Gek worden bij het zien/horen van andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Gek worden bij het zien/horen van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 00:07

Hallo!

Sinds december heb ik een hele lieve Haflinger merrie van 6 jaar. Ze is ontzettend braaf en doet ook alles wat ik vraag. Wel met zo nu en dan een Haflinger streek.

Als ik alleen in de bak aan het rijden ben, is er niks aan de hand, loopt ze gewoon lekker en heeft de aandacht bij mij. Dit is altijd gewoon goed gegaan! Met een ander paard in de bak hetzelfde. Maar zodra dat paard de bak uit gaat, dan is het drama! Dan begint ze een rodeo te geven en allemaal te hinniken.
Dit doet ze ook als ze een paard hoort of ziet buiten de bak. Dus op de poetsplaats, langs de weg of in de wei.

Ik probeer haar zoveel mogelijk flink door te rijden, ga dan juist oefeningen doen waar je veel stelling bij moet vragen (dan kan ze in ieder geval geen nek erop zetten). Soms lukt dit, al ben ik haar daarna helemaal kwijt en is ze helemaal opgefokt.

In de stal hetzelfde, ze staat langs een oudere merrie, waarmee ze door de tralies aan de zijkant contact heeft. Al wil ik haar zelf eruit halen, is er niks aan de hand. Maar zodra de oudere merrie uit de stal gaat, nou dan breekt mijn Haflinger echt de stal af!

Even wat informatie;
Voor dat ze van mij was, stond ze bij 1 shetlander, die stonden altijd bij elkaar en konden elkaar altijd zien.
Bij mij staat ze in de stal langs een oudere merrie waar ze contact mee heeft en buiten in de wei staat ze met 4 andere paarden.

Hopelijk hebben jullie tips om dit te verhelpen! Mijn instructeur zegt, gewoon doorheen rijden. Maarja dat is makkelijker gezegd dan gedaan!

dresjoepie

Re: Gek worden bij het zien/horen van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 00:20

Denk toch dat de instucteur gelijk heeft paardrijden is ook niet makkelijk :) Maar je bent goed bezig met oefeningen rijden Merk je dat die weer even afgeleid is maak je die volte nog net even wat kleiener of een figuur net wat korter achter elkaar Probeer ook wat overgangen en tempowisselingen te trainen Zodat als je pony druk wordt je toch de controle kan behouden Tijd en geduld dan komt alles goed

ZipporaTugwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 00:47

Lijkt op één van mijn paarden die deed dat in het verleden ook het leek een soort van verlatingsangst hij wou graag bij andere paarden blijven of bij mij. Liet ik hem alleen achter in de paddock of op de poetsplaats dan was het paniek.. Steigeren en hinniken tot ik weer terug was. Ook als ik mijn andere paard uit stal haalde naast hem was het paniek, en ook als iemand de bak uit ging dacht hij waarschijnlijk dat hij ze nooit meer zou zien.

Je bent goed op weg en ik zal gewoon doorgaan zoals je nu doet, goed afleiden en na het werk kan ze weer met haar soortgenoten zijn. Het heeft bij mij ook even geduurd maar ben gewoon doorgegaan en heb het gedrag totaal genegeerd.. Mensen wouden hem vaker rustig houden op de spuitplaats maar dat werkte averechts.. Gewoon doorgaan het komt allemaal wel weer goed. Nu is het af en toe wat hinniken als ik aan kom lopen of kijken als iemand de bak uit gaat maar niet storend meer het is nou eenmaal een kijker die alles wilt meemaken. Vraag anders of iemand een paar keer uit de bak wilt gaan, uit het zicht en vervolgens weer terug komt.. Misschien krijgt ze het dan door dat ze echt niet alleen achterblijft.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:06

mijn paard deed precies hetzelfde! totdat..... ik was aan het lessen mijn moeder stond langs de bak met instructrice en er kwamen 100 meter verderop op de dijk 2 galopperende paarden aan maar ik moest zo geconcentreerd rijden dat ik ze niet doorhad en mijn instructie op een gegeven moment zei kijk eens op de dijk.....wat ik wil zeggen is dat je zelf al misschien bang bent dat hij door het lint gaat waardoor hij dat doet mijn paard doet het nu niet meer. Ze staat nu ook langs een weg waar wel 15 paarden gemiddeld per dag voorbij komen ik sta tegenover een grote stal is dat misschien een optie dan word het vanzelf niet zo boeiend meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:39

Als je zelf de mindset krijgt van 'o jeej o jeej ze gaat iets doen' dan gaat ze ook iets doen. Ga dus niet afwachten wat ze gaat doen, maar ga er gewoon van uit dat ze niks doet. Met dit in gedachte blijf je vaak veel beter doorrijden en kun je veel beter concentreren op wat je nog moet doen.

Wat je als extra hulpmiddel kunt doen is misschien tijdelijk watjes in de oren doen zodat ze iets minder is afgeleid van de omgeving zodat jij assertiever kunt gaan rijden.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:10

Goede tip Jolien! En denk inderdaad dat ik zelf wat gespannen ga zitten omdat ik weet dat ze weer wat gaat doen!

ZipporaTugwe dat is ook een hele goeie! Bedankt!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:17

Hoi!

Mijn jonge paard was ook flink kijkerig naar andere paarden. Tot ik hem wegbracht om te beleren op een redelijk drukke manege. Al die beweging om hem heen heeft hem nu gemaakt tot een heerlijk geconcentreerd dier. Wie weet kun je eens rijden met oogkleppen? Zo ziet ze minder en kun je dat uiteindeljk gaan afbouwen als je het wat beter onder controle hebt.