We hebben al 11 jaar een hele fijne trailer staan. Een ouderwetse houten westfalia, bouwjaar 1984. De bodem, het (polyester) dak en het ijzerwerk zijn allemaal nog prima. Zo'n vijf jaar geleden zijn de assen en wiellagers gecontroleerd en waar nodig vervangen. Hij is toen eigenlijk helemaal nagekeken/gereviseerd, ook nieuwe wielen/banden er op en trapschotten tegen de toch wat rottende zijwanden.
Nu is de trailer vrij snel na de revisie in onbruik geraakt, wegens de aanschaf van een vrachtwagen. Toch willen we de trailer niet wegdoen. Hij staat op een hoekje van het erf en dient even als hooiopslag. Over een tijdje willen we de trailer opnieuw gaan opbouwen. Nieuwe wanden en laadklep, de rest is nog prima/al vervangen.
Mijn vragen nu: zouden we de banden ook weer moeten vervangen? Ze zien er nu nog goed uit, hebben gewoon op de stenen gestaan en amper gereden. Maar ze zijn zo wel weer vrij oud. Hoe lang kan je stilstaande banden bewaren? Een klapband onder de trailer is natuurlijk geen optie.
Jet
Geplaatst: 30-09-14 23:22
Volgens mij staat er inderdaad zo'n 5 jaar voor trailerbanden. Zeker als hij juist weinig gebruikt wordt is het zaak de banden goed te laten checken. Ik denk dat het nog beter is als de trailer 1 x per maand gebruikt wordt ( waar dan ook voor), dan 5 jaar op 1 plek stilstaan.
ik heb een Atec uit 2003.... heb net hm weggebracht voor een beurt, en er gaan nu voor het eerst 2 nieuwe banden op omdat er héél kleine droogte scheurtjes in komen.... gewoon voor de veiligheid.... volgende keer de andere 2 banden. Ik heb in 2012 een nieuwe bodem erin laten zetten, die was verrot....en nu zijn ze de zijwanden aan het repareren.Die gingen rotten in de hoek bij de klep / bodem. Trailer staat nu veel stil.... daar gaan ze erg hard van achteruit...
Als banden gewoon regelmatig de weg op mogen dan blijven ze langer soepel, anders drogen ze uit en krijg je kleine scheurtjes. Als je heel secuur naar je banden kijkt en ze vertonen geen scheurtjes kun je er nog wel mee rijden. Desnoods rij je naar een bandenboer om ze te laten checken. Officieel staat er jaar of 6 voor trailerbanden, maar als ze regelmatig gebruikt zijn blijft het rubber ook soepel en hoeft er niks mis mee te zijn al zijn ze 10 jaar oud. Wel regelmatig nakijken op die scheurtjes.
Hangt er overigens ook vanaf of je echte aanhangwagenbanden of gewone autobanden eronder hebt. De aanhangwagen banden kunnen net effe iets meer hebben dan de autobanden, dit heeft met de frictie onder de trailer te maken bij korte bochtjes. Gewone autobanden kunnen daar minder goed tegen, aanhangwagenbanden zijn versterkt.
klopt... mijne zijn nu 11 jaar oud en beginnen heel mini sheurtjes BINNEN in de profielen te vertoenen. Is tubeless band dus wil niet met gescheurde band komen te staan. Hij kan nog mee maar heb liever nu 2 nieuwe op de achterste set en dan volgende keer 2 nieuwe op de voorste.
jorika1986
Geplaatst: 01-10-14 15:58
Als je trailer 5 jaar lang stil gestaan heeft op de banden zou ik er uit voorzorg nieuwe banden onder laten monteren hoe zonde dat ook lijkt! Een klapband met een lege trailer is niet fijn laat staan als daar lading in staat (stro of paard). Zou niet de eerste keer zijn dat een trailer over de kop vliegt door een klapband. Stilstaan is slechter voor de banden dan er regelmatig mee rijden.
Jorika, dat van die leeftijd van banden, hoe je het kan zien, staat ook in het artikel waar ik de link van plaatste. Met nog een heel aantal tips over banden van aanhangers.
jorika1986
Geplaatst: 01-10-14 16:10
Jet schreef:
Jorika, dat van die leeftijd van banden, hoe je het kan zien, staat ook in het artikel waar ik de link van plaatste. Met nog een heel aantal tips over banden van aanhangers.
Aha sorry ik had jouw link nog niet geopend!
KPet
Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-14 17:24
Duidelijke antwoorden! Ik had ze sowieso wel laten controleren denk ik, maar altijd prettig om een idee te krijgen van anderen. Het voelt toch ook niet goed om paarden in een trailer te zetten op banden waar je niet zeker van bent.
Vanuit BOVAG is het advies om banden ouder dan 6 jaar preventief te vervangen. Vaak zien wij dat het profiel nog ruim voldoende is maar er wel droogscheurtjes in zitten vanwege de ouderdom en/of het buiten staan. Bij een paardentrailer zou ik daar geen risico mee nemen en de banden gewoon laten vervangen.