jury's te draaien

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:44

Dat wist ik niet, waar staat dat in de reglementen?