Ik ken het! Mijn paard staat op een wei met 2 shetlanders. Voorheen op de zomerweide ging het nog redelijk goed maar nu in de winterweide gaat het steeds slechter. De shetlanders geven er niet zo vel om als mijn paard weg is maar hinniken alleen als hij weer terug komt.
Mijn paard daar en tegen krijg ik niet van de wei weg. Hij gaat protesteren in de vorm van bokken en steigeren en ik kan dan geen kant op (ik zit dan op het paard...). De laatste tijd loop ik naast het paard een stuk zo dat hij weet dat er niks ergs is en dat ik er ook ben. Ik stap dan halverwege de straat weer op en ik kan zo zonder problemen wegrijden.
Wat hier boven al genoemd is en wat ook wel belangrijk bij mij is, is dat jou paard weet dat het niet eng is of gevaarlijk als ze gescheiden worden. Jij moet het vertrouwenspersoon zijn van hun, en dan krijgen zij steeds minder moeite als je ze uit elkaar haalt.
Wat ik inderdaad ook regelmatig doe is dan loop ik met hem weg aan de hand en zet ik hem voor een half uurtje alleen in de zomer weide. Eerste 5 minuten is het op en neer rennen en daarna geeft hij er niks meer om en is het weg. Dit helpt ook heel erg!