Sinds vier maanden heb ik een PRE die dus ook vier maanden terug gecastreerd is. Nu ruin dus! Ben er nu een maand of twee mee aan het rijden. En dat ging goed tot voor anderhalve week terug. Hij wil niet meer aandraven als ik erop rijd. Dan moet meneertje opeens plassen! Aan de longe zonder ruiter kan ie dus wel een klein uur lopen draven en galoperen zonder te moeten plassen, maar met rijden dus niet. Nu is de dierenarts geweest, en aanhand van mijn gesprek en ook omdat hij wat neusuitvloeisel heeft (of hoe zeg je dat in Nederlands) vemoed hij toch blaasontstekeing en een bacteriele besmetting dan. En toch blijft het in mijn wringen is ie zich niet gewoon aan het aanstellen. Mijn lesgeefster denkt ook dat ie een blaasontsteking heeft. Net met buitenrijden had ie geen tijd om te plassen blijkbaar. Te druk met de omgeving. Wel alleen in stap gereden.
Maar zijn er hengsten of ruinenhouders, (want het is een ruin van vijf jaar) die dit gedrag herkennen als hengstengedrag. Ben wel benieuwd naar de antwoorden.
Wil de AB afmaken en dan evt. bloed af laten nemen. Maar ben toch benieuwd naar jullie mening.
PS hij moet wel steeds heel weinig plassen en zie hem niet meer doorplassen.
Paard bleek geen goede lever en nierwaardes te hebben. Nu heeft ie sinds een twee weken medicijnen en over een week bloedafname en urine onderzoek. Hopelijk is het dan beter.
Ben ook al steeds aaqn het denken. Het paard heeft veel veranderingen moeten doorstaan laatste half jaar. van Spanje naar Duitalnd en dan van die stal na drie maanden weer naar mijn. Ik hebv hem nu drie maanden. Er zijn natuurlijk voerwisselingen geweest, of zou het fructaan zijn in gras wat je nu meer krijgt. In spanje was per slot niet veel gras. het knoflook in het krachtvoer. Paard kreeg van marstall vito een halve kilo per dag. Te veel of te rijk zou dat toch niet zijn. Nu krijgt ie van dat merk een zak dat goed is voor de lever. Ben de naam even kwijt. Maar ik weet het niet waaraan het ligt. Verder krijgt ie nog hooi en wortels
De naam van dat merk zou me wel interesseren, hier ook een merrie met gevoelige lever.
Ik geef nu een kruidenmix die zuiverend werkt voor lever en nieren, van Anima Vital, geen idee of het in Nl te krijgen is. Resultaat moet nog gecheckt worden.
ik zou als je klaar bent met de ab kuur even urine opvangen en naar de da brengen. uitslag heb je binnen 1 min. als daar nog leukocyten en bloed in zit zou ik een andere ab kuur proberen.
na die kuur weer een urine monster inleveren nog steeds bloed en leukocyten dan een bloed onderzoek.
zo gaat dat bij ons in de praktijk (dierenarts assistenten ) wij hebben trouwens allemaal kleine huisdieren.
Bij een blaasontsteking is een heel duidelijk kenmerk dat ze elke druppeltje urine uit willen plassen. dus word er een klein beetje urine geproduceerd heeft hij meteen drang om te plassen.
een blaassteen komt weinig voor bij paarden maar kan zeer vervelend zijn. hier hebben ze vooral last van tijdens de training! DA kan volgens mij al bij een rectaal onderzoek al voelen of er een blaassteen is.
En hier heb ik ook nog aan gedacht, maar vind het wel heel duur. Ook nog omdat het advies 1,5 tot 2,5 kilo is. Maar lijkt me wel goed spul. Ingredienten kan je alleen zien op de zak, maar er zit artisjokke en een soort distelolie in. In Duits Mariendistel.
er is overigens bij de diagnose wel al een urine proef geweest. Volgende week komt er nog een urine en bloedproef. Ben benieuwd! En morgen heb ik les met hem na een tijd stilstaan. Hopelijk gaat het goed, dat zal ook al veel zeggen.
Het eerste ziet er wel interessant uit, behalve die 3% melasse, dat vind ik er voor de mijne teveel aan.
Wel raar dat je voor de lever eiwitarm voer nodig hebt. Toen mijn merrie afwijkende leverwaarden had, stond ze juist erg laag qua eiwitten in het bloed (net geen tekort). Pff, je weet soms niet meer wat je moet doen. Ik geef nu dan ook geen krachtvoer meer, alleen wat spelt en luzerne, heb ik vroeger 2 jaar gedaan en deed ze het wel goed op.