scheerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

scheerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 16:57

Haai!

Ik heb een super braaf paard. Maar met scheren is het een drama.

2jr geleden geschoren met een paarden scheerapparaat. Zijn 1e keer, mijn eerste keer.
Zonder sedatie. Het ging geweldig. Ik kon alles doen, zelfs zijn koker!

2 a 3 maand later nog een keer. Ging prima tot aan bijna t eind. En toen haalde hij uit. 2x raak.

Niks mee gedaan.
Jaar dr op. Voor de zekerheid sedatie erin. Wel gespannen. Geen gekloot.
2e keer scheren. Weer sedatie. En weer uithalen.( en wederom raak!)
Buitenom een schreeuw van de pijn van mij af. Zijn er geen mishandelingen verricht.
Dus gewoon afgemaakt waar ik mee bezig was.
Behalve de baan onder zijn buik. Dat durfde ik niet.

Alle keren waren in stal. Zijn eigen box. Of een leegstaande.

Vandaag, ik was een beetje zenuwachtig na alle klappen die ik van hem heb gehad. Dus voorzichtig aan. Sedatie een uur in laten werken. Manen in de hengstenvlecht.

Scheerapparaat gaan halen. Laten ruiken. Snurken. Touw kapot. Uiteindelijk kunnen aanhalen aan 1 kant van zijn lichaam. Maar duidelijke angst van zijn kant.

Dus de staleigenaar praam er op gezet. Even laten wennen.
Apparaat aan zetten en geen reactie behalve eem oortje. Ik zet een stap in zijn richting( apparaat uit. Kan hem niet aanhalen niks.
Staleigenaar zegt. Gewoon beginnen. En dat werkt bij mijn paard echt het bestem schiit er aan en gaan. Vandaag dus niet. Want voor ik hem kon aanraken was hij al 3 meter verder.

Ze willen liever niet dat ik hem in stal scheer daar. Ivm platdruk gevaar. Zit wat in. Dus ik luister heel braaf.

Ik heb de dierenarts gebeld, en morgen laten we hem daar sederen. Dan wel met spierverslappers, zodat hij niet kan uithalen.

Maar, het is geen oplossing. Ik zou niet weten hoe ik het moet aanpakken.
Dus als iemand tips heeft?

En ja. Er zijn dr zat die roepen dat ze hem wel even komen scheren. Maar puntje bijbpaaltje is het mijn paard die kan trappen en ik zit niet op ongelukken te wachtten.

hwn

Re: scheerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:04

Ik vraag me af, als je paard eerst braaf is en plots toch begint te panikeren, of het scheerapparaat hem toch geen pijn doet. Ofwel reageert je paard omdat jij al problemen verwacht, en is het idd niet zo'n gek idee om iemand anders es te laten proberen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 17:06

De andere keren was hij qua gedrag braaf. Vandaag was t totaal paniek.
we zijn ook verhuisd (juni) naar een andere stal. Waarbij ze hem niet in de stal willen scheren ( eerder zette ik hem gewoon tegen de achterwand. Zodat ik altijd plaats zat had.

Nu moet ie aan de poetspaal zeg maar en kan hij alle kanten uit

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:15

Ik ben mijn merrie een paar jaar geleden zelf gaan scheren omdat zij iedere keer vaker dat ik het liet doen lastiger werd.

Ik deed het zelf heel rustig met mijn vriend erbij, wat strezz druppels er in maar geen sedatie meer omdat ze daar toch doorheen ging.
Ik schoor eerst alles waarvan ik wist dat het geen problemen opleverde, de lastige stukken waarbij ze ging slaan bewaarde ik voor het allerlaatste.
Dan zette ik de praam erop en ging ik in vlot tempo over alle lastige stukken heen en dan was het zo gebeurd!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:27

bekend probleem , mijn tinker wordt ook staatsgevaarlijk met scheren. Hij laat werkelijk alles maar dan ook alles toe , is nooit gemeen of bang maar met scheren.. Sedatie heeft geen nut bij hem, komt hij dwars door heen. Ben nu aan het piekeren hoe ik het dit jaar ga doen... Hij slaat gericht en loeihard. Drukt je plat of laat zich vallen, met een beetje pech lig je er dan onder. Het waarom hij bang is geen idee, er is bij mij nooit wat gebeurd, laten het apparaat niet te heet worden voor zijn lijf en straffen hem niet . Zijn achterhand laat hij nu toe , zodra je bij de midden hand en voorhand komt is het goed mis..
Nu ben ik op het moment bezig met poetsen met een scheerapparaat geluid op de achtergrond, vindt hij niet tof maar laat het toe en wordt na een min of 10 wel rustig maar blijft alert. Hierbij slaat hij niet maar springt soms weg als ik bv de borstel naar zijn hals verplaats . Heb inmiddels een paardengedrag deskundige ingeschakeld , wacht nog op antwoord van haar. Want het is mij een raadsel
Overigens is hij bij dierenartsen ook zo en bij de hoefsmid weer totaal niet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:02

TS... ik vrees dat de 1e keer toch niet goed is gegaan.... misschien zijn je messen bot geweest en heeft het teveel "getrokken" aan zijn velletje.Of het apparaat is te warm geworden ( te weing olie tussendoor)
Ik heb jaren heel veel paarden geschoren en in de praktijk worden ze alleen maar braver als het goed gaat... nooit lastiger!
Bij brave paarden scheer ik gewoon hals, lijf, benen, hoofd....
Bij lastiger paarden eerst stukje lichaam/ hals en dan doe ik de moeilijke stukken vaak eerst.... soms worden ze het gewoon zat, en als het apparaat warm wordt is het gevoeliger op de benen....

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:39

Zo zonde. Kom het zovaak tegen.

Onbewust straal jij angst uit naar je paard. Paard vangt dat op en vlucht. Logisch.

Sederen heeft geen zin. Mits je iemand laat komen die geen angst heeft.

Misschien gemeen om te zeggen. Maar wel bittere waarheid. Je mist het stukje horsemanship.

Succes. Hopelijk krijg je je paard toch nog kaal maar op deze manier geef ik je weinig kans van slagen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 17:51

Het is gelukkig gelukt. Beetje sedatie en een helpende vriendin. Het was spannend. Maar het is wel gelukt iig.

Maar we moeten er wel mee aan de gang.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:26

Snackie schreef:
Het is gelukkig gelukt. Beetje sedatie en een helpende vriendin. Het was spannend. Maar het is wel gelukt iig.

Maar we moeten er wel mee aan de gang.

Ik ga geheel mee met kaatje :j. Zonde inderdaad. Zodra het wat bergafwaarts ging had je inderdaad beter professionele hulp erbij kunnen halen. Met rust en vertrouwen zijn de meeste paarden gewoon te scheren. Voor een volgende keer raad ik je aan om iemand in te huren die gewoonweg 100% weet wat hij doet en ook corrigeert waar nodig is.

Een veel gemaakte fout is ook het aanbieden van het apparaat aan het paard zodat ze eraan kunnen snuffelen. Dit gaat juist vaak averechts werken. Zeker zijn van je zaak wat je doet is het belangrijkste en dit ook uitstralen en laten merken. Stap voor stap het introduceren zonder ze eigenlijk zelf een te grote keus te laten :).

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:38

Goed verwoord Maysie :))

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 10:27

De mensen die hier komen om te scheren hebben net zo veel of weinig ervaring als ik.

Ik denk dat ik volgende keer weer mn vriendinnetje vraag. Dat ging zo goed.
hij was wel gespannen. En op 1 lel na ( van zijn kant) is het allemaal meegevallen.
hopen dat het over 2 maanden beter gaat

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:25

Dan zou ik gewoon een professioneel scheerder laten komen. Die zijn er genoeg als je goed rondkijkt.

Zijn ook genoeg prutsers dat heb ikzelf aan de lijve ondervonden. Dat geef ik toe. Zo'n 10 x per seizoen wordt ik gebeld om een paard af te scheren :( en dan adverteren die mensen als scheerder op internet of boktmarkt.

Kijk op mp maar eens naar referenties daar kun je wel uithalen of iemand verstand van paarden heeft of niet.

Ik lees geregeld de referenties bij mensen en snap gewoon niet waarom ze toch nog ingehuurd worden. Maar dan is het vaak een geldkwestie. Mensen willen net niet dat ene tientje meer betalen. Maar vergeten daarbij dat ze het helemaal kapot kunnen maken voor het dier.

Welzijn staat bij mij op nr 1

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 14:48

Bij mij ook, daarom doe ik het zelf.
in alle rust. Super netjes en op het gemak.

Maar vreemde paarden vind ik makkelijker dan mijn eigen paard als het op angst aan komt. Want ik ben normaal goed doortastend en geef goed de leiding. Mijn paard vertrouwt mij volledig. En met het scheren was ik wat onzeker. Omdat ik bang was dat hij zou slaan. En wss is het die onzekerheid die hem bang maakte.

Toen mijn vriendinnetje hem pakte was het al beter in orde.
ik was ineens weer de leider. En hij mocht zich niet aanstellen.

Dat ging eigenlijk heel goed. Hij was gesedeerd door de va. Maar dat heeft totaal niet gepakt. Dus hopelijk heeft hij deze ervaring goed opgepakt. En kunnen we hopelijk de volgende ronde met wat meer vertrouwen aan de gang.