Rugpijn!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skittlez

Rugpijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:27

Hoi , vandaag naar de manege geweest.
Maar na het rijden krijg ik ontzettende pijn in mijn onderrug, dan moet ik eigenlijk altijd naar voren staan.
Maar recht staan werkt nooit, en mijn nek doet ook erg zeer.

De kramp gaat altijd na 2 dagen weg. Is dit herkenbaar bij veel bokkers?

kimjollie

Re: Rugpijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:30

Dit heb ik ook bij 1 pony van de manege, maar daarvan komt het van het zadel, want die zit verschrikkelijk!
Heb je dit bij 1 pony, of altijd bij alle pony's?

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:33

bij alle. ;)

kimjollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:36

Hmm, misschien je houding? Vraag het eens aan je lesgeefster! :)

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:41

Ben je laatst gevallen met paardrijden, of met iets anders?
Ik heb ook last van mijn rug, vooral onderrug met af en toe uitschieters naar boven of benen toe. Laatste tijd heel veel minder gelukkig. Ben ongeveer 10-11 jaar geleden gevallen, plat op mijn rug. Paar weken na die val nog een mooie koprol van het paard langs de hals af tegen de vlakte gemaakt. Sindsdien altijd last gehad van mijn rug. Artsen gezien, fysiotherapeuten, etc. Heb nu alleen nog last bij enkele zadels.
Misschien dat je eens langs de huisarts kunt om te laten kijken of er niks scheef zit bij je rug, al zijn het maar enkele millimeters. Die kan dan doorverwijzen naar fysio of misschien gewoon oefeningen mee naar huis geven :)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 16:35

loveskiara schreef:
Ik heb ook last van mijn rug, vooral onderrug met af en toe uitschieters naar boven of benen toe. Laatste tijd heel veel minder gelukkig. Ben ongeveer 10-11 jaar geleden gevallen, plat op mijn rug. Paar weken na die val nog een mooie koprol van het paard langs de hals af tegen de vlakte gemaakt. Sindsdien altijd last gehad van mijn rug. Artsen gezien, fysiotherapeuten, etc. Heb nu alleen nog last bij enkele zadels.
Misschien dat je eens langs de huisarts kunt om te laten kijken of er niks scheef zit bij je rug, al zijn het maar enkele millimeters. Die kan dan doorverwijzen naar fysio of misschien gewoon oefeningen mee naar huis geven :)

Hoi!

Nee ik ben nog nooit gevallen, helpt de huisarts ?

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 16:36

Skittlez schreef:
loveskiara schreef:

Hoi!

Nee ik ben nog nooit gevallen, helpt de huisarts ? Op onze school ga je voor je tafeltje zitten op een bal als je klachten hebt met rug en nek. Ik rij altijd na school, misschien komt het door de stoelen en kan ik een bal vragen?

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:42

Skittlez schreef:
loveskiara schreef:

Hoi!

Nee ik ben nog nooit gevallen, helpt de huisarts ?

Mijn huidige huisarts is een beetje een eigenwijze, had na mijn aandringen toch maar mij doorgestuurd naar de fysio, wat goed hielp. Werd goed behandeld en kreeg fijne tips mee.
Maar huisarts die ik daarvoor had (toen ik nog ergens anders in Limburg woonde) die wist wel goeie oefeningen mee te geven en naar de juiste personen door te verwijzen. En dat hielp ook, maar dat kon ik dus niet daar voortzetten ivm de verhuizing.
Dus misschien dat je huisarts niet goed weet wat hij moet meegeven van oefeningen of iets, maar dat die je wel kan doorverwijzen naar de juiste persoon.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:44

Misschien heb je gewoon een slechte rug?

Ik heb zelf een hele slechte rug, en het hangt van mijn rugspieren af hoeveel last ik ervan heb. Rij ik weinig dan krijg ik gegarandeerd pijn van het rijden. Rij ik vaker (en zijn m'n rugspieren dus getraind) dan heb ik bijna geen last meer.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 17:35

mmm.. de fysio?

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:48

Ik kreeg ook last met rijden, dacht dat het aan mijn zadel lag. Ben bij de fysio geweest en die had heel snel door wat er fout zat; in mijn bekken sta ik wat scheef, wat door de rest van mijn houding te zien is (rechterschouder is altijd meer opgetrokken, zit altijd met mijn rechterbeen over het linker etc). Op het moment dat ik op een paard ga zitten word die foutieve houding gecorrigeerd en omdat mijn spieren dat niet gewend zijn, ging dat pijn doen. Na een paar behandelingen en wat tips (rugspieren blijven trainen zoals iemand anders ook al aanhaalde) ben ik er zo goed als vanaf!

Wij kunnen niet zien waar je rugpijn vandaan komt, een goede fysio moet je daar bij kunnen helpen (:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:10

Mijn ervaring is dat huisartsen weinig weten van ruggengraat en biomechanica.
Je hebt geen doorverwijzing meer nodig, dus je kunt zelf actie ondernemen.
Wat ook een optie is: cesar bewegingstherapie,
of een fysiotherapeut die met een flexchair werkt.

Ik ben ooit goed geholpen ;) door dezelfde fysiotherapeute die ook mijn paard deed. (Alle dieren fysio's hebben eerst de opleiding voor mensen gedaan en de meesten werken 1 dagdeel per week met mensen om die licentie te houden.)
Ik wist van haar dat ze aardig was - en dat ze zelf ook actief reed en dat is een voordeel.

Verder heeft ze mij twee (of drie) boeken aangeraden:
1) centered riding van Sally Swift (in het Engels is er een tweede deel)
2) core awareness van Liz Koch (met plaatjes).

Haar belangrijkste tip: werk aan je "ta spier" - knijp lichtjes je navel en vooral iets daaronder naar binnen. Grappenmakers hebben het over de bikinispier - daar loopt het ding ook, dwars over je buik van links naar rechts en andersom.
Zowel tijdens het rijden, maar ook op de fiets, als je staat, zit etc gewoon even iets aanspannen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:42

Zat je op een paard dat erg op de voorhand loopt en zwaar op het bit leunt? Dat kan ook nog wel eens tot rugklachten leiden nl.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:53

Buikspieren trainen ! Zo kun je beter je rug ondersteunen en kan je buik meer ''klappen'' opvangen die je anders met je rug opvangt. Dit is wat ik moet doen van de fysio, en het helpt wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:55

DromenLies schreef:
Zat je op een paard dat erg op de voorhand loopt en zwaar op het bit leunt? Dat kan ook nog wel eens tot rugklachten leiden nl.

Ik denk ook dat het deze richting op gaat.

Heb je buiten het paardrijden om ook rugklachten.
Zijn het spieren of echt je botten.

Heb je wat rijfoto's. Misschien kunnen we iets zien of er aan je houding iets verbetert moet worden of juist aan de houding van het paard.
Iedere keer zo van je paard afkomen is niet leuk. Ben ook rugpatient en kom er ook zo af en rijd daarom niet meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:57

Bopje schreef:
Buikspieren trainen ! Zo kun je beter je rug ondersteunen en kan je buik meer ''klappen'' opvangen die je anders met je rug opvangt. Dit is wat ik moet doen van de fysio, en het helpt wel.

Ik train vanwege mijn rug gewoon alles. Ik kan niet iets niet trainen en de rest wel want dan komen er klachten.
Alles staat met elkaar in verbinding.
Zwemmen is ook heel fijn om alles los te krijgen. Ik doe het alleen te weinig.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:45

Cowgirl schreef:
Bopje schreef:

Ik train vanwege mijn rug gewoon alles. Ik kan niet iets niet trainen en de rest wel want dan komen er klachten.
Alles staat met elkaar in verbinding.
Zwemmen is ook heel fijn om alles los te krijgen. Ik doe het alleen te weinig.

Mijn moeder had het ook over een fysiotherapie.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:47

De spieren in mijn rug zijn te kort, ik heb fysio en cesar therapie en deze helpen. Ik heb ontzettend pijn in mijn rug, zelfs tot tintelingen in mijn benen toe waardoor ze dachten dat ik een hernia had. Foto's sloten dit gelukkig uit. Ik zou toch even naar je huisarts gaan, die kan je doorverwijzen.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 20:51

Ik heb geen tintelingen, maar heb gewoon kramp in mijn nek in het midden.
Ik heb zelf een mooie rechte zit zei mijn instructeur. En mijn onderrug doet pijn ik voel daar hetzelfde.
En wat gewoon raar is is dat ik het alleen na het rijden heb, misschien spierpijn? Morgen wel even bellen naar de balie van de arts, even weten of zei het weet? Ik ga geen afspraak maken als de balie eerst om advies weet te vertellen, toch? :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:57

Dat is een goed idee!
Nou beter dat je geen tintelingen hebt! Mijn kont en benen werden op een gegeven moment gevoelloos, toen ben ik maar naar de dokter gegaan. Had toen al 15 weken last van mijn rug en het werd maar erger.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:19

Skittlez schreef:
Ik heb geen tintelingen, maar heb gewoon kramp in mijn nek in het midden.
Ik heb zelf een mooie rechte zit zei mijn instructeur. En mijn onderrug doet pijn ik voel daar hetzelfde.
En wat gewoon raar is is dat ik het alleen na het rijden heb, misschien spierpijn?

Het kan idd spierpijn zijn. En ik wil ook graag geloven dat je mooi rechtop zit.
Maar het kan zo zijn dat je net niet helemaal in balans zit en dat je bepaalde spieren giga moet laten werken om rechtop te zitten. (Bij centered riding zijn daar heel erg leuke oefeningen voor. )

fleurjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:22

Heb ik ook wel eens last van, maar dan meestal van te lang zitten op schoolstoelen :+
Hebben jullie dan ook alsof het net voelt of er iets afgekneld word of iets dergelijks?

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:03

heb ik ook last van. ik loop bij de fysio om mijn houding te verbeteren en mijne nieuwe lesgever, gaf ook aan dat ik niet goed zat dus daar zijn we nu ook erg mee bezig

xSensi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:29

Ik kamp met ontzettende rugproblemen door een val van 4 jaar geleden.
Het ligt zeker weten aan je houding! Waar je last van hebt in je onderrug is waarschijnlijk het SI-gewricht. Je kunt hiervoor vast op internet oefeningen voor vinden, maar je kunt natuurlijk ook even langs de fysio om tips te vragen. Dit zou ik persoonlijk zeker doen, want je rug staat in verband met alles in je lichaam. :)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 09:45

Ik merk inderdaad, dat ik wat naar voren zit. Veel mensen hebben het ook over een fitnessbal ofzo?