Ik kan me er steeds kwader om maken, het asociale gedrag van onze mede-weggebruikers tegenover paarden/ruiters/menners.
Vraag me vaak af wat mensen in hun hoofd halen wanneer ze mij weer eens vol gang van achter passeren? Voor de "grap" gaan toeteren of nog eens extra gas geven bij het passeren.. Zeker nog nooit een paard van dichtbij op zich af zien komen..
Vandaag reed ik op de weg en keek achterom en zag een busje naderen, ik hoorde dit busje ook duidelijk gas geven. Waarna ik nog een paar keer heb gekeken om de afstand in te schatten en toen mijn paard half op de weg heb gezet als waarschuwing. Toen ik nog eens keek schrok ik helemaal.. Er stond notabene POLITIE op het busje (!!!!!!!)
Als de politie me al niet eens meer op een normale manier kan passeren, hoe gaat het dan straks verder ?!
(Dit neemt niet weg dat ik af en toe ook nog ontzettend fatsoenlijke weggebruikers tegenkom, maar deze zie ik steeds minder, helaas..)
Ruiters hoeven niet te verwachten dat iedereen maar rekening met ze houdt, het is hun keuze met zo'n dier de weg op te gaan, hun verantwoordelijk en het paard moet zich leren aanpassen, niet de weggebruikers! Als mensen expres gaan gas geven of toeteren is idd flauw, maar misschien is dat juist toeval of overdrijf je het of trek je het naar jezelf toe.
Waarom ga je je paard half op de weg zetten als waarschuwing? Blijf dan netjes aan de kant rijden zodat de bestuurder er goed langs kan denk ik dan..