Felle hoofdlamp voor buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Felle hoofdlamp voor buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:21

Nu het alweer snel donker wordt, is goede verlichting wel een must. Ik wil straks lekker met volle maan het strand op maar dan moet ik wel een stuk door het bos en duin. Daar is het wel handig om een goede lamp te hebben. Wie heeft dé tip voor een felle hoofdlamp? Ik zie vaak wielrenners met schijnwerpers in het bos en daar hebben ze goed zicht mee maar welke zijn dit?

Marije_jiplover

Re: Felle hoofdlamp voor buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:30

Mijn ervaring met in het donker rijden is, dat je paard in het stikdonker beter de weg ziet zonder lamp, dan met.
Lamp gebruikten wij vroeger op de manege alleen in het verkeer, in de duinen hadden de paarden er vooral last van. Het maakt schaduwen en schijnt waar jij kijkt, niet waar het paard zicht heeft.
Zorg dat je een bekend pad kiest, waarvan je weet dat er geen rare dingen in voorkomen (kuilen op bulten bv) en kies een rustig tempo waarin je je paard de vrijheid geeft om de exacte koers over het pad te bepalen.

Langs de weg gebruik ik overigens ook geen hoofdlamp, maar en reflecterend borsttuig met daaraan op de linker- en rechterschouder en geel/oranje of wit fietslampje, om de benen en de staart een reflecterende band met daarin rode leds.

Overigens, in veel bos- en duingebieden is het niet toegestaan om nog paard te rijden na zonsondergang. Check dit van te voren.

Wij vroegen met de manege destijds ontheffing aan geloof ik, voor 2 nachtritten per jaar.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:32

Ja ziet zonder inderdaad beter dan met en het kan je paard juist flink in de weg gaan zitten. Je hebt wel hesjes die rood verlicht zijn en van die bandjes die je overal omheen kan doen (benen cap hoofdstel staart)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:33

Alstu :D

http://www.kijkshop.nl/product/134937/gp-zaklamp/

http://www.kijkshop.nl/product/143641/m ... hoofdlamp/

Ik heb ze beiden en beiden zijn goed :j
Al is de Macgyver lamp iets feller.

Verder heb ik bij de Action en de hema een pakketje lampjes gehaald die ik aan het zadel hang en een soort (arm) band die met klittenband werkt en er zitten ook lampjes in die knipperen of continu kunnen branden. die doe ik om de benen van mijn merrie (over de peesbeschermers)

http://img.hema.nl/products/set-mini-le ... 800165.jpg

en

http://www.runningplus.nl/wordpress/wp- ... _klein.jpg

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:41

Ik ben heel blij met mijn Petzl lampje.
Heb ik gekregen op het werk en gebruik hem daar ook veel. Komen veel in donker ruimtes en hij geeft echt ontzettend veel licht!
Weegt bijna niets en is eenvoudig te bevestigen. Batterij gaat lang mee en door de boost functie kun je net even een tikje meer licht geven als dat nodig is.
En hij is waterproof, regen vind hij niet erg, zwemmen is niet de bedoeling...

http://www.petzl.com/en/Sport/SPECIALIZ ... PLUS?l=INT

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:46

Ik heb bij de ANWB zo'n hoofdlampje gehaald. Rijden doen we niet in het donker, maar wel handig om in het donker de paarden te voeren of de waterbak bij te vullen. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:37

Let erop dat je officieel een lamp aan je laars dient te hebben. Daarbij is een hoofdlamp een vreemde hoogte voor andere weggebruikers...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:49

TurdusMerula schreef:
Let erop dat je officieel een lamp aan je laars dient te hebben. Daarbij is een hoofdlamp een vreemde hoogte voor andere weggebruikers...

Waar heb je dat gevonden? Ik weet niet beter dan dat er alleen gespecificeerd is dat je naar voren wit of geel en naar achteren rood licht moet voeren, maar ik heb nergens kunnen vinden waar die lamp officieel bevestigd moet zijn. Is die plaats tegenwoordig nog steeds heel strikt vastgelegd of is het meer zoals bij fietsers, die vroeger ook geen lampjes op het lichaam mochten dragen maar waarbij dat inmiddels wel gedoogd wordt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:59

Ik kan me ook niet anders herinneren dan naar voren wit of geel en naar achteren rood, niet dat aan je laars moet zitten.
Ik heb gele fietslampjes aan mijn reflecterende borsttuig zitten en rode leds in de staart (en om de benen).
Meer dan eens als deze kerstboom politie tegengekomen, nooit aangehouden, wel een keer opgestoken duim van de agent.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:31

Oh sorry, misschien heb ik dat dan verkeerd onthouden!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:52

Ben het overigens wel met je eens dat een hoofdlamp op een paard in het verkeer wel erg hoog is, voor de overige weggebruikers :j

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 19:55

Thanks voor de tips! Jullie gaan wel een beetje offtopic. Ik rij niet op straat ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:59

Ik rij erg veel in ht donker en mijn ervaring is dat je door je verlichting juist minder ziet in het donker. Verlicht je paard bescheiden, fietslampje voor en achter en wen gewoon aan het donker. Je kunt dan aan alle kanten wat zien en ook wat verder weg kijken dan je lichtstraal.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:01

Even buiten of het verplicht is of niet om, het is uiteraard voor je eigen veiligheid en die van je paard wel van belang dat je gezien wordt.

Ook al rijdt je niet op straat een ruiterpad e.d. kruist in NL altijd wel ergens een weg of fietspad, dan moet je gewoon zichtbaar zijn.