welke opleiding!?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maritXlily

welke opleiding!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 15:14

hoi allemaal!

ik zit nu in het 4e jaar van VMBO-T en ik moet straks een opleiding gaan doen.
ik wil heel graag iets met paarden gaan doen, maar ik weet niet zo goed wat.

wat doen jullie voor opleiding? en wat is daar leuk aan en wat het minst leuk?

ik ben benieuw hopelijk helpt dit een beetje bij mijn keuze straks :)

groetjes Marit :)

nafnaf

Re: welke opleiding!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:16

Ik zit nu precies in het zelfde jaar als jij, ik ga ook de paardenbranche in (dat is het plan)
Mijn plan is om volgens jaar naar het Groenhorst college te gaan in Barneveld en daar niveau 4 te doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:18

Mag ik 1 tip geven, in de paardenbranché is weinig tot geen werk te vinden. Het betaald slecht en is zwaar werk. Dit gaat iedereen ook tegen je zeggen.

Ik zou op zoek gaan naar iets wat je leuk vind en paarden als hobby houden! Je zou kunnen denken of je de zorg in wil, of wat economisch of het onderwijs in.

Ik doe zelf HBO rechten, dat is heel leuk en daar is ook een HBO van die erg breed is. (sociaal juridische dienstverlening)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:19

Wat lijkt je precies leuk aan een paardenopleiding?

In principe leidt een paardenopleiding je op voor werkloosheid, ik zou er dan ook niet zo snel voor kiezen. Bedenk je wat je aanspreekt in zo'n opleiding. Is het het zorggedeelte? zou een opleiding in de zorg dan wat voor je zijn?

Naar mijn idee kun je paarden/dieren het beste lekker als hobby houden :) werk in de paardensector is niet erg dik bezaaid.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:27

Ik heb een klein begin gemaakt in de paardenhouderij opleiding van het aoc, een aantal jaren geleden.
Eigenlijk kreeg ik in het begin te vaak te horen (van staleigenaren ed) dat je het beter als hobby kan houden.
Ik ben er toen mee gestopt en heb havo gedaan omdat ik niet wist welke opleiding ik anders moest gaan doen.
Mbo kan je veel aan hebben omdat je veel praktijkervaring opdoet.
Maar hoeveel waarde heeft een praktijkervaring als stalhulp? Paardentrainer? Waar kan je dan solliciteren?

Ik ben wel van mening dat je echt moet doen wat je leuk vind, en niet wat door de wereld leuk gevonden wordt.
Je kunt bijvoorbeeld na je mbo paardenopleiding naar het hbo en zo leraar worden op die paardenopleidingen.
Dan zit je ook tussen de paarden en heb je toch een normale baan.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:31

Paardenbranche is idd sterk af te raden, zelf met HBO hippische bedrijfskunde kan je niet veel.
Ik heb havo gedaan, twee HBO opleidingen niet afgerond en doe niet MBO Niveau 4 Directie secretaresse/management assistent. Leuke opleiding, ik hoef het maar twee jaar te doen en ben dan klaar. De opleiding is ook breed, je kan er later genoeg werk in vinden.

maritXlily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 15:48

er is inderdaad erg weinig werk in en daarom wilde ik het eerst ook niet. Het lijkt me toch ook wel heel leuk om een opleiding te doen met paarden en daarna te gaan doen. ik twijfel zelf nog heeeeel erg daarom wil ik graag jullie mening erover horen :) (bedankt voor de snelle antwoorden :) )

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:51

Een opleiding doen 'waar je hart ligt' is leuk en aardig, maar daar heb je snel spijt van als je thuis zit zonder baan. Of als je alsnog een andere opleiding moet gaan doen omdat je geen droog brood kunt verdienen. Kost ook nog 's twee keer zoveel! :$ Dus volg niet alleen je hart, maar ook goedbedoeld advies: zoek iets met wat meer realistische mogelijkheden en hou de paarden er lekker bij als hobby. Er zijn nog zoveel andere leuke opleidingen in de wereld!

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:57

De paardenhouderij vind ik als enige een leuke opleiding, zou niet weten wat ik anders zou willen doen. Veder zou ik heel graag veder in de paardenbranche willen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:58

nafnaf schreef:
De paardenhouderij vind ik als enige een leuke opleiding, zou niet weten wat ik anders zou willen doen. Veder zou ik heel graag veder in de paardenbranche willen.

Het kan wel, maar het verdiend gewoon slecht! Als je überhaupt een baan vind.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:00

Nafnaf, een opleiding is ook niet altijd alleen maar leuk. Met alleen maar leuk kom je nergens. Je moet altijd dingen doen die je misschien minder aanspreken. Met een paardenhouderij diploma doe je eigenlijk een soort MBO uitmesten, vraag me af of dat nou perse leuk is :+
Het klinkt nu nog ver weg misschien, maar later wil je toch ook je eigen boterham kunnen verdienen. Ik zou daarom verder kijken dan alleen een paardenopleiding. Het is de droom van velen maar maar voor weinig weggelegd.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:02

Ik heb ook dierverzorging gedaan omdat ik echt niet wist wat ik wilde. Na een half jaar was ik erachter dat het voornamelijk toch echt poepscheppen is en rotzooi ruimen. Ben gestopt en moderne bedrijfsadministratie gedaan en nu ook een leuke baan en paarden als hobby!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:04

Ik werk nu op een school en kan je adviseren om veel open dagen te bezoeken en misschien meeloopdagen te regelen. Zo kom je er pas echt achter wat je leuk vind!

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:05

Ik weet wat het wereldje inhoud te miste een beetje. Stage heb ik gelopen op een manege elke ochtend uitmesten, voeren, vegen enzo. Hard werken voor weinig geld als je een baan vind dan. Mensen zeiden ook al tegen mij dat je na de opleiding gediplomeerd mest kan scheppen :Y)

Heb ook zeker naar andere opleidingen gekeken, maar vind alles geen zak aan :+

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:25

Hier een slotje, omdat het topic eigenlijk op STW thuis hoort maar de TS zelf nog niet genoeg posts heeft om op STW zelf te reageren.
:)