Helmcamera's groot risico?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Helmcamera's groot risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 19:19

Ik las in de krant dat de hersenschade van Michael Schumacher veroorzaakt is door de bevestiging van zijn helmcamera. Voor degene die een helmcamera hebben, hoe is de bevestiging hiervan en is er gekeken naar de risico's bij een val?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:38

Voor de wedstrijd paardensport is geloof ik alleen een cam voor op de cap toegestaan.
Ik heb zelf de cam(GoPro) voorop cap of voor op de borst.

Aan de zijkant kan ik me voorstellen dat bij een val meer energie op 1 punt vrijkomt, de kans dat dan een cam in de weg zit bij val aan de zijkant van een cap/helm is groter dan voorop

Er zal ook een factor geluk/pech bij zitten.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 12-10-14 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Helmcamera's groot risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:41

Ik heb m voorop met een band zitten. Blijft stevig zitten. Zijkant lijkt mij levens gevaarlijk :=

LanoushkaNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:46

Ik heb een GoPro cam. Ik bevestigd hem met een elastische band hij blijft heel goed zitten. Aan de zijkanten van je cap lijkt het me ook heel gevaarlijk, omdat je daar eerder op valt dan met de voorkant van je hoofd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:48

Je hebt tegenwoordig ook helmen waarop al een bevestigings punt zit voor helmcamera's, ik neem eigenlijk aan dat die dan ook nog aan de eisen voldoen als je daar daadwerkelijk een camera op bevestigd?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 23:46

Ik heb geen idee, maar het stond er alsof er een vast punt voor de camera op de helm was.

LaPuraVida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:47

Ik zou de gok niet nemen als je weet wat er met de camera van Schumacher is gebeurd.......

Snowbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:34

Ik heb er geen, maar een vriendin wel en dit zit zegmaar op haar cap. Ze is er nooit met camera afgevallen dus dat weet ik niet

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 02:06

als ik het goed begrepen heb (of het moet ondertussen bevestigd zijn dmv onderzoek) is dat gerucht van Schumacher de wereld in geholpen door een Franse journalist die idd opperde dat de hersenbeschadiging wel eens kon zijn opgelopen door de camera op zn helm.
Deze opmerking is een eigen leven gaan leiden. Dus of het waar is?

Maar goed dat zeg ik; dit las ik een paar dagen geleden. Kan natuurlijk zijn dat door onderzoek deze suggestie ondertussen bevestigd is. Als iemand dit weet mag je me gerust corrigeren.

Maar voor alsnog is het een suggestie van 1 journalist dat een eigen leven is gaan leiden(voor zover ik weet dan).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 07:24

Dat heb ik inmiddels ook gehoord, maar toch is het iets om over na te denken. Als die camera echt vast aan de helm zit en je valt erop heb je wel veel kracht die vrij komt op een punt, en dan ook nog op een zwakkere plek in de helm. Dus de theorie kan ik me wel voorstellen

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:45

heb het originele artikel nog eens opgezocht; toen het ongeluk gebeurt was. Daar staat (wat ik me ook al meende te herinneren) dat hij met zijn hoofd op een grote steen terecht gekomen is met hoge snelheid, waarbij zijn helm is verbrijzelt.

Dit was ook gebeurt als hij geen camera op zijn helm had gehad. Dus nee, gaat er bij mij niet zo in dat die camera de schuldige is. Tenzij wetenschappelijk onderzoek anders aanwijst, maar vooralsnog is het in mijn ogen die grote steen waar hij met hoge snelheid op is geklapt de 'schuldige' niet de camera.

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:44

Ik denk dat zo'n camera de bescherming niet teniet doet, als je met een grote kracht neerkomt wordt dat cameraatje verbrijzeld. Ik zou het ook niet bij mijn slapen vastzetten, maar lijkt me dat voorop geen groter risico geeft. Wat CYNN zegt, de steen en de snelheid zijn de schuldigen, niet de camera.

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:02

xxCYNNxx schreef:
heb het originele artikel nog eens opgezocht; toen het ongeluk gebeurt was. Daar staat (wat ik me ook al meende te herinneren) dat hij met zijn hoofd op een grote steen terecht gekomen is met hoge snelheid, waarbij zijn helm is verbrijzelt.

Dit was ook gebeurt als hij geen camera op zijn helm had gehad. Dus nee, gaat er bij mij niet zo in dat die camera de schuldige is. Tenzij wetenschappelijk onderzoek anders aanwijst, maar vooralsnog is het in mijn ogen die grote steen waar hij met hoge snelheid op is geklapt de 'schuldige' niet de camera.

Ze hebben deze week ook een filmpje vrijgegeven waarop men (welliswaar langzaam) met een tank over zo'n helm heen rijd. De helm behield zijn vorm en was op wat krassen na niet beschadigd (uiteraard niet meer te gebruiken vanwege de hoge kracht die er op geweest was).

Dus zo'n camera is veel sneller kapot dan de helm en zal dus nooit schade aanbrengen (tenzij hij rond stuitert en je kin raakt ofzo :D).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:25

Maar als de camera op de helm gemonteerd is, zou je daar een zwakkere plek verwachten, plus een puntbelasting op het moment dat je met die camera op een steen valt bijv...
Dan zou de kans van schade op dat punt wel groter zijn

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:18

maar dan heb je dat als eigenaar van de helm nog altijd zelf gedaan. Want met monteren neem ik aan dat je gaatjes boren bedoeld om daaraan een plaatje vast te schroeven zeg maar. Waar dan de camera opgeschoven kan worden.
Dan heb je zelf bewust je helm zwakker gemaakt.

edit; al denk ik (hoop ik toch) dat een 7-voudig wereldkampioen F1 wel beter weet en die camera gewoon met een degelijke headstrap heeft vastgezet.
Vergeet niet welke enorme snelheden kunnen worden gehaald als je op skies een berg afgaat. Nee hoor; combinatie hoge snelheid + val+ grote steen hebben het letsel veroorzaakt. Geen camera.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-10-14 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:20

xxCYNNxx schreef:
maar dan heb je dat als eigenaar van de helm nog altijd zelf gedaan. Want met monteren neem ik aan dat je gaatjes boren bedoeld om daaraan een plaatje vast te schroeven zeg maar. Waar dan de camera opgeschoven kan worden.

denk niet dat ze dat bedoelt. De impact op de helm is anders op het moment dat er iets op gemonteerd zit ( puntbelasting )

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:29

aah ok dat zou ook nog kunnen. En ja ok de belasting is idd anders. Maar je moet naar de algehele omstandigheden kijken.
Ik denk niet dat een Michael Schumacher in een langzaam tempo van een berg afgaat. Zeker niet als hij alleen is. Die gaat hard. De snelheden die daarbij gehaald worden moet je niet onderschatten. Als je dan valt en met je hoofd op een grote steen land...camera of niet....daar kan niet veel tegenop.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:24

MariekeB schreef:
xxCYNNxx schreef:

denk niet dat ze dat bedoelt. De impact op de helm is anders op het moment dat er iets op gemonteerd zit ( puntbelasting )

Maar in principe moet een helm toch ook beschermen als je op een bodem valt die niet gelijk is. Ik vraag me af of het uit maakt of er een correct bevestigde camera aan je hoofd zit of je net met je hoofd op een puntig ding valt voor de hoeveelheid puntbelasting :o?

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:39

Die camera zit toch juist vaak met een band vast? Als het gemonteers is heb je vaak speciale helmen met een uitsparing.