deel rotte trailerbodem zelf vervangen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

deel rotte trailerbodem zelf vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 10:50

Beste bokkers,

Graag zou ik jullie mening horen over het idee wat mijn moeder heeft bedacht over het zelf vervangen van de trailerbodem.
We hebben een trailer van sluis bijna 21 jaar oud.
Nu is er rechtsachter een stukje zichtbaar aan het rotten. Hoever het officieel is weet we niet.
Nou wil mijn moeder door mijn rijpaard eigenaar die werkelijk handig is hoor en mijn vriend Meubelmaker dus wel enig verstand van hout het stuk dat rot is laten weghalen en een nieuw stuk hout in laten zetten en die op de beste manier vastlijmen ofzo.
Vervolgens zou er dan nog een plank op komen zodat de paarden niet op de gelijmde plaat staan. Daarover wil ze een rubberen matten leggen.

Nou ben ik zelf niet voor deze keuze. Vind het zeer onveilig voor mijn gevoel. Dadelijk vergeten zij een stukje rot hout weg te halen en dan rot de echte bodem onder de extra plaat uit en heb ik een paard dat door de trailerbodem zakt. Dat risico vindt ik te groot door de onkunde van beide personen in trailerbouw.

Nou is mijn vraag zouden jullie het risico durven nemen en de gok wagen dat het goed gaat?

smurffie

Re: deel rotte trailerbodem zelf vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:53

Als er al een stuk zichtbaar verrot is is je bodem.vaak helemaal aan vervanging toe..
Laten jullie hem niet jaarlijks nakijken dat het zo ver heeft kunnen komen?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 10:56

Helaas heb ik de keuze niet over wat er met de trailer gebeurd, is niet van mijzelf en is dus ook nog nooit in zijn leven bij ons gekeurd.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:59

Ik zou niet gokken dat wel goed komt. Dus óf naar een erkend bedrijf voor reparatie, óf (wanneer ze het per sé zelf willen doen) laten keuren na de reparatie, voordat er een meter met je dier er in gereden wordt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 14:05

Had ik nog niet over nagedacht over het keuren na het maken.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:10

Geen paard meer in vervoeren en de hele bodem door een trailerboer, die weet waar hij het over heeft, laten vervangen.
Mijn bodem leek van binnenuit nog prima, maar bleek kuis verrot. Trailerbodem van stalgenote had net als die van jullie ook 1 hoekje kapot, bleek ook de hele bodem slecht te zijn.
Laag-over-laag repareren beter niet doen, kan eerder vocht tussen blijven zitten. Bij volledige vervanging komt er een watervaste betonplek bodem in van min.24 mm dikte.

Laat de trailer inderdaad ook goed nakijken/keuren, b.v. bij zo'n oudere trailer kan de koppeling versleten zijn en dat de trailer losschiet wil je ook niet meemaken.
Bij een rottende bodem moet je ook naar de wanden kijken, in polyester wanden zit ook een plaat hout verwerkt, die moet ook de tijd krijgen om te drogen voor er een nieuwe vloer in gaat.

Een rubbermat moet trouwens ook aan degelijke eisen voldoen, er staat een paard op met mogelijk ijzers, dus mag niet glad zijn, of dat worden als het nat wordt, en voldoende dik en sterk. Moet ook goed rondom afgekit worden met water- en urinebestendige kit, anders wordt de bodem weer nat en kun je na een paar jaar weer een nieuwe bodem erin laten leggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:38

Jemig, het is geen motorrevisie of zo; het is maar een plaatje hout dat slecht is.
Dus, koop een plaat hardhout multiplex in de juiste maat en dikte (bij twijfel, neem 25mm) die geschikt is voor buitentoepassing en dus ook watervast verlijmd.

Vervolgens haal de oude vloer eruit. Als je dat voorzichtig doet EN de plaat ligt TUSSEN de wanden, dan kun je op basis van de oude bodemplaat (en enig meetwerk) de nieuwe bodem gewoon nazagen. Vervolgens boor je alle gaten in de vloer die nodig zijn om hem vast te zetten en, bij een tweepaards, het tussenschot te monteren.

Als dat allemaal klaar is en klopt, zet je de gehele plaat in een hufterproof lak, bijvoorbeeld auto of scheepslak. Goed spul gebruiken, niet van die honkietonkiemeuk uit de eerste de beste automaterialenzaak. Ga naar een autoschadebedrijf of een botenbedrijf, die geven je de beste adviezen op hufterproof spul.

Als het je dan gelukt is om aan die hufterproof lak te komen, maak je vervolgens je bodemplaat terdege schoon en vetvrij. Vervolgens smeer je er vier tot vijf lagen lak op, aan alle kanten, ook de zijkanten!! Doe dit telkens volgens de voorschriften, minimaal schuren en vetvrij maken tussen de schilderbeurten.

Als dat allemaal voor elkaar is, plaats je je nieuwe bodem in de trailer en zet de plaat vast met RVS moeren, bouten en ringen. A2-70 kwaliteit is voldoende.

Alleen op deze vloer kun je van mij 10 jaar garantie krijgen. Elke andere oplossing is voor........

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:57

Al met al is het toch nog een berg werk ;) en je vervoert er wel (bijna) je kostbaarste bezit mee.

Het belangrijkste is dat je beseft dat als er eenmaal een hoekje begint te rotten, dat dan vrijwel heel de bodem slecht begint te worden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 15:40

ikke schreef:
Jemig, het is geen motorrevisie of zo; het is maar een plaatje hout dat slecht is.
Dus, koop een plaat hardhout multiplex in de juiste maat en dikte (bij twijfel, neem 25mm) die geschikt is voor buitentoepassing en dus ook watervast verlijmd.

Vervolgens haal de oude vloer eruit. Als je dat voorzichtig doet EN de plaat ligt TUSSEN de wanden, dan kun je op basis van de oude bodemplaat (en enig meetwerk) de nieuwe bodem gewoon nazagen. Vervolgens boor je alle gaten in de vloer die nodig zijn om hem vast te zetten en, bij een tweepaards, het tussenschot te monteren.

Als dat allemaal klaar is en klopt, zet je de gehele plaat in een hufterproof lak, bijvoorbeeld auto of scheepslak. Goed spul gebruiken, niet van die honkietonkiemeuk uit de eerste de beste automaterialenzaak. Ga naar een autoschadebedrijf of een botenbedrijf, die geven je de beste adviezen op hufterproof spul.

Als het je dan gelukt is om aan die hufterproof lak te komen, maak je vervolgens je bodemplaat terdege schoon en vetvrij. Vervolgens smeer je er vier tot vijf lagen lak op, aan alle kanten, ook de zijkanten!! Doe dit telkens volgens de voorschriften, minimaal schuren en vetvrij maken tussen de schilderbeurten.

Als dat allemaal voor elkaar is, plaats je je nieuwe bodem in de trailer en zet de plaat vast met RVS moeren, bouten en ringen. A2-70 kwaliteit is voldoende.

Alleen op deze vloer kun je van mij 10 jaar garantie krijgen. Elke andere oplossing is voor........

Ze wil geen hele vloer eruit halen, maar alleen het zichtbaar rotte stuk. Daar zit mijn probleem eigenlijk.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:41

Ik noem dat verkeerde zuinigheid.
Enige advies: vervang de bodem in zijn geheel.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:25

Jak zeg ook gehele vloer eruit. Vervang je een deel wordt hij alleen maar zwak plus wanneer hij niet goed gekit zal zijn is deze zo weer rot.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:34

Ik heb het ook zelf gedaan (mijn vader). Gewoon bodem eruit, nieuwe planken erin, dakleer erover voor de grip en klaar. Werkt fantastisch

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:37

Ik zou het risico niet wagen. En ook geen bodem op de oude bodem leggen! dat hebben ze bij onze trailer gedaan, was geen succes.

Als ze er toch graag wat aan willen doen, doe dan idd de hele bodem eruit en nieuwe bodem erin.
Het is praktisch even veel werk als een stukje vervangen.

Als je mulitiplex haalt hoef je niet eens zo moeilijk te doen want daar zit al een beschermlaag omheen.
Randen goed dicht kitten.
Hoogstens voor een goed gevoel de onderkant impregneren tegen spatwater.
En ipv rubber, (wat ook heel duur is) en pis onder blijft zitten, zwaar spul, lastig eruit halen etc.
Kan je ook gewoon een trailer gietvloer eroverheen doen, wat net zo duur is en zelf ook makkelijk is aan te brengen :) (makkelijker dan het rubber op maat snijden :) )

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:42

Ik geef ook het advies om de hele bodem te vervangen, of een hele rand (strook) en niet een hoekje eruit halen. Mits de rest natuurlijk nog goed is.
Is ook prima zelf te doen als je een beetje handig bent. Zo hebben wij van het zomer alle schotten van de trailer zelf vervangen. En toen we de trailer net hadden, hebben we er zelf een goede bodem erin gelegd.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:51

Je kunt beter gelijkt de hele bodem doen, anders
Zit je over een paar maanden mee dat de hele bodem kapot is..

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:59

Inderdaad. De hele vloer vervangen! Of een nieuwe trailer kopen....

Iets over de oude bodem leggen versnelt het rotingsproces alleen maar...

Ter illustratie: en dergelijke plaat kost je bij de Witte Smid iets van 300 euro. Het is goed zelf te doen op voorwaarde dat de plaat TUSSEN de wanden ligt zoals hierboeven al gemeld. Je hoeft 'm niet per sé in de botenlak te zetten. Betonplex doorstaat weer en wind (daarbij: betonplex is gecoat, dus er zijn maar weinig lakken die er op hechten). Wel moet je de afgezaagde zijkanten waterdicht afhechten Dat kan ook door in te smeren met watervaste houtlijm (D3 is dat geloof ik). Verder de naad tussen de wanden en de vloer goed afkitten met goede kwaliteit watervaste kit.

Daarna kun je er een rubbermat oplijmen (wederom heel goed afkitten) of een goed passende (!) rubbermat er los opleggen.

Voor het behoud van die nieuwe bodem is er maar één recept: goed schoon (na elk gebruik) en droog houden. Mest en urine die langer tijd in de trailer ligt is funest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:09

Moonlight17 schreef:
ikke schreef:

Ze wil geen hele vloer eruit halen, maar alleen het zichtbaar rotte stuk. Daar zit mijn probleem eigenlijk.

Dan geef ik je het advies je paard er niet meer in te zetten.

Een stuk erin maken kan wel en ook goed, zie hieronder de enig juiste werkvolgorde:

Je demonteert de volledige vloer.
Zaag de rotte strook er ruim vanaf. Neem een nieuwe strook, zaag deze op maat en frees er voldoende sleuven in met de lamellofrees. Lijm de lamello's in de plaat en lijm beide platen aan elkaar met contructielijm, onder grote druk. Schuur de gehele plaat op, zet de boel in de lak zoals boven beschreven en monteer de vloer.

Als je geen beschikking hebt over een lamellofrees, zul je dus speciaal gereedschap moeten aanschaffen en neem van mij aan, dat is duurder dan een hele plaat en een houtbewerkingsfirma die die spullen wel heeft, zal het niet doen omdat het simpelweg veel meer uren en dus geld kost om een stuk er goed aan te zetten dan om een plaat op maat te zagen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:19

ikke schreef:
Dan geef ik je het advies je paard er niet meer in te zetten.

Een stuk erin maken kan wel en ook goed, zie hieronder de enig juiste werkvolgorde:

Je demonteert de volledige vloer.
Zaag de rotte strook er ruim vanaf. Neem een nieuwe strook, zaag deze op maat en frees er voldoende sleuven in met de lamellofrees. Lijm de lamello's in de plaat en lijm beide platen aan elkaar met contructielijm, onder grote druk. Schuur de gehele plaat op, zet de boel in de lak zoals boven beschreven en monteer de vloer.

Als je geen beschikking hebt over een lamellofrees, zul je dus speciaal gereedschap moeten aanschaffen en neem van mij aan, dat is duurder dan een hele plaat en een houtbewerkingsfirma die die spullen wel heeft, zal het niet doen omdat het simpelweg veel meer uren en dus geld kost om een stuk er goed aan te zetten dan om een plaat op maat te zagen.

Helemaal mee eens.
De bodem verliest zijn stevigheid, dat moet je op de 1 of andere manier compenseren en dat gaat niet zomaar als een hobbymatig persoon.
Zie het als een ijsschots, die is stevig om op te staan. Als je die schots breekt, en word aan elkaar gelijmd. Word het nooit meer zo stevig als 1 schots.
Vooral als er op 1 punt een hoef of hoeven staan, dan word dat ene slechte stuk los van de rest zwaarder belast en kan makkelijk breken en/of kantelen.
Hoe meer je schroeft, hoe meer punten er water doorheen kan komen en hoe sneller hij kan rotten.

Bij een bodem is het eigenlijk alles, of niets.
En de hele bodem is net zoveel werk (als niet minder werk) als een stukje bodem vervangen.
En qua prijs moet je het niet laten. De mijne word binnenkort vervangen en de plaat kost zo'n 75,- tot 90,-. Misschien dat je hem niet zo goedkoop kan krijgen en het 125,-/150,- zal kosten.
Maar nog is dat niks op de kosten van de dierenarts en inslapen als hij er toch doorheen zakt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:08

Wat mij aan dit verhaal verbaast, is dat de eigenaar van het paard medewerking lijkt te willen verlenen aan deze manier van "repareren", het is tenslotte zijn paard dat in deze trailer wordt vervoerd. Wat al meer gezegd wordt: een rot stuk vervangen kan niet zomaar door het er uit te zagen en te vervangen door een even groot stuk nieuw plaatmateriaal, want de voorgestelde methode om er verband in te brengen (door het geheel te overlagen met een tweede plaat) is inderdaad vragen om problemen met opsluiting van vocht, waardoor het rottingsproces in de ruimte tussen de platen alleen maar sneller zal gaan. En dat merk je dan pas als je op concours aankomt en opeens een Flintstone-trailer blijkt te hebben.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:32

Als je zorgt dat je alle rot er uit haalt, en dat is vaak meer dan dat je van buiten af kunt zien !! dan kan je er een nieuw stuk inleggen. Zorg er wel voor dat bij de aanzet randen zowel de oude als de nieuwe vloer voldoende ONDERSTEUNING hebben van bv een dwarsligger. Alleen aan elkaar lijmen of veer en groef vrezen zou ik niet doen als ze daar geen ondersteuning hebben.
Je zegt dat het een sluis is. Deze hebben als nadeel dat de bouten waar de assen mee bevestigd zij in een gefreesd gat onder in de bodemplaat vallen( beetje technisch verhaal misschien) Dat is ook een zwakke plek van de bodem.
Als het goedkoop moet kan dit een oplossing zijn als het goed gedaan word maar door jarenlange ervaring weet ik dat dit bijna net zoveel werk is als een complete bodem vervangen. Dus ik haal altijd de volledige bodem er uit en vervang deze.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:37

Vaak zie je niet eens waar het rot is. Ik heb laatst de bodem laten vervangen. Dacht dat die achter rot was.. Bleek echter aan de voorkant veel rotter te zijn. En dat had ik dus helemaal nergens aan gezien.

Ik zou dus echt niet akkoord gaan met een deel van de bodem te vervangen.