Ellende met laden op wedstrijd: waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Ellende met laden op wedstrijd: waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 21:04

Ik heb vandaag mijn ogen weer uit staan kijken op het parkeerterrein van de manege waar we op wedstrijd zijn geweest. Mevrouw doet een eerste poging om haar paard te laden, groom haalt preventief alvast een keer de zweep er overheen en paard schiet in paniek langs de klep af. :\

Dit soort situaties zie ik op elke wedstrijd waar we mee rijden voorkomen en lijkt eerder regel dan uitzondering.

Zelf hebben paard en ik leren laden dmv een cursus, voordat we ergens heen moesten (toen paard bijna 3 was). Paard is dan ook super makkelijk te laden en voelt zich helemaal op d'r gemak op de trailer.

Ik vraag me af hoe anderen dit aanpakken. Gewoon op goed geluk op pad gaan & als paard niet meer mee terug wil gewoon de zweep er overheen, touw erachter of een ketting door de mond? Of heb je (samen met paard) bepaalde technieken geleerd en met regelmaat geoefend voordat je op pad ging?

Alice13

Re: Ellende met laden op wedstrijd: waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:07

Ik nam in het begin wel altijd longeer lijn mee voor het geval dat... Daarnaast veel oefenen thuis met trailer laden. Moet ik eerlijk zeggen dat mijn paard een draak was met laden en nu een engel haha. Maar dat heeft ook wat werk gekost.
Preventief je paard een knal verkopen met de zweep lijkt me niet echt logisch. Laat staan effectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:10

Phoe, tja...
De mijne wou ook de trailer niet op, maar ik had al vrij snel door dat dit echt angst was...
Met veel geduld stond ze er de eerste keer na 30 minuten op. Is wel een zweep aan de pas gekomen, maar puur voor begeleiden, ze heeft nogal is losse voetjes als ze bang. Ze heeft geen tik of iets gehad, gewoon even achter dr kont gehouden, omdat het echt 'gevaarlijk' was iemand zelf 'erachter' te laten lopen. Die zweep was net dat ene stukje waardoor ze er wel opliep. Toen zijn we lekker naar t bos gereden, waar ik dr ook trillend en druipend van het zweet van de trailer haalde, zo eng vond ze het :( Stukje gewandeld en daarna gereden!
Gekozen voor met de trailer naar een leuke ervaring te gaan.
Weer naar huis weer even problemen met laden, dit keer weer na 30 minuten, maar zonder zweep!
De 2x erna nog wat "problemen" gehad, maar daarna begon ze de trailer te associëren met iets leuks, en nu loopt ze er zo op en staat ze ook gewoon rustig! :D

Ik snap wat je bedoelt, vind het ook vreselijk om te zien hoe sommige hun paard op de trailer proberen te krijgen :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-14 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:11

stress, en dan voornamelijk bij de tweebeners...

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:14

verbaast mij ook altijd weer...
Mijn paard is niet de makkelijkste met laden op vreemd terrein, maar gaat wel steeds beter.
Ik gebruik geen zweep! Dan krijg ik ook op bekend terrein paard er niet meer in...
Maar zie het wel altijd... vaak als iemand met moeite bezig is paard erop te zetten, wacht ik gewoon even tot die weg is of de moed opgeeft en laad ik dan rustig. Tot nu toe gaat het elke keer prima, soms even een kleine ondersteuning bij de achterhand (lees: hand op kont, geen klap).

Vind het gewoon vreselijk altijd te zien hoe mensen met hn paard omgaan bij het laden...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:19

Doubtless schreef:
Ik vraag me af hoe anderen dit aanpakken. Gewoon op goed geluk op pad gaan & als paard niet meer mee terug wil gewoon de zweep er overheen, touw erachter of een ketting door de mond? Of heb je (samen met paard) bepaalde technieken geleerd en met regelmaat geoefend voordat je op pad ging?

Ik oefen dit idd thuis in alle rust. En had het voordeel van Daisy. Mijn oude merrie was echt gek op trailers en ze hinnikte dan ook elk jonge paard bij haar op de trailer :D Omdat "mamma" riep en liet zien dat er niks engs aan was, gingen ze allemaal zonder enig probleem. Oefenen ging dan ook eerst met "mamma" en later zonder. Daarbij laat ik me zelf niet gek maken :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 21:21

Caira schreef:
stress, en dan voornamelijk bij de tweebeners...

Maar ook een boel gebrek aan kennis?
Hoe vaak ik wel niet mensen frontaal voor hun paard zie staan (lijf zegt dus: stop, blijf uit mijn ruimte) om hun paard de klep op te trekken...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:21

Ik heb jaren een super makkelijke D-pony gehad.
Die deed ik het touwtje over de hals en dan stuurde ik haar de trailer in.
Hoe ik dat ooit geleerd heb? Geen idee.
Ze was 2,5 dat ik haar kocht en weet niet beter als dat ik het zo deed.
Vervolgend kocht ik nu zo'n 7 jaar geleden een 3,5 jarige paarden merrie.
Dat we haar gingen halen moest ze met 2 man de trailer in 'getild' worden.
Ja ze was alleen een vrachtwagen gewent werd er gezegd.
Vervolgens was ze nog geen 3 maanden bij mij en gingen we voor het eerst naar het bos.
Samen met 2 andere paarden.
Deze gingen samen in een 2 paards trailer.
Beide moeilijk te laden dus ik ging van het erf af op het parkeer terrein proberen te laden.
Afgesproken dat als die van hun er op stond ze bij mij zouden komen helpen.
Trailer neer gezet.
Kom ik aan met het paard.
Doe het touwtje over de hals en stuur haar zo de trailer op.
En zowaar ze ging er zo op.
Dus ik de stang er achter.
Klep dicht en vervolgens loop ik naar voren om haar vast te zetten.
Voor ik bij het voor deurtje kwam ging de hele trailer heen en weer.
Kijk ik bij het deurtje naar binnen staat er een kont.
Dus ze was om gedraaid in de trailer.
Lenige merrie.
Vervolgens gewoon weer terug.
Klep open stang weg, paard er uit.
Ik dacht probeer het nog een keer.
En zowaar ze ging er zo weer in.
Dus snel de stang er achter en toen naar voren gerend om vast te zetten.
Vervolgens is ze nu na 7 jaar nog steeds zo te laden.
Hoe dat kan weet ik niet.
Ik heb het niet geoefend of aan geleerd.
Ze doet het gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:23

Mij is ook altijd verteld dat je naast je paard moet blijven lopen zolang mogelijk?
Op een gegeven moment kan het natuurlijk niet meer, zeker bij een 2paardstrailer niet

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 21:24

Dat lijkt me lastig Dreamer. Ik laad hetzelfde als pony paradijs, dus loop er überhaupt niet naast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:26

Naja, bij die van mij heeft het echt gewerkt!
Zodra ik voor haar uit de trailer in liep wordt die ruimte natuurlijk 'kleiner' omdat ik er ook in sta. Toen was het laadklep en geen stap verder. Ernaast tot ze op de laatklep stond en dan net één grotere stap zetten zodat ik 'voor' haar sta en dan doorlopen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:27

Ik heb veel met hem geoefend voordat ik met hem op wedstrijd ging.
Hem op de trailer zetten , eten geven en er weer af. En dat paar x per week herhalen.
Daarna zijn we kleine stukjes gaan rijden 1 x per week . En tussendoor deed ik nog regelmatig hem op de trailer zetten , eten geven en der weer af . En toen elke x wat groter rondje rijden . Daarna met de trailer naar het bos , daar even paardrijden en dan weer in de trailer naar huis .
Toen hij dat allemaal kende zijn we op wedstrijd gegaan . Hij loopt keurig in 1 x de trailer op , staat rustig tijdens het rijden en gaat er kalm weer uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:35

Zo moeilijk is toch niet om de trailer leuk te maken?
Maak van je trailer de voeder plek.
Gebruikt je trailer als poets plaats

Gebruik je trailer als afzadel plaats, enz.

En mijn ervaring is dat je nooit en echt nooit te vaak trailer laden kunt oefenen voordat je eerste trailer rit maakt. (Al verklaarde sommige me voor gek, terwijl ik het als een investering zie waar je daarna heel veel gemak en plezier van heb.) Dus zo doende ben bij mijn nieuwe trailer makke paar veel wezen oefenen. En nu kan ik niet meer de trailer open doen of ze loopt er uit zich zelf al in om van lekker hooi te eten :D
Beter kun je niet hebben :) En om op te zetten voor succes ben bewust 1de rit naar mijn instructrice toe gereden zodat ze daar veder konden helpen.

Maar snap zeker, als om mij heen kijk zie ik jammer genoeg ook niets anderen. Ik denk dat grootse probleem is dat mensen enkel bereid zijn om te lessen bij rijden onder het zadel. En niet om te lessen van hoe laad ik zonder stres een paard, hoe spuit ik paard af zonder stres, hoe kan paard op fijne manier mee aan de hand lopen, enz terwijl dat juist hele waardevolle dingen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:38

Tja, vind het ook altijd verbazend.
Heb ook wel eens problemen gehad, maar daar ook werk van gemaakt en paarden gewoon netjes getraind.
Heb ook weinig keus, dag doorgaans alleen op stap, moet ze dus alleen kunnen laden en lossen
of ik er nou 1 of 2 in de trailer heb staan.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:39

Tja mijn paard doet het gewoon omdat ie er geen zin in heeft ... Ene keer loopt hij er zo op de andere keer doe ik er gerust 20 minuten over ...

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:43

Hier hetzelfde als sammy zegt

Mijn pony is eigenlijk heeeel makkelijk te laden. Totdat hij er geen zin in heeft. Dan staat hij stil en doet niks. Wij maar blijven lokken met eten. En dan ineens gaat de knop om en staat hij. Kan 5 minuten duren maar ook een uur..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 21:59

Samy hoe pak je dit dan aan?
Ik weet niet of ik geloof in geen zin hebben, heb dat nog nooit gezien.

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:02

Ik laad mijn paard altijd alleen. Ik naast de klep, hij loopt erop, stang erachter, naar voren en daar het paard vast zetten. Maar de ene keer loopt hij gelijk de trailer op, de andere keer is hij een stuk lastiger (zeker als er op het terrein veel te zien is ;-)).. Dan moeten we altijd even 'praten' met elkaar. En ja, soms hebben we een meningsverschil. En dat kan er voor een ander best uitzien alsof we ruzie hebben.
We komen er altijd samen uit, soms binnen een minuut, soms hebben we wat langer nodig.

Waar ik me aan irriteer, zijn die mensen met de ongevraagde maar wellicht goed bedoelde hulp. Zaterdag was er een man! ( mijn paard is bang voor mannen :-() die ongevraagd ging 'helpen' en naast de klep mijn paard de trailer in wilde 'begeleiden'...Ik heb hem dus beleefd maar niet zo vriendelijk gevraagd om ons met rust te laten. Werd niet gewaardeerd door hem.. Pffff

Een andere keer was er een man die zomaar zijn schouders onder de kont van mijn paard zette en hem zo de trailer op wilde duwen :-(... En dan zijn ze nog beledigd als ik aangeef dat ik het liever alleen doe..

Al die mensen die zich er mee bemoeien, de een weet het nog beter dan de ander :-(

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:05

Zomaar helpen is ook bloed irritant.
Zou ik zelf ook niet accepteren en niet bieden.
Ik bied mensen wel hulp aan.
Maar zeg dan altijd als je een paar extra handen nodig hebt dan ben ik er.
En dan loop ik weer weg.
Want al die mensen die er om heen staan te kijken zijn ook irritant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:08

Tja mijn paard heeft ook een periode gehad dat die het soms niet noodzakelijk vond om nog weer mee te gaan. Dat had niets met oefenen te maken dat deden we vaak genoeg. Maar meer met nah leuk spelletje kan het wel even proberen. Niks geen angst nee hoor gewoon stronteigenwijs. Ik deed het dan met een longeerlijn er even achter. Als die hem uit de kofferbak zag komen stond die al binnen :')

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:10

Gewoon oefenen en de tijd nemen voor je paard is het allerbelangrijkste.
Mijn vorige merrie was niet gemakkelijk te laden.
Veel geduld en een vast ritueel en dan ging het prima.
Mijn jonge merrie vind het ook spannend, veel geoefend met laden, daarbij zorgend dat er geen uitweg is.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:47

Doubtless schreef:
Samy hoe pak je dit dan aan?
Ik weet niet of ik geloof in geen zin hebben, heb dat nog nooit gezien.

Tja waarom die dan de ene keer (ook zonder paard ernaast) er wel op loopt en de andere keer niet ...
Ik probeer het zelf altijd een x aantal keer, lukt het niet dan geef ik hem over aan iemand die ook kan laden.
Laatste keer op wedstrijd lukte dat ook niet.
Dus heb ik hem weer terug gepakt en met veel geduld (en ook de zweep en longeerlijn komen dan te pas) stond ie er op.

Zoals Yvank zegt, het is gewoon een spellentje. Hij staat super relaxt op de trailer (alleen en met vreemde paarden) en loopt er ook super braaf weer vanaf. Het is totaal geen angst.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:53

Ik had ook zo'n leuke pony wat betref laden. Liep er eigenlijk altijd zonder problemen in, kon haar zelfs loslaten en dan ging ze nog. Ook op wedstrijd, vaak geen probleem. En toch heb ik regelmatig mn longeerlijn en de armen van pa en een omstander nodig gehad om haar op trailer te krijgen. En waarom? Joost mag het weten.
Er was echt geen stress van mijn kant, van haar kant voor zo ver ik weet ook niet. Ze was niet bang, ze bleef gewoon staan. Ik kon 100 keer opnieuw aanlopen maar 1 voetje voor de trailer stopte ze. Brokjes, een half uur blijven staan, niets hielp. Dus de longeerlijn er achter en haar zo een extra zetje geven. Vaak hielp dat en liep ze er bij het zien van de lijn al op, soms kwamen er armen aan te pas om haar er op te krijgen.. Verder was ze ook echt een engel op trailer, de rust zelve en ook op het terrein stond ze als het moest een uur rustig te wachten.

Het voorbeeld in de OP met zweep etc is gewoon onkunde.. Hoe krijg je je paard bang voor laden op een vreemde locatie. En toch, je kunt zo'n braaf paard hebben, soms wil het niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:01

Ik heb 5 jaar een paard met een trailerlaadprobleem gehad. Verschillende professionals bij gehad, mensen die goedbedoeld wilde helpen, alle manieren zijn voorbij gekomen. En iedereen wist wel hoe hij het op moest lossen.

Inmiddels is het probleem dankzij Petra Vlasblom opgelost. Wel volgens een methode die ik waarschijnlijk nog heel lang moet gebruiken. Maar dat geeft niet. Hij loopt er in alle rust op, ik heb 2 helpers nodig en dan gaat het prima.
Goedbedoelende mensen stuur ik ook meteen weg. Die wil ik er niet bij hebben. Alles moet gaan zoals ík het wil en zoals híj gewend is. Niemand die meer met lijntjes of een zweep aan mijn paard komt :n

Overigens is dit bij mij ook wel een leermoment geweest. Vaak laat je je toch overdonderen door de oudere, meer ervaren mensen en laat je ze maar bij je paard. Absoluut onkunde en weinig ervaring van mijn kant, maar onbewust wel nog meer negatieve ervaringen bij mijn paard ingeprent. Gelukkig weet ik nu beter, maar daar is wel een paar jaar overheen gegaan.

Vaak is het ook onmacht en onkunde. Maar zelden bewust een paard de trailer in willen slaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:04

Je ziet er inderdaad bezig... Mijn paard maakt er weleens een dominantiespelletje van, dan til ik mijn voet op tegen de kont en staat ze er gelijk in. Gewoon heel demonstratief, helemaal niet hard. Mijn paard heeft ook angst gehad na een avontuur op de vluchtstrook. Dat heb ik uiteraard met geduld opgelost, maar daarbij moet het paard wel blijven luisteren, achteruit of omhoog komen is nergens voor nodig en wordt dan ook bestraft. Volgens mij is het zo moeilijk niet hoor.