Gedrag mede-weggebruikers tov paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rianneee_

Gedrag mede-weggebruikers tov paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 21:20

:wave:

Ik kan me er steeds kwader om maken, het asociale gedrag van onze mede-weggebruikers tegenover paarden/ruiters/menners.
Vraag me vaak af wat mensen in hun hoofd halen wanneer ze mij weer eens vol gang van achter passeren? Voor de "grap" gaan toeteren of nog eens extra gas geven bij het passeren.. Zeker nog nooit een paard van dichtbij op zich af zien komen..

Vandaag reed ik op de weg en keek achterom en zag een busje naderen, ik hoorde dit busje ook duidelijk gas geven. Waarna ik nog een paar keer heb gekeken om de afstand in te schatten en toen mijn paard half op de weg heb gezet als waarschuwing. Toen ik nog eens keek schrok ik helemaal.. Er stond notabene POLITIE op het busje (!!!!!!!)

Als de politie me al niet eens meer op een normale manier kan passeren, hoe gaat het dan straks verder ?!

(Dit neemt niet weg dat ik af en toe ook nog ontzettend fatsoenlijke weggebruikers tegenkom, maar deze zie ik steeds minder, helaas..)

Kuggur

Re: Gedrag mede-weggebruikers tov paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:55

Het is een uitgekauwd onderwerp hier op bokt.
Zoals altijd heeft de zaak twee kanten, ruiters/menners verwachten ook vaak overdreven veel consideratie in het verkeer.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:12

Oh nou nooit last van. Eerder van mensen die overdreven langzaam gaan rijden of echt gaan wachten. Nouja geen last van, maar dan denk ik bespaar je de moeite :P Ruiters hoeven niet te verwachten dat iedereen maar rekening met ze houdt, het is hun keuze met zo'n dier de weg op te gaan, hun verantwoordelijk en het paard moet zich leren aanpassen, niet de weggebruikers! Als mensen expres gaan gas geven of toeteren is idd flauw, maar misschien is dat juist toeval of overdrijf je het of trek je het naar jezelf toe.

Citaat:
Vandaag reed ik op de weg en keek achterom en zag een busje naderen, ik hoorde dit busje ook duidelijk gas geven. Waarna ik nog een paar keer heb gekeken om de afstand in te schatten en toen mijn paard half op de weg heb gezet als waarschuwing. Toen ik nog eens keek schrok ik helemaal.. Er stond notabene POLITIE op het busje (!!!!!!!)

Ja als je geen gas geeft ga je niet vooruit :)* Waarom ga je je paard half op de weg zetten als waarschuwing? Blijf dan netjes aan de kant rijden zodat de bestuurder er goed langs kan denk ik dan..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:23

Aso's in het wegverkeer zijn er altijd al geweest. En dat is niet enkel tov paarden het geval. Wat zover redelijk goed lijkt te helpen is zo'n geel reflectiehesje. Of het nu opvallen is of de associatie met politie (gebruikt zelfde kleur nl), maar ik krijg duidelijk meer ruimte met hesje aan dan zonder.

fanessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:35

Pff ik ken dat probleem ook! Gister op de dijk lekker aan het rijden komt er een vuilniswagen aanrijden.. nee niet rustig maar gewoon hard, op een dijk. Kan toch niet en al helemaal niet als er ook nog is een paard loopt!! Gelukkig kon ik ergens een padje op, maar helaas ging deze chauffeur precies daarin zonder te kijken wat er om de hoek is..
OM GEK VAN TE WORDEN BAH!!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:15

saskiakefie,

Laat ik het omdraaien, overige weggebruikers hoeven niet te verwachten dat elke ruiter rekening met ze houdt, het is hun keuze om op de weg te gaan rijden, en hun verantwoordelijkheid om zich aan te passen, niet de ruiters. Als ruiters op de weg gaan rijden om af te remen is inderdaad flauw, maar misschien is dat juist toeval of overdrijf je het of trek je het naar jezelf toe.

Ja heel krom, maar puntje bij paaltje. Zijn wij allemaal weggebruikers. Alle ruiters die ik in mijn omgeving ken gaan netjes in de berm rijden, is die er niet dan gaan ze achter elkaar rijden of zoeken ze van te voren een uitwijk plek op als je ruim overzicht heb.
En inderdaad wat ts zegt, er zijn genoeg vriendelijke weggebruikers, die gewoon even gas minderen en op een mooie snelheid mij passeren, of zelfs wachten totdat wij voorbij gereden zijn. Die krijgen ook vriendelijk een opgestoken hand van mij.

Ik kan er dan ook niet bij hoe het toeteren of gas geven toeval is wanneer je een ruiter tegen komt. Qua snelheid heeft denk ik elke ruiter een bepaalde snelheid waar hij zich prettig bij voelt. Voor de een is dit 30km voor de andere mag dit met 50km ook wel. Maar het toeteren is gewoon puur pesten, dat kan je niet overdrijven of naar jezelf toe trekken