Mening gevraagd over buitenrijden in Soest.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvette01

Mening gevraagd over buitenrijden in Soest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 10:46

Stichting ruiteren en mennen in Nederland wilt graag jou mening over de (financiële) regels die de gemeente Soest stelt aan ruiters en menners.
Dit naar aanleiding van het bezwaarschrift en gesprek dat we reeds gehad hebben met deze gemeente.
Natuurlijk willen we graag de mening weten van iedereen die in deze gemeente rijdt of ment. Maar ook willen we weten of jij, als je een dagtocht of vakantie wilt plannen, je je laat weerhouden door dit soort regels.
Ook willen we graag weten of ondernemers in de recreatieve of hippische branche dit soort regels een belemmering vinden voor hun onderneming, want veel en zeker buitenlandse toeristen kunnen al helemaal niet voldoen aan deze eisen.

Hieronder de link waar je de regels van Soest kunt lezen.
http://www.ruiterenenmennen.nl/C121-Uw- ... Soest.html
Of kijk op Facebook
https://www.facebook.com/ruiterenenmennen en deel dit artikel.
We ontvangen je mening graag via het contactformulier op onze website.
http://www.ruiterenenmennen.nl/formulier.php?nav=14

Veulen84

Re: Mening gevraagd over buitenrijden in Soest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:36

Rare van soest blijf ik vinden dat je als ruiter niet op menpaden mag. Zelfs daar waar het makkelijk past. Soest heeft wel veel mooie ruiterpaden.

Nadeel vind ik dat je in dat gebied wel 3 of 4 verschillende bewijzen moet kopen. Het wordt er bepaald niet goedkoper en simpeler op. Ik snap dat je bv een ruiterbewijs verplicht wil stellen (om een basis-gedrag te hebben). Maar waarom moet het plaatje dan zo duur zijn en moet het in al die gebieden anders zijn. Overleg dan met elkaar en maak 1 bewijs dat je voor een heel kleine vergoeding (administatiekosten) moet ophalen. Immers betaal je voor het ruiterbewijs ook al een bedrag.

Echt betalen voor natuur vind ik onzinnig. Wandelaars, fietsers en andere betalen ook niet voor hun paden. Waarom wij dan wel?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:42

Rijden in Soest is geweldig, maar al die verschillende penningen... Gek word je er van!ik zal binnenkort even reageren via de link.

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:04

Wat een belachelijke regels hebben ze daar zeg.
Je betaald je zo te lezen helemaal blauw aan penningen, verplichte lidmaatschappen enz.enz.
Het meest idiote vind ik nog wel dat je verplicht wordt om een rijvaardigheidsbewijs te halen wat niet wettelijk verplicht is door de rijksoverheid.
Iedereen mag als ruiter of koetsier overal in Nederland gebruik maken van de openbare weg, zolang men zich maar aan de verkeersregels houdt. Hiervoor heb je géén ruiter-of koetsiersbewijs nodig. De gemeente Soest vindt dat je dit dus wel moet hebben om veilig in haar bossen te mogen rijden. Hierdoor worden mensen die geen ruiter/koetsietsbewijs hebben, gedwongen om alleen gebruik te maken van openbare wegen.
Een situatie die, zoals iedere ruiter en menner weet, onwenselijk is en lijdt tot onnodige risico's.

@ruiteren en mennen: ik ga jullie contactformulier direct invullen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:44

Bijna elk jaar doen wij massaal bezwaar aantekenen.
We hebben wel eens meer dan 100 of 200 handtekeningen verzameld. Dus dat er nooit een klacht is is onzin.

De paden worden niet onderhouden. Er word alleen zooi, bakstenen en kapot glas op gestort.
Een ander pad dat enorm zwaar was hebben ze helemaal kaal gemaakt en loopt rond, het loopt links en rechts dus af en je kan daar niet op rijden. Als het nat is glijd je paard er ook vanaf!
40 meter verder is het zo zwaar dat je paard er tot in zijn knieën in wegzakt. En om de hoek kom je de bakstenen en glas weer tegen.

Daarnaast sjeesen mountainbikers over je paden heen, racen hun fiets in de kont van je paard waardoor meerdere paarden bij ons op stal schrik hebben van fietsers!
Honden lopen los (wat niet mag) en niet elk baasje of hond is even netjes.
En veel mensen laten hun kinderen niet alleen spelen op het ruiterpad, ze laten ook de kinderen hele KUILEN graven op onze paden.
En als je ze iemand erop aanspreekt word je volledig afgezeken! Hoe beleefd je ook bent.
Er fietsen ook freaks rond die na 2x langs fietsen hun broek uit trekken!
Freaks die je bijna van je pony af trekken omdat je sporen om hebt.
Moet ik nog even doorgaan??

Voor 79,- per jaar verwacht ik iig dat de paden worden onderhouden (door mensen met verstand van paarden!).
Dat er dan ook méér gecontroleerd word op veiligheid voor de ruiters (wij zijn immers de enige die MOETEN betalen).
En de gebieden samengevoegd mogen worden want het is te onoverzichtelijk.

OF net zoals alle wandelaars, fietsers, mensen met honden, mensen die mogen steppen in het bos, zelfs met je scooter!
Gewoon GRATIS! En dan hoeft er geen onderhoud aan de paden gedaan te worden (want dat word het toch al niet!) en hoeft er ook niet meer gecontroleerd te worden (want ook dat gebeurd nu ook al niet).

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 07:57

Beste Allemaal,

Dank jullie voor het insturen van het contactformulier.

Vriendelijke groet,
Yvette

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:11

Wat goed dat ik dit lees, plop daar gaan mijn dagdromen om komende zomer mijn paard 2 maanden in Soest/Baarn te zetten om lekker daar in de bossen te gaan rijden. Ik heb geen ruiterrijbewijs, belachelijk dat dat verplicht is en zo te lezen is het ook niet handig met al die penningen :(

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 07:29

@Klokjes,

wat vervelend voor je dat je zomervakantie met je vriend in het water valt door deze gemeentelijke regels.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:48

Bij manege Zonneveld hebben ze prachtige bossen, met goed onderhouden paden. Goed voor uren rijplezier. Ik kwam er in de zomer weinig wandelaars en fietsers tegen. Bij el dorado is het wat drukker voor wat betreft mede-recreanten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:58

Maar je hebt veel meer bos in Soest! Ik kon uren rijden in het bos bij Pijnenburg, helemaal door naar Lage Vuursche of nog verder. Of heerlijk langs de Wieksloterweg het bos en de duinen in. Het ligt er maar net aan hoe laat je gaat rijden en welke kant je op gaat. Ik heb jarenlang minimaal 3 dagen per week buiten gereden en ik kwam zelden andere ruiters of fietsers tegen. Reeën en konijnen zag ik vaker :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:05

Voor Peijnenburg vergunning, voor het GNR een geel label.... voor Soest ook weer een penning of zoiets.... voor een ritje van Nigtevecht naar Loosdrecht moet ik 3x iets gaan kopen !! Ik hou op bij de gele merken van het GNR ieder jaar.... de rest gok ik.
Belachelijk dat ruiters overal moeten betalen terwijl de moutainbikers om je oren knallen.....wandelaars op ruiterpaden lopen en nog boos zijn ook, honden loslopen en niet onder appel staan..... DIE betalen allemaal niks en wij maar dokken !!!

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 07:59

@Horsa

Manege Zonneveld ligt in de gemeente Baarn, waar geen speciale (financiele-) en andere eisen gelden voor ruiters en menners.

In Soest is dat héél anders. Daarom willen wij juist graag de mening van iedereen over het speciale beleid dat de gemeente Soest voert ten koste van alle ruiters en menners die daar wonen, of mensen die daar met vakantie zouden willen om te gaan rijden.

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:54

ElCamino schreef:
Voor Peijnenburg vergunning, voor het GNR een geel label.... voor Soest ook weer een penning of zoiets.... voor een ritje van Nigtevecht naar Loosdrecht moet ik 3x iets gaan kopen !! Ik hou op bij de gele merken van het GNR ieder jaar.... de rest gok ik.
Belachelijk dat ruiters overal moeten betalen terwijl de moutainbikers om je oren knallen.....wandelaars op ruiterpaden lopen en nog boos zijn ook, honden loslopen en niet onder appel staan..... DIE betalen allemaal niks en wij maar dokken !!!

Oh jeetje jij klinkt echt niet erg gelukkig :(:) .
Sjonge, Jonge, wat een rare situatie daar in Soest en omgeving. Kan me goed voorstellen dat je daar flink de bale van hebt. Je hebt wel dikke pech als je daar woont en paardrijden als liefhebberij hebt.
Lijkt me om tranen met tuiten te |( |(

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:42

Zo erg is het nou ook weer niet, je kan heerlijke buitenritten maken, waar andere mensen alleen maar van kunnen dromen, of alleen in een vakantie van kunnen genieten! Wat dat betreft zijn ruiters in Soest, qua uitrijmogelijkheden, behoorlijk verwend (dat heb ik gemerkt toen ik in andere plaatsen op stal kwam).

Maar het is wel raar dat er nog steeds niet 1 soort penning is, waarmee je gewoon overal kan rijden. En het klopt ook dat je veel last hebt van mensen die met hun fiets door het bos crossen en dat de paden slecht worden onderhouden.

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 07:42

joyce2 schreef:
Zo erg is het nou ook weer niet, je kan heerlijke buitenritten maken, waar andere mensen alleen maar van kunnen dromen, of alleen in een vakantie van kunnen genieten! Wat dat betreft zijn ruiters in Soest, qua uitrijmogelijkheden, behoorlijk verwend (dat heb ik gemerkt toen ik in andere plaatsen op stal kwam).

Maar het is wel raar dat er nog steeds niet 1 soort penning is, waarmee je gewoon overal kan rijden. En het klopt ook dat je veel last hebt van mensen die met hun fiets door het bos crossen en dat de paden slecht worden onderhouden.

*\o/* Hallo zeg, niet erg? Nou ik zou toch echt niet speciaal een ruiterbewijs gaan halen om eens op vakantie te gaan in de bossen van Soest. Dan ga ik wel lekker naar de Veluwe of naar het Drents Friese Wold, Limburg of de Kempen. Ik woon in Noord-Brabant en kan dagelijks het bos in, prachtige knooppunt-routes rijden, zonder dat ik daarvoor moet betalen of een ruiterbewijs moet hebben. En dan nog al die extra kosten voor een penning en rare regeltjes voor ruiters en menners. Ga toch lekker fietsen daar in Soest, paarden willen ze daar schijnbaar niet 8)7 8)7 8)7 .

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:47

Tuurlijk is het bagger dat je een penning en/of een label moet kopen en dat de paden dan niet eens perfect onderhouden worden. Ik ben er ook zeker voor dat ze dat gaan veranderen! Want het klopt, ideaal is het niet. Maar om nou te zeggen dat je dikke pech hebt wanneer je in Soest een paardenliefhebber bent, vind ik toch echt wat ver gaan... In al die jaren dat ik buiten rijd in Soest, ben ik 2x een boswachter tegengekomen en ik ben niet eens gecontroleerd. Toevallig heb ik nu mijn ruiterbewijs, maar ik rijd sinds mijn 15e alleen in het bos en mijn ruiterbewijs heb ik pas op mijn 19e gehaald ofzo. Ik moet eerlijk zeggen, tot ik dit topic las, wist ik niet eens dat het verplicht was. Dus zo slecht dat ze de paden onderhouden, zo slecht controleren ze ook.

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:43

even een off-topic vraagje over de penningen: hoe en waar kan je deze regelen?
i.v.m. een fotografiemeeting op de soestduinen (zal maar enkele uren zijn)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:47

Bij manege nieuw Eldorado.

Ik hoorde dat ze de penningen aankomend jaar willen veranderen??

Er word nu iig crisis veel gecontroleerd, we worden er helemaal gek en zenuwachtig van :(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:50

Buitenrijden in Soest is prachtig maar die penningen word je gek van.

En oneerlijk....waarom wij betalen en de rest niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:11

Komt voor mij over als of ze er een slaatje uit willen slaan. En dat je ook nog ruiterbewijs moet hebben die je om de 2 jaar moet verlengen gaat nergens over behalve dan dat de KNHS op zo manier makkelijk geld verdient.
En ik vraag mij sterk af hoe veel van dit geld daadwerkelijk terecht voor bos onderhoud en hoeveel er wel niet verdwijnt naar de KNHS, aanschaf penningen en controleren er van.
Mij houd dit in ieder geval tegen om als toerist daar op vakantie te gaan met als gevolg dat die gemeente toch weer inkomsten mis loopt door gebrek aan toeristen.

Hier hebben ze beter systeem. Een paar keer per jaar organiseren ze hier exclusieve ritten waarbij over stukken komt waar je normaal nier mag komen. Voor deze ritten moet je betalen waarvan een deel van het geld terecht komt bij de eigenaar van het bos.

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:20

Succubi schreef:
Bij manege nieuw Eldorado.

Ik hoorde dat ze de penningen aankomend jaar willen veranderen??

Er word nu iig crisis veel gecontroleerd, we worden er helemaal gek en zenuwachtig van :(

Ik heb de manege een tijdje geleden gemaild, maar tot op heden nog geen antwoord gehad.

Ik zal ze van de week wel eens bellen!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:42

Idd ff bellen. Veel paarden mensen zijn meer in de stal dan achter de computer :)

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 12:24

Bedankt Allemaal,

voor jullie reacties hier op bokt als ook voor de vele contactformulieren en mails die jullie ons hebben toegestuurd over dit onderwerp.

Gelukkig is de gemeente Soest na onze acties in 2014 eindelijk overstag en is er géén verplichting meer voor een ruiter/menbewijs om in de gemeentebossen te mogen rijden.

Helaas is er nog wel een ruiterpenning nodig. Soest hanteert nog wel een proefperiode van één jaar, maar het begin is er.

Ruiteren & Mennen blijft zich inzetten voor alle recreatieve ruiters en menners, dus zeker ook voor hen die niet aangesloten zijn bij een vereniging of bond.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:22

Top! Dat waarderen we zeer.