Vervelend gedrag tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyAChicken

Vervelend gedrag tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 15:39

Hoi,
Mijn verzorgpaard vertoont vervelend gedrag als we een buitenrit maken als ze geen zin meer heeft draait ze zich om, en daar ga ik dan niet mee akkoord en stuur haar weer de kant op waar ze heen moet en dan wordt zij weer opstandig ze gaat dan een klein beetje steigeren, als ze er echt geen zin aan heeft bokt ze, ze loopt achteruit waardoor ze soms bijna in een sloot valt.. Ze vertoont gedrag ook op straat.
Weet iemand hoe ik haar dit gedrag kan afleren??

Wwijk23

Re: Vervelend gedrag tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:47

hoe lang rijd jij je verzorg paard al?

grote kans dat ze jou niet als leider ziet en met je aan de haal gaat. actie reactie krijg je dan daarom moet je proberen te leiden en te respecteren ipv er tegen in te gaan.

het beste kan je een tijd longeren en rijden in de bak. veel oefeningen doen en je verzorg paard leiden waardoor hij je gaat vertrouwen. als het vertrouwen er is kan je naar buiten gaan en zal je zien dat wanneer jij het paard meer onder controle hebt hij buiten zich ook niet zo op zal stellen omdat die weet dat hij op jou terug kan vallen. blijkbaar twijfelt hij daar op dit moment zo af en toe aan en daar moet je aan werken.

buiten dit om is het ook gevaarlijk om de straat op te gaan aangezien je de situatie niet onder controle hebt en meestal ben je niet de enige op de weg. in de sloot lopen is tot daar aan toe maar vaak merken ze vanzelf wanneer ze een been deels in de sloot zetten dat ze te ver naar achter gaan en springen (meestal) wel op tijd naar voren. echter heb je ook met ander verkeerd te maken en wil je geen ongelukken met jezelf maar ook niet met het paard of andere weg gebruikers.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:49

Staat ze bij een andere pony samen, is ze het wel gewend om alleen weg te gaan?

OnlyAChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:11

Mijn verzorgpaard staat alleen bij een boerderij niet op een pensionstal. ze is gewoon verkeersmak het is alleen dat ze zo raar doet tijdens het buitenrijden

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:20

Het kan zijn dat ze het niet prettig vind om ver van haar vertrouwde omgeving weg te gaan.
Probeer het rustig aan op te bouwen, dus steeds iets verder weg. Houd het leuk voor haar, want het moet geen vervelende ervaring voor haar worden om buiten te rijden.

OnlyAChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:56

Ik rij al bijna een jaar op haar en we gaan meestal op de zelfde weg en toch blijft ze deze fratsen uit halen..Ze kent de weg al uit haar hoofd. soms ga ik een andere weg op en dan doet ze dit ook maar dan wel wat minder.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:11

Doet ze hetzelfde bij de eigenaar van je verzorgpaard? Als dat niet zo is dan is het echt een kwestie van leiderschap. Doe je al grondwerk met haar en heb je daar al lessen in genomen?

OnlyAChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 20:30

Bij de eigenaar deed ze dit ook en ook bij al haar vorige bijrijders.. De eigenaar heeft me verteld dat toen ze met haar lessen wouden nemen dat ze de rijbak niet in wou, of er toen iets is gebeurt weet ik niet.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:43

Waarschijnlijk heeft de pony dit dus gewoon aangeleerd.
Als het haar is gelukt bij de vorige bijrijders blijft ze het proberen.
Als het onveilig wordt voor jezelf, kun je ook aan de hand met haar gaan lopen, en als dat weer goed gaat er weer op.

OnlyAChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 17:24

Wwijk23 schreef:

grote kans dat ze jou niet als leider ziet en met je aan de haal gaat. actie reactie krijg je dan daarom moet je proberen te leiden en te respecteren ipv er tegen in te gaan.

het beste kan je een tijd longeren en rijden in de bak. veel oefeningen doen en je verzorg paard leiden waardoor hij je gaat vertrouwen. als het vertrouwen er is kan je naar buiten gaan en zal je zien dat wanneer jij het paard meer onder controle hebt hij buiten zich ook niet zo op zal stellen omdat die weet dat hij op jou terug kan vallen. blijkbaar twijfelt hij daar op dit moment zo af en toe aan en daar moet je aan werken.

buiten dit om is het ook gevaarlijk om de straat op te gaan aangezien je de situatie niet onder controle hebt en meestal ben je niet de enige op de weg. in de sloot lopen is tot daar aan toe maar vaak merken ze vanzelf wanneer ze een been deels in de sloot zetten dat ze te ver naar achter gaan en springen (meestal) wel op tijd naar voren. echter heb je ook met ander verkeerd te maken en wil je geen ongelukken met jezelf maar ook niet met het paard of andere weg gebruikers.

Dit kan wel waar zijn, maar ik kan niet zoveel anders bij haar doen, er is geen bak ze heeft wel een paar verschillende weitjes maar die zijn ook niet echt super, de grond is hobbelig en we kunnen maar 1 sprongetje doen maar ze heeft al bijna meer dan een jaar niet gesprongen. Zijn er nog meer andere manieren om haar vertrouwen te krijgen ??

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:33

Oef, zo een was mijne ook. Die liep zelfs vooruit de sloot in... ik heb het opgelost door af te stappen (erop werd te gevaarlijk ivm vooruit de sloot in, aan de hand luisterde ze wel), en een stuk aan de hand te lopen, paar honderd meter verder er weer op en door. Zweep erop had echt geen zin, ook weer ivm het feit dat je buiten geen paard wil hebben dat compleet over de zeik is. Het kon soms zijn dat ik op een km wel 6 x af kon stappen en het huilen me nader stond dan het lachen. Toch doorzetten. Inmiddels probeert ze heeeeel soms weleens om te draaien als ze in een hengstige bui is ofzo, maar tegenwoordig is dan been eraan wel genoeg, omdat ze weet dat ze het toch niet wint. Eenmaal op weg heeft ze er wel veel plezier aan hoor, maar het was in mijn geval zo dat ze de rest van de paarden nog kon horen en ruiken vermoed ik.
Succes!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:45

Aan de hand stukjes naar buiten en steeds verder gaan.
Dan een keer er op met iemand aan de fiets en dat ook uitbouwen.
Niet gelijk heel ver willen gaan, maar rustig opbouwen.

Succes!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:34

OnlyAChicken schreef:
Wwijk23 schreef:

Dit kan wel waar zijn, maar ik kan niet zoveel anders bij haar doen, er is geen bak ze heeft wel een paar verschillende weitjes maar die zijn ook niet echt super, de grond is hobbelig en we kunnen maar 1 sprongetje doen maar ze heeft al bijna meer dan een jaar niet gesprongen. Zijn er nog meer andere manieren om haar vertrouwen te krijgen ??

is er geen mogelijkheid om in een bak in de buurt te rijden? van buren of mensen die in de buurt wonen? want dat zou wel het makkelijkste zijn.

juist als ze al een jaar niet gesprongen heeft is dit een mooie kans om dat weer op te pakken. misschien vind ze het wel heel erg leuk en het geeft jou de mogelijkheid controle te pakken en ondersteuning te bieden (dus het leiderschap op te pakken). probeer ook veel voltes te rijden dus niet altijd maar simpel weg op de sprong af combineer het met wat dressuur. en gebruik goeie technieken met springen dud niet recht er op af maar gebruik de tempo wisselingen in de galop. dus op tijd terug rijden en op tijd laten gaan en goed de stappen tellen en contact houden.

wat je ook kan doen in de wei als de ondergrond niet stabiel genoeg is zijn bijvoorbeeld schiktrainingen (daar heb je dan met buiten rijden gelijk weer profijt van) zoek van allerlei vreemde voorwerpen bij elkaar en laat het paard er kennis mee maken. verder kan je het paard nog aan de hand mee nemen naar buiten om gewoon lekker te wandelen.

wat je ook nog kan doen in de wei is vrijheidsdressuur. hierbij ben je ook erg intensief bezig met je paard vanaf de grond en dit is ook erg goed voor het leiderschap mits je het wel goed uitvoert dus verdiep je hier wel eerst even goed in voordat je oefeningen verkeerd aanleert of jij en je paard totaal niet op een lijn komen te zitten.

ik weet niet waar je vandaan komt maar zelf woon ik in winterswijk en in de buurtschappen hier heeft bijna elke buurtschap zijn eigen "ruiter gebied" bestaand uit een openbare wei (vaak met bak letters) een paar verstelbare hindernissen zowel vast als los. en een bos met een cross pad (zowel met als zonder hindernissen) en vaak iets van heuvels en een afsprongetje. ik weet niet of ze dat bij jullie ook hebben zoiets speciaal voor ruiters gewoon openbaar. anders zou je daar heen kunnen met je paard om te oefenen.

OnlyAChicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 19:57

Hoi, Het ging een tijdje goed met het rijden met mijn verzorgpaard.
Maar sinds het herfst is gedraagt ze zich anders: Kattig,Onrustig...
Ze is in de wei heel onrustig( Door de wei galopperen ) en ze is zelfs over het hek+ sloot gesprongen (Ze had gelukkig geen verwondingen)
Ze is al meerdere keren uit haar wei uitgebroken.
En ze word ook magerder terwijl ze wel brokken eet ( De brokken die de eigenaar haar voert zijn wel oud en muf)
Vandaag tijdens het rijden was ze heel erg onrustig, normaal is ze niet onrustig.. Ze schok van dingen waar ze nooit van schrikt..

Hopelijk weten jullie iets over dit..