paard schopt als je wil opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje2000

paard schopt als je wil opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 20:20

hallo iedereen!

mijn verzorgpaard doet de laatste tijd erg vervelend: als je wil opstappen gaat ze lopen en dreigen met haar voet dat ze wil schoppen(soms schopt ze ook echt!) en bokken als je gaat zitten, ik straf haar maar ze doet het telkens! soms gaat het goed en dan daarna doet ze het weer!als je gaat stappen gebeurd er niks en gaat ze vrolijk door, ik stap met krukje op dus het kan niet aan het gewicht liggen dat er aan hangt..
kan iemand helpen!!
mijn vriendin is bang geworden en durft er ook niet meer op..

alvast bedankt!

Gitana

Re: paard schopt als je wil opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:22

past het zadel

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:24

Niet straffen en zadel na laten kijken! Je verzorgpaard doet dit echt niet zomaar hoor.
Het kan ook zijn dat ze hengstig is? Paarden hebben dan namelijk (net als wij als we ongesteld zijn) pijn in hun rug.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:25

Tuig na laten kijken en of er geen rugproblemen zijn.

Als dit paard last heeft van bv verzuurde spieren kan het enorm pijnlijk zijn als je gaat zitten en als dan ook nog het zadel niet helemaal fijn is.

Eerst medisch en tuig uitsluiten.

Succes!

antje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 20:39

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Het zadel heeft ze al een hele poos dus ik weet niet of het daar aan ligt als het toch daar aan ligt door wie zou het nagekeken moeten worden? Onder het rijden heeft ze er trouwens helemaal geen last van..
Plus dat ze het echt nu een paar dagen doet en daarvoor niet..

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:42

Zal nagekeken moeten worden door een zadelmaker.
Anders een dierenarts erbij, ze kan ook (eventueel van het zadel) pijn in haar rug hebben!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:43

het is sowieso goed om te weten of het zadel past of niet..
ook als je een tijdje hebt gereden met een niet passend zadel kan ze er nu nog altijd last van hebben.
als je op google zoekt op zadelmaker bij jou in de buurt dan krijgt je vast een paar hits en kun je contact opnemen met 1 of meer

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:49

antje2000 schreef:
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Het zadel heeft ze al een hele poos dus ik weet niet of het daar aan ligt als het toch daar aan ligt door wie zou het nagekeken moeten worden? Onder het rijden heeft ze er trouwens helemaal geen last van..
Plus dat ze het echt nu een paar dagen doet en daarvoor niet..

Des te meer een teken dat er iets niet goed is met dr. Ze geeft duidelijk aan last van dr rug te hebben,. Kan van het zadel komen, maar kan ook iets anders zijn.
Maar dat het pijnlijk is voor dr dat er gereden wordt moge duidelijk zijn.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:52

Zeker pijn laat haar nakijken inclusief het tuig.

antje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 21:10

Ja! Ik denk dat jullie gekijk hebben..
Weet iemand teovallig de gemiddelde kosten?
Wat ik wel raar vind is dat als je als eerdt gaat rijden(we zijn met meerdere dus dan wisselen we om de zoveel tijd) dat ze aan het begin niet moeilijk doet en later wel.. Ook als dezelfde persoon opstapt

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:14

doet ze dit ook als je er zonderzadel op wil gaan zitten ?

lijkt mij inderdaad ook of last van rug, ofwel last van niet passend tuig, of iets anders medisch,

vandaar ook mijn vraag of ze het ook doet als je er zonderzadel op wil gaan/zit

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:29

Misschien wil het helpen om met een krukje op te stappen. Maar het lijkt er sterk op dat ze aangeeft pijn te hebben. Ik zou een zadelmaker bellen om naar het zadel te laten kijken, dan kun je dat iig uitsluiten. En misschien ook iemand laten komen om naar haar rug te laten kijken. Wanneer tuig en medisch zijn uitgesloten kun je verder kijken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:30

Wat zegt de eigenaar ervan?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:31

Mama3 schreef:
Misschien wil het helpen om met een krukje op te stappen. Maar het lijkt er sterk op dat ze aangeeft pijn te hebben. Ik zou een zadelmaker bellen om naar het zadel te laten kijken, dan kun je dat iig uitsluiten. En misschien ook iemand laten komen om naar haar rug te laten kijken. Wanneer tuig en medisch zijn uitgesloten kun je verder kijken

als je goed leest in de op daar staat ook bij dat ze met krukje opstappen.
ik zou ook eerst zadel naar laten kijken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:34

Eerst eens overleggen met de eigenaar. Daarnaast eens jezelf afvragen of het kan liggen aan meerdere ruiters tijdens een rit. Ik zou daar als paard niet erg blij van worden. Wisselen jullie altijd vaak van ruiter?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:17

karuna schreef:
Eerst eens overleggen met de eigenaar. Daarnaast eens jezelf afvragen of het kan liggen aan meerdere ruiters tijdens een rit. Ik zou daar als paard niet erg blij van worden. Wisselen jullie altijd vaak van ruiter?

Mee eens gwn 1 ruiter per x rijden weet het paard ook waar die aan toe is Zou daar ook chago van worden

antje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 13:03

ja..
ik ga even overleggen!

antje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 13:15

loop vandaag ff naar de eigenaar maar kan je wel rijden? aan het begin staat ze namelijk wel stil als je opstapt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:22

Heb je het geprobeerd vandaag met maar 1 ruiter ? Ging het beter

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:41

antje2000 schreef:
Ja! Ik denk dat jullie gekijk hebben..
Weet iemand teovallig de gemiddelde kosten?
Wat ik wel raar vind is dat als je als eerdt gaat rijden(we zijn met meerdere dus dan wisselen we om de zoveel tijd) dat ze aan het begin niet moeilijk doet en later wel.. Ook als dezelfde persoon opstapt

Hoeft niet gek te zijn. Ga maar eens op te kleine schoenen lopen. Eerst is het niet zo fijn, later gaat het echt pijn doen. Zo kan het zijn met elk soort ongemak (tuig of medisch)

Iig zal het Wsl alleen maar erger worden ipv beter wanneer je er niks mee doet.

Het wisselen van ruiter vind ik trouwens onverstandig. Als dat niet nodig is, dan vooral niet doen.

antje2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:01

vandaag ging het een stuk beter, we kijken het nog even aan en anders komt er toch een zadelmaker langs!

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:52

ik zou sowieso een zadelmaker langs laten komen als ze zo duidelijk aangeeft dat er iets mis is.
van rijden met een slecht passend zadel kan je de rug flink verpesten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:25

TS, hier is duidelijk sprake van lichamelijk ongemak. Hoe stap je op, met een krukje of direct via de beugels? Het kan namelijk een pijnlijke plek in de rug zijn. Of een maagzweer (je spreekt over een merrie en die zijn daar doorgaans gevoeliger voor). Bespreek in ieder geval met de eigenaar dat er iets aan de hand is en dat je dit graag uitgesloten wilt hebben. Als er lichamelijk niets aan de hand is, dan is het zaak om het zadel te laten controleren. Ga in ieder geval niet rijden zolang niet duidelijk is wat er aan de hand is. Bij rugproblemen kun je deze namelijk verergeren. Om haar toch beweging te geven, kun je longeren in een zo ruim mogelijke cirkel (teveel inbuigen kan bij rugproblemen ook pijnlijk zijn) en lekker aan de hand wandelen. Verder zoveel mogelijk los zetten tot je weet wat het is. ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:28

Misschien even longeren voordat je opstapt? Ik heb ene paard gehad die met een goed passend zadel ed toch altijd even koud op haar rugspieren was als ik erop ging, ze bolde dan haar rug op. Als ik haar even longeerde was het niet zo en kon ik gewoon opstappen.