Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Alice13 schreef:ik heb rijdend op mijn bijrijdpaard een ander paard verwond, dit is toen vergoed van uit mijn WA verzekering ik was op dat moment de bestuurder en verantwoordelijk (en niet minderjarig want dat veranderd ook de zaak)
paard wat aangedaan was moest afgevoerd worden en kon rit niet verder uit rijden, was best een drama en had ook flink wat da kosten die allemaal vergoed zijn door mijn WA verzekering Alice13 schreef:ik heb rijdend op mijn bijrijdpaard een ander paard verwond, dit is toen vergoed van uit mijn WA verzekering ik was op dat moment de bestuurder en verantwoordelijk (en niet minderjarig want dat veranderd ook de zaak)
Brainless schreef:Alice13 schreef:ik heb rijdend op mijn bijrijdpaard een ander paard verwond, dit is toen vergoed van uit mijn WA verzekering ik was op dat moment de bestuurder en verantwoordelijk (en niet minderjarig want dat veranderd ook de zaak)
Dat is eigenlijk heel apart, omdat normaal de eigenaar aansprakelijk is voor schade.
Freya6 schreef:Ja, echt grappig is het dus niet als er wat gebeurd. Toevallig net twee kleine incidentjes gehad die me wel aan het denken hadden gezet.
Wel gek dat de WA verzekerd bij deze bovenstaande situatie, want dan zouden allen DA kosten dus door elkaar kunnen worden betaald via de verzekering. Aangezien paarden elkaar in de wei ook kunnen verwonden.
Brainless schreef:Wwijk23 schreef:nee op de openbare wegen is de bestuurder verantwoordelijk. op eigen grond is de eigenaar verantwoordelijk.
Nee hoor.
In het beginsel is de eigenaar altijd verantwoordelijk.
edit:
lees dit aub even door:LDRD schreef:
Wwijk23 schreef:echter vind ik daar trouwens nog bij komen dat (maar dat is dan weer een mening en geen wettelijk feit) wanneer je op de weg met een paard van een ander een ongeluk maakt of het paard je je eigen verantwoording moet nemen. tenslotte wil de ruiter zo graag de weg op voor een lekkere buiten rit dan zijn (vind ik) de consequenties voor je zelf. en ergens vind ik het dan zelfs onbeschoft dit bij de eigenaar neer te leggen ook al is die ook goed verzekerd. tenslotte kiest een ruiter er zelf voor om de weg op te gaan of het nou eigen paard is of van een ander en dan moet je gewoon een verzekering hebben net als iedereen die op de weg zit een verzekering moet hebben moet je dat met paard ook.
Citaat:Wat veel mensen niet weten, is dat u als ruiter extra juridische bescherming heeft. De bezitter van het paard – vaak de eigenaar of manege – is namelijk altijd aansprakelijk voor de door het paard veroorzaakte letselschade (dat is geregeld in artikel 6:179 BW).
Citaat:Paardrijden in het verkeer: wie is aansprakelijk bij een ongeval?
De regels in Nederland zijn hier duidelijk over: de eigenaar van een paard is aansprakelijk voor letsel of schade dat een paard bij een ander aanricht
Wwijk23 schreef:echter vind ik daar trouwens nog bij komen dat (maar dat is dan weer een mening en geen wettelijk feit) wanneer je op de weg met een paard van een ander een ongeluk maakt of het paard je je eigen verantwoording moet nemen. tenslotte wil de ruiter zo graag de weg op voor een lekkere buiten rit dan zijn (vind ik) de consequenties voor je zelf. en ergens vind ik het dan zelfs onbeschoft dit bij de eigenaar neer te leggen ook al is die ook goed verzekerd. tenslotte kiest een ruiter er zelf voor om de weg op te gaan of het nou eigen paard is of van een ander en dan moet je gewoon een verzekering hebben net als iedereen die op de weg zit een verzekering moet hebben moet je dat met paard ook.
Slina schreef:Ik heb met mijn bijrijdpaard ooit iets kapotgemaakt en ik heb het laten vervangen en kreeg het geld terug van mijn verzekering.
Maar nu ik zo lees, zou eigenlijk de eigenaar dan verantwoordelijkheid moeten nemen?
Ik vind het alleen wel zo netjes dat ik het vergoed want het was mijn fout.
ikke schreef:Wat jij niet weet is of de verzekering de kosten vervolgens verhaald heeft bij de verzekeraar van de eigenaar.
Beetje fatsoenlijke verzekeraar regelt dat zelf, gaat daar z'n klanten niet mee lastig vallen. Datzelfde geldt voor Alice13: dat jouw verzekeraar het opgepakt heeft, wil nog niet zeggen dat het niet verhaald gaat worden.
Jippie_G schreef:Ik heb hier nu al veel over gelezen, ook het topic waarnaar verwezen wordt. Maar het wordt me nog steeds niet duidelijk of de situatie verandert als de bijrijder minderjarig is.
Stel zij houdt blijvend letsel over aan een val van mijn paard? Ik ben er inmiddels achter dat ik moet kijken naar de hoogte van mijn dekking en dat rechtsbijstand slim is, maar kan WA ook weigeren te betalen omdat ik een minderjarige liet rijden op mijn paard?
.