Mijn pony (Welsh a) staat 24 uur per dag buiten met een schuilstal. Ze is nu met een streep geschoren (plaatje 8 bij het bekende overzicht). Zolang het weer rustig is blijft het deken af en met echt heel slecht weer krijgt ze een regendeken of warmer op.
Ik ga met de trailer naar menles. In de trailer heb ik eerst de wagen staan en zij staat er daarna dwars in, dus meteen achter de klep. Na de les is ze warm/bezweet. Niet heftig nat ivm het scheren, maar toch. Is het verstandig om haar zonder deken te vervoeren, of is een dekentje (heb een bucas powercooler) dan een aanrader? Ik heb het dan niet meteen over de temperaturen nu, want nu is het echt nog warm. Maar als het kouder is, graad of 5.
De lucht lijkt mij voor haar koud, zo achter de klep. Koude lucht op de rugspieren, lijken mij niet fijn. Aan de andere kant, vaak krijgen paarden het warm in de trailer, dus is het misschien overbodig. Daar heel lang blijven wachten vind ik ook geen optie.
Deken opleggen. Zelfs mijn niet geschoren paarden krijgen bij zo temperaturen in de trailer een fleece op. Uiteindelijk staan ze gewoon stil en kunnen ze niet bewegen om warm te blijven.
Bernoe
Geplaatst: 13-10-14 08:40
Ik doe ik mijne meestal een dunne zweetdeken op in de trailer vanaf het moment dat ze een normaal met een 200 grams loopt. Nou moet ik wel zeggen dat ik een hittepetitje heb op de trailer. En sws goed uitstappen maar ik neem aan dat je dat wel doet. Als ik twijfel en een wat langere afstand rij met trailer check ik tussendoor een keer op een parkeerplaats.
hoe is de vacht verder? nog helemaal geen deken opgehad? De mijne staat onder 200gr. met hals, helemaal geschoren. De mijne had daarvoor al een paar weken ongevoerde regendeken op.
Als je pony buiten staat zou ik zeker een deken omdoen. Je pony is immers geschoren en zal op de geschoren plekken erg afkoelen nu het buiten fris wordt.
Als het kouder wordt gaat het deken erop. Ze heeft een schuilstal en kan goed uit de wind en regen staan. Met guur weer krijgt ze zeker bescherming.
baudyh
Geplaatst: 20-10-14 16:18
Op stal kan het prima zonder deken maar buiten zou ik er een deken op doen. Ze is toch een stuk vacht kwijt. In de trailer zou ik haar ook een deken opdoen.
hier in de winter altijd ongeschoren een fleecedeken op in de trailer ! nu is mijn paard ook altijd kletsnat na een uur les, maar fleecedeken vind ze dacht ik wel lekker !
Whild
Geplaatst: 20-10-14 22:29
Ik heb een soortgelijk geschoren gevalletje als jij hebt en hier voor een soort vliegendeken met fleece gevoerde baan op rug en boeg gekocht. Dan blijven de gevoelige delen wel beschermd met fleece en ze kan wel gewoon warmte kwijt/krijgt geen warmte erbij. Misschien is het iets om voor zo'n soort deken te kijken. Als die van mij straks buiten 300 grams op heeft, krijgt hij een dunne cooler van Amigo op in de trailer en als het nu heeeeeel erg koud wordt dan zou ik de dikke wollen deken op doen in de trailer. Over het algemeen blijft het in de trailer echter behoorlijk warm, dus ik zou eerder gevoelsmatig wat minder op leggen dan te veel.