Poetsramp!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melinda94

Poetsramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 14:30

HELP!!

Elke keer als ik mijn verzorgpony's wil poetsen gaan ze enorm staan draaien, 'klauwen' met de voorbenen en in mijn benen bijten.
Hoe kan ik dit laten stoppen??
Ik blijf al staan waar ik sta, ik laat me niet omduwen (wat met shets niet erg moelijk is).
Als hij wegloopt loop ik mee poetsend en al en als hij stil staat stop ik ook (dat was een tip van rick gore).
Maar niks helpt!

Wie heeft er nog tips?

Ik heb geen toegang tot een staldeur, poetsplaats oid. Ze staan op een landje met uitloopstal (de stal is meer een kippenschuur waar ze onder het afdakje kunnen staan.)

vuurneon

Re: Poetsramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:37

De eigenaar erbij halen voor begeleiding. Als het niet veilig is, niet zelf ermee aanklooien.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:43

Wat vuurneon zegt en dat bijten kun je ze best een douw voor terug geven hoor met een vocale correctie erbij. Ponies en Paarden zijn over het algemeen best slimme dieren dus dat zullen ze snel genoeg snappen ;)
Succes ermee

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 14:44

vuurneon schreef:
De eigenaar erbij halen voor begeleiding. Als het niet veilig is, niet zelf ermee aanklooien.

De eigenaar weet 0 van paarden. Daarom zijn wij er ook. Ze zijn van een dagbesteding.

Nu zou ik niet zeggen dat ik aanklooi, het is niet mijn eerste probleem verzorgpony en ik ben ook geen klein kind dienoveral hulp bij nodig heeft ik werk al 17 jaar met paarden. Ik vraag gewoon simpelweg wat tips.

Met consequent werken kom ik er ook wel maar er komen ook regelmatig kleine kinderen bij dus wilde het proces (waar mogelijk) wat versnellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:46

Ik heb nog meer ervaring met paarden en ben nog ouder, toch heb ik er ook professionele hulp bij gehaald. Waarom niet? Als je rijtechnische problemen hebt, ga je op les en als je op de grond problemen hebt kun je evengoed op les. Heeft mijn ogen echt geopend en dan leer je vooral hoe je het gedrag al eerder kan voorkomen.
Dat maakt je geen klein kind als je les krijgt, maar een verstandige vrouw.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:55

Misschien is er eens iemand die het poetsen kan filmen, wie weet geef jij onbewust met je lichaamstaal aan dat ze opzij moet. Maar sowieso kun je dan achteraf van een afstandje kijken hoe het gaat.

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 14:57

vuurneon schreef:
Ik heb nog meer ervaring met paarden en ben nog ouder, toch heb ik er ook professionele hulp bij gehaald. Waarom niet? Als je rijtechnische problemen hebt, ga je op les en als je op de grond problemen hebt kun je evengoed op les. Heeft mijn ogen echt geopend en dan leer je vooral hoe je het gedrag al eerder kan voorkomen.
Dat maakt je geen klein kind als je les krijgt, maar een verstandige vrouw.

Ik bedoelde meer dat de eigenaar er niks van af weet en ik dus niet zijn hulp kan gebruiken :s

En sorry van daarnet maar ik wordt altijd behandeld als een kind van 5 omdat ik shetlanders verzorg. Ik ben gewoon een volwassene en vandaar dat mijn londje nogal kort is af en toe...

Helaas waren de ponys al verpest toen wij kwamen eb wij proberen t dus op te lossen. Geld uitgeven aan zn ponys wil hij liever niet dus helaas zou hulp uit mn eigen zak moeten komen waar ik gewoon geen geld voor heb + ik vind niet dat ik zo veel geld uit moet geven omdat de eigenaar daar geen zin in heeft..... :(

Filmen heb ik inderdaad gedaan maar ik kan het probleem niet vinden. Als ik geen borstel in mn handen heb is er niks aan de hand maar met gaat hij dus zo doen..

Maar bedankt voor de tips.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:03

Wat je zelf al zei in de openingspost met dat je dan meegaat als de pony loopt en als die stilstaat dat je dan stopt met poetsen (als een soort beloning). Misschien zou je zoiets duidelijker kunnen maken met een clicker. Dat als de pony dan stilstaat dat je dan klikt en een klein snoepje geeft. Misschien krijgt ie op een gegeven moment dan door dat als die stilstaat dat het dan goed is.
Ik weet niet echt zeker of het helpt, maar het is een tip.
Veel succes in ieder geval.

Een clicker kost trouwens ongeveer 2€ en kun je bij een dierenwinkel vinden.

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:07

Catoohh schreef:
Wat je zelf al zei in de openingspost met dat je dan meegaat als de pony loopt en als die stilstaat dat je dan stopt met poetsen (als een soort beloning). Misschien zou je zoiets duidelijker kunnen maken met een clicker. Dat als de pony dan stilstaat dat je dan klikt en een klein snoepje geeft. Misschien krijgt ie op een gegeven moment dan door dat als die stilstaat dat het dan goed is.

Heb je ervarig met een clicker? Ik durfde t nooit omdat ik dacht dag ze dan de hele dag in je zakken lopen te snuffelen voor snoep of appels ofzo..
Maar dat is idd wel een leuk prijsje om t uit te proberen :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:11

Streng zijn, stilstaan is stilstaan en lopen is lopen.

Je moet het eerst ook nog niet te moeilijk maken.
Ga grondwerken en leer daarbij eerst het stilstaan. Oefen steeds langer met stilstaan en ga dan pas verder met vastzetten en als laatste pas poetsen.

Helemaal als er een bepaald patroon in zit, duurt het even voordat dit er weer uit kan.

En wat betreft als vijfjarige behandeld te worden, heb ik ook :+ niks van aantrekken, ik ben met mijn bijna 20 jaar al 10 jaar de trotse eigenaresse van 2 shets :)

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:13

Melinda94 schreef:
Catoohh schreef:

Heb je ervarig met een clicker? Ik durfde t nooit omdat ik dacht dag ze dan de hele dag in je zakken lopen te snuffelen voor snoep of appels ofzo..
Maar dat is idd wel een leuk prijsje om t uit te proberen :)

Nou, ik heb helaas geen shet, maar ik doe er vrijheidsdressuur mee, maar ik heb dingen gehoord en gelezen van mensen die er ontzettend veel mee aanleren. Je hoeft het niet persee met voedsel te doen, je kunt ook heel blij lieve woordjes zeggen of een aai geven. Maar aangezien shetlanders zoveel van eten houden... dacht ik daar als eerste aan :+ .
Je kunt het ook in het begin gebruiken en dan als ze het al veel beter doet, het een paar keer weglaten, en dan na een tijdje weer eens erbij pakken om het weer even te bevestigen.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:17

Oh sorry had inderdaad direct gedacht dat je een wat jonger iemand zou zijn :+ en ja denk dat die clickertraining wel een goede methode is. Succes iig

edit: je bent nog maar 20, had echt gedacht dat je veel ouder zou zijn ivm het 17 jaar hebben gewerkt met paarden ;) Ik blijf overigens bij de clickertraining als een goed hulpmiddel, werkt het niet neem gewoon les. Daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor, ik ben internationaal groom geweest maar als ik hulp ergens bij nodig heb dan vraag ik dat of ga naar les.
Laatst bijgewerkt door jaleesa89 op 06-10-14 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:24

jaleesa89 schreef:
Oh sorry had inderdaad direct gedacht dat je een wat jonger iemand zou zijn :+ en ja denk dat die clickertraining wel een goede methode is. Succes iig

Hihi heb t maar ff in mn onderschrift gezet :p
Geeft niet dat had ik juist verwacht

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:18

Een principe dat ik veel hanteer is het moeilijk/vervelend maken van ongewenst gedrag en makkelijk/fijn maken van gewenst gedrag. Iets dat veel paarden/ponies moeilijk vinden is achterwaarts gaan. Doet je pony iets wat jij niet wil, draaien bijvoorbeeld, vraag hem direct 10 passen achterwaarts (niet minder, hij moet het wel echt merken). Ga vervolgens net alsof er niks is gebeurt doorpoetsen (=rust =beloning). Hij zal binnen 10 seconden weer gaan draaien, hup achterwaarts dan stilzetten en weer gaan borstelen. De eerste keer ga je zo halve terrein over en heb je een totaal verbaasde pony. De tweede keer ga je al een stukje minder ver en valt er een kwartje, de derde keer staat pony grotendeels stil en probeert het voor de zekerheid nog een paar keer... Zonder boos te worden en zonder straffen heb je straks een ontspannen stilstaande pony. Pony mag simpelweg kiezen, luisteren en lui mogen blijven of niet luisteren en werken. Belangrijk hiervoor is wel dat je echt heel consequent bent en hem niet met ongewenst gedrag laat wegkomen!

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 11:38

jaleesa89 schreef:

edit: je bent nog maar 20, had echt gedacht dat je veel ouder zou zijn ivm het 17 jaar hebben gewerkt met paarden ;) Ik blijf overigens bij de clickertraining als een goed hulpmiddel, werkt het niet neem gewoon les. Daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor, ik ben internationaal groom geweest maar als ik hulp ergens bij nodig heb dan vraag ik dat of ga naar les.

Klopt ik ben begonnen met rijden toen ik net aan 3 was en ben nooit gestopt. Met 12 had ik een verzorgpony en sinds toen verschillende 'persoonlijkheden' verzorgt ;)
Bij elke verzorgpony leerde ik iets nieuws en nu kan ik eigenlijk alles wel oplossen, maar mijn methodes zijn niet altijd even efficient.. Dus vandaar dat ik af en toe tips vraag ;)

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:04

Heb je al iets geprobeerd?? (ben totaal niet nieuwsgierig, maar al een tijdje paardloos en het is vreselijk, dus volg ik mensen met paarden gewoon op de voet :))

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:42

jaleesa89 schreef:
Heb je al iets geprobeerd?? (ben totaal niet nieuwsgierig, maar al een tijdje paardloos en het is vreselijk, dus volg ik mensen met paarden gewoon op de voet :))

Ik heb vandaag clickertraining gedaan en 10 passen achterwaart gezet toen hij ging lopen draaien.
Niet veel vooruitgang kunnen boeken door dat het ging onweren :p i'll keep you posted