Hoe snel na castratie wordt ruin rustiger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Hoe snel na castratie wordt ruin rustiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 17:57

Ik heb mijn veulen van 7 maanden laten castreren 2 weken geleden. Ik heb het idee dat hij nu al een stuk rustiger is dan eerst (hij is uitstekend hersteld overigens). Is dat altijd zo snel? Met wandelen is hij veel meer ontspannen bijv. Is het mijn verbeelding of gaat dat echt zo snel?

hotchocolat

Re: Hoe snel na castratie wordt ruin rustiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:59

Bij mijn shet was het al 2 dagen na de castratie een stuk verbeterd, daarna werd het alleen maar beter.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 18:07

wow das wel heeel snel! Ik had verwacht dat daar wel 2 maanden of zo overheen ging!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:37

Bij de mijne merkte je al vrij snel dat hij wat minder stresserig was, zeg binnen een week, maar pas na een week of 6-8 was hij echt rustig. Hij heeft nog wel vrij lang (ruim een jaar denk ik) merries gedekt als hij ermee op het land stond. Inmiddels doet hij dat ook niet meer gelukkig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:51

Een veulen van 7 maanden heeft nog niet zo veel last van z'n hormonen als een van 3 jaar.
Hij zal dus wel snel rustiger worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:52

Een veulen van 7 maanden? Had hij het hele zakie al hangen dan? En speelde zijn hormonen op die leeftijd al echt een rol? Meestal zijn ze op die leeftijd nog gewoon baby ipv hengst..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:56

Vind het ook erg vroeg. Dan is ie net van z'n moeder weg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:57

Was ie met 7 maanden al zo erg?

Ik persoonlijk vind 7 maanden wel erg jong om al te castereren.

Fijn dat ie al zo snel is hersteld, maar aangezien ie de leeftijd heeft van 7 maanden kun je niet verwachten dat ie meteen schaapmak is, het is nog erg jong en speels he, dat hoeft niets met het hengst zijn te maken hebben, want meestal met 7 maanden hebben ze nog geen hengstenmanieren. Het kan dus zo zijn dat je niet veel verschil merkt omdat ie met die leeftijd nog speels is en nog van alles moet leren in de omgang met de mens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:59

Ik denk ook dat je eerder te maken heb met jong, speels veulengedrag ipv hengstenstreken... Dat is gewoon een kwestie van (laten) opvoeden door de mens en vooral door andere paarden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:00

:j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:03

Er zijn er genoeg die met een half jaar al gecastreerd worden, niet iedereen heeft de mogelijkheid om ze tot drie jaar hengst te laten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:06

bigone schreef:
Er zijn er genoeg die met een half jaar al gecastreerd worden, niet iedereen heeft de mogelijkheid om ze tot drie jaar hengst te laten.

Snap ik, maar zijn ze dan al echt hengst in gedrag? Bij 9 van de 10 zijn de balletjes nog niet eens ingedaald op die leeftijd, dus is van hormonen nog amper spraken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:30

Nee hoor, hij vertoonde niet echt het typische hengstengedrag natuurlijk, maar hij was wel opgefokter dan nu en ik vraag me nu dus af of dat zo snel na de castratie al is.

Waarom met 7 maanden laten castreren? Hij staat midden tussen de merries bij ons. Omdat we nu weinig vliegen meer hadden en hij nog 24 uur per dag buiten staat en dus lekker veel beweging heeft, en omdat we anders weer tot het voorjaar moeten wachten en het dan weer onhandig is met alle merries als hengst, hebben we deze keuze gemaakt. Daarnaast hoef ik geen hengst, ik wil een ruin, en volgens meerdere ervaringsdeskundigen en de dierenarts, heeft het als voordeel dat hij geen hengstengedrag zal ontwikkelen, en herstellen ze lekker snel (dat is gebleken).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:42

Begrijpelijk dat je het nu hebt laten castreren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:45

Dat heb ik ook wel eens gehoord ja, het snelle herstel. In Amerika schijnen ze het al bij heel jonge veulens te doen. Nou zou fijn zijn als het inderdaad al het gewenste effect.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:46

De mijne is net voordat ie 2 werd gecastreerd.
Bij hem heeft t wel een half jaar geduurd voordat ie rustiger werd.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:58

Klopt, Pat Parelli zweert erbij, maar dan nog op veel jongere leeftijd. Ik zie echt veel voordelen. De castratie zelf was ook heel handig in de (grote) stal te doen. Het veulen is makkelijk op te vangen als hij omvalt en wakker wordt, en ik heb geen bloed gezien na de castratie, echt super. Hij heeft amper zwelling gehad en binnen 1 dag was hij al weer helemaal zichzelf. Was er echt verbaasd over, ook al had ik me van te voren goed ingelezen. Het enige wat me ineens opviel vandaag, is dat hij met het scharrelen over het erf aan het haster, met het wandelen op de openbare weg, en met het naar de wei teruggaan naar zn matties, hij gewoon relaxter is dan eerst. Vandaar de vraag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:34

Ja Pat is er met 2 weken al bij. Ik heb hengsten dus kan er niet over meepraten! ;)

De vraag is inderdaad of zijn rustigere gedrag dan wat met de castratie te maken kan hebben. Dat is lastig te vergelijken met iemand die een paard op 2 of 3 jarige leeftijd laat castreren en waarbij de hormonen al even door het lijf gieren.

Hoe dan ook, hij is braaf en dat is het belangrijkste! :)