Angst naast het paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nini1992

Angst naast het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:38

Hallo allemaal,

Ik heb in de loop der tijd een beetje een rare angst ontwikkeld. Ik ben namelijk vaak erg bang naast een paard. Ik zie dan altijd dingen waarvan ik denk oh daar gaat die van schrikken of dit vindt die eng. Dit gebeurt ook wel eens als ik erop zit, maar als ik er naast loop gebeurt het vaker. Mijn gedachten zijn dan ook vaak: laat ik er maar snel op stappen. Mijn angst gaat dan vaak wel weg.

Is er iemand die hier ook last van heeft? Het gaat dan voornamelijk om paarden die al wat angstig zijn aangelegd, bij andere paarden heb ik hier niet zo'n probleem mee. Al zit ik er liever op dan dat ik er naast loop.

Tips om dit beter te maken zijn zeer welkom!!

Skittlez

Re: Angst naast het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:36

Dat had ik vroeger ook, maar als ze oren naar voren staan komt alles goed.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:39

Heb ik ook gehad, maar dan met opzadelen en vastzetten van een paard. Mijn pony hing zich steeds op. Hierdoor ben ik heel bang geworden. Dit is weer verbeterd toen ik heel fijn en lief paard had waar ik 200% op kon vertrouwen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:02

Als je dat denkt kan je paard juist schrikken, dus probeer je gedachten om te schakelen, anders straal je je bangheid over op je paard..

Probeer er anders eerst in de bak naast te lopen en bijv een paraplu neer te leggen, of dingen waar hij anders van zou schrikken. Als hij dat doet weet je hoe hij reageert en kan je daarop inspelen..

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 10:25

Misschien een goede tip om eens uit te proberen want ook als ze gewoon geen kant op kunnen ben ik bang om los te laten als er wat gebeurt, al kan ze dan nergens heen. En ik weet dat mijn gedachten haar ook nerveus kunnen maken, maar ze zijn zo moeilijk uit te zetten..

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:28

Nini1992 schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb in de loop der tijd een beetje een rare angst ontwikkeld. Ik ben namelijk vaak erg bang naast een paard. Ik zie dan altijd dingen waarvan ik denk oh daar gaat die van schrikken of dit vindt die eng. Dit gebeurt ook wel eens als ik erop zit, maar als ik er naast loop gebeurt het vaker. Mijn gedachten zijn dan ook vaak: laat ik er maar snel op stappen. Mijn angst gaat dan vaak wel weg.

Is er iemand die hier ook last van heeft? Het gaat dan voornamelijk om paarden die al wat angstig zijn aangelegd, bij andere paarden heb ik hier niet zo'n probleem mee. Al zit ik er liever op dan dat ik er naast loop.

Tips om dit beter te maken zijn zeer welkom!!

Je zou moeten proberen wat steviger in je schoenen gaan staan, ik heb zelf een Tinker die nergens van schrikt dus kan ik je verder niet helpen

peetje190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:50

grappig....ik heb het juist eerder andersom...
als je in de bak gaat oefenen met vreemde voorwerpen, wend je paard aan verschillende dingen en mss overwin jij dan eerder je angst?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:33

Nini1992 schreef:
Misschien een goede tip om eens uit te proberen want ook als ze gewoon geen kant op kunnen ben ik bang om los te laten als er wat gebeurt, al kan ze dan nergens heen. En ik weet dat mijn gedachten haar ook nerveus kunnen maken, maar ze zijn zo moeilijk uit te zetten..

Het heeft idd zin om te weten hoe angst werkt.
Angst komt niet direct voort uit gedachten - ga dus niet anders proberen te denken (je mag in ons land lekker denken wat je wilt! ).
Maar het heeft wel zin uit te zoeken waar de angst vandaan komt.
For starters: wen je aan om bij iedere angstige gedachte die je bij jezelf opmerkt, uit te ademen en echt helemaal op de plaats rust en ontspannen.
Lukt dat goed, dan is de volgende stap om je dier mee te nemen in die rust.
Zou het niet lukken: beloon je dappere paard, dat niet gillend gek is geworden van jouw angst.

"Ook als hij geen kant op kan. ..." - realiseer je, dat dit veel en veel te rationeel is?
Of we het nu hebben over een mens of een paaard - bij angst ga je op zoek naar een mogelijkheid om aan het monster te ontsnappen, punt, uit.
Bedenk ook dat een pard een vluchtdier is: juist het dier ruimte geven werkt kalmerend - je dier 'opsluiten' IS stress.

En het heeft zin om bij bijv Emiel Voets je licht op te steken. Als je grondwerk kunt doen op afstand, het dier jou vertrouwt en jouw ruimte respecteert, BEN je ook veiliger dan wanneer je paard jou ziet als een veulen. (Ooit liep ik naast een merrie die ik te kort kende. Er kwam iets wat zij griezelig vond aan over de weg. Ze deed alsof ik een veulen was: mama geeft je een zetje en mama vliegt weg. Tja, "veulen Janneke" belandde op de grond. Daarna deed ik altijd: als ik onrust zag: ik ging aan de kant van het monster lopen en ik keek naar het onding - dat ervoer zij als leidersgedrag.)

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 20:14

Ik moet denk ik inderdaad ook wat zekerder van mijn zaak zijn want eigenlijk is er in al die jaren nooit wat gebeurt wat aanleiding kan geven tot deze angst. En meer oefenen in deze richting is denk ik sowieso een puntje van aandacht. Bedankt voor de tips. Als iemand nog meer ideeën heeft zijn tips altijd welkom.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 20:19

Janneke2 schreef:
Nini1992 schreef:

"Ook als hij geen kant op kan. ..." - realiseer je, dat dit veel en veel te rationeel is?
Of we het nu hebben over een mens of een paaard - bij angst ga je op zoek naar een mogelijkheid om aan het monster te ontsnappen, punt, uit.
Bedenk ook dat een pard een vluchtdier is: juist het dier ruimte geven werkt kalmerend - je dier 'opsluiten' IS stress.

Dit was bedoeld in de zin van als ze in de wei er van door gaat kan ze niet bijvoorbeeld de weg op vliegen of iets. Ze kan weg, maar het is niet erg (omdat ze toch in de wei blijft).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:20

Als ik op of naast mijn paard ben en wat angstig wordt of mijn paard wordt dat, dan ga ik altijd zingen of fluiten of hard praten.
Vanochtend hoorde ik b.v vlakbij het geblaf van de honden (jagers dus in de buurt) en mijn paard hoorde het ook. Dan ga ik niet alleen rijden zoals ik normaal doe, maar dan ga ik dus ook bij alles wat ik doe zeggen wat we doen. Hierdoor overstemt mijn stem dat van de honden en jagers en ik heb gelijk de aandacht weer van mijn paard. Je voelt haar dan ontspannen en ik dus er bij. Dus ik ben als het ware de angst bij haar of bij mij voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:30

Oh , gelukkig!
Een paard dat op de wei, in de paddock etc weg kan van een monster doet dat doorgaans veel minder dan een paard dat op de poetsplaats oid vastgebonden staat.

Dat was ooit mijn aanpak met het scheerapparaat. Het dier in kwestie was daarvoor altijd met de praam geschoren.
(....en ik ben ook nog van de school: als je de praam gebruikt: ding om, hoofd omlaag vragen en wacht tot - na luttele seconden - het dier "slaapt". Zo deden die barbaren het dus niet: hoofd hoog, af en toe iets losser en het dier sliep geen seconde, alleen maar pijn.)
Ik zette hem in de binnenbak en zette op 10 meter afstand het ding aan. Na drie minuten paniek, galop, bokken, kalmeerde hij wat - en deed ik het ding uit. Liep hij van mij weg: ding weer aan , maar dus geen pijn.
Een half uur later kon ik m scheren terwijl hij min of meer los stond.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:11

Vanavond weer een lastige ervaring. Eerst dacht ik haar helemaal onder controle te hebben en liep ze netjes aan de longeerlijn, nadat ze vorige week totaal niet naar mij wou luisteren. Plotseling ging ze stil staan en snuiven en daarna een aantal keer er vandoor proberen te gaan. Ik kon haar gelukkig nog houden, maar ben dan wel weer gespannen en het duurt echt weer even voordat ik me zelf weer onder controle heb, maar probeer dit niet uit te stralen en gewoon streng te blijven. Ik moest nog denken aan het zingen, maar dat was ik al snel weer vergeten omdat ik veelte druk was in mijn hoofd.

Marije00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:45

Misschien een idee; juist veel bij je paard zijn, veel borstelen en er naast lopen, of wat grondwerk. zodat je je vertrouwder gaat voelen, en als je fanatiek bezig bent met grondwerk dat je er dan juist niet aan denk en het angstige gevoel dan wel vanzelf weggaat?