pony bokt als je benen geeft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxLoulou

pony bokt als je benen geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 16:24

hallo, het zit dus zo: omdat ik te groot geworden ben voor mijn shet rijd mijn zus er nu op. Maar al mijn zus benen geeft om in draf te gaan bokt hij (niet hoog of zo maar een klein huppeltje :) ) dit doet hij ook bij een zweep tikje. het is ook wel echt nodig want om hem 10 meter in draf te houden is echt moeilijk :+ (omdat hij altijd stil valt) weet iemand misschien de oorzaak of hoe ik en mijn zus hier op moeten reageren? vroeger deed hij dit niet toen ik nog op hem reed. mijn zus is geen beginner dus het is niet dat ze stoort in de mond en zit en zo.

alvast bedankt! -O-

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:33

Nog een schopje of tik geven tot dat de pony het niet meer doet De pony is gwn aan het uitproberen
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 26-09-14 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mie123gie

Re: pony bokt als je benen geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:36

past het zadel goed? en heb je hem laten nakijken door een osteopaat of dierenarts? misschien heeft hij wel pijn.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:46

Je zou hem voor de zekerheid kunnen laten controleren op pijntjes in de rug en even het zadel checken. Als er daar verder niks mee aan de hand is? Even flink aanpakken die pony. Lijkt mij een geval van nieuw ruitertje uittesten.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:51

Ik denk dat het gewoon uittesten is, als hij dit hiervoor niet bij jou deed.

xxLoulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 17:09

oke, bedankt

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:30

deed hij het hiervoor ook bij jou?
zo nee dan zou je misschien moeten denken aan uittesten, zo ja, je kunt hem es laten chekken?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:49

Als je er nu op gaat zitten, doet de pony het dan ook niet, of deed de pony het vroeger niet?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:12

xxLoulou schreef:
hallo, het zit dus zo: omdat ik te groot geworden ben voor mijn shet rijd mijn zus er nu op. Maar al mijn zus benen geeft om in draf te gaan bokt hij (niet hoog of zo maar een klein huppeltje :) ) dit doet hij ook bij een zweep tikje. het is ook wel echt nodig want om hem 10 meter in draf te houden is echt moeilijk :+ (omdat hij altijd stil valt) weet iemand misschien de oorzaak of hoe ik en mijn zus hier op moeten reageren? vroeger deed hij dit niet toen ik nog op hem reed. mijn zus is geen beginner dus het is niet dat ze stoort in de mond en zit en zo.

alvast bedankt! -O-

LEZEN !! staat duidelijk Vroeger deed hij dit niet toen ik nog op hem reed

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:18

Wat is vroeger?

Heb jij er een paar maanden voor het laatst erop gezeten?
Of is dit al jaren terug?

Heeft de pony in de tussentijd stil gestaan?

xxLoulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 21:46

nee, hij heeft nooit stil gestaan. het laatste dat ik echt nog eens op hem reed was 4 maanden terug (ongeveer).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:47

Het zou mogelijk ook een maagzweer kunnen zijn. Is er sprake van stress (geweest) of ander voer? Misschien geeft je zus wel iets te hard been: je hoeft tenslotte alleen maar je been zachtjes aan te leggen. Nog harder schoppen is sowieso geen goed advies, zeker niet als er wel sprake is van een maagzweer.

Stilvallen in draf kan te maken hebben met een afwachtende houding van de ruiter. Je moet dit vóór zijn, door hem òf met stem òf met been bij de les te houden. Ook de balans van de ruiter kan het paard storen, waardoor het de voorkeur geeft voor stoppen. Blijft je zus wel netjes rechtop zitten of gaat ze hangen (zij het naar voren of iets opzij) als ze harder wil? Je zou in dit geval terug kunnen gaan naar longeren en goed aan de stemhulpen kunnen gaan werken, zodat je zus alleen maar wat hoeft te zeggen als ze op de pony zit. Lukt dit nog niet, dan is de enige oplossing les nemen. Je zus is dan misschien geen beginner, maar er sluipen altijd gewoontes in die je zelf niet in de gaten hebt. Een goed instructie zet de combinatie (mits er lichamelijk niets aan de hand is) zonder problemen aan de gang. ;)

xxLoulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 17:28

neer hoor ze zit goed en schopt ook niet in zijn buik. les zou ik wel willen maar we hebben daar al veel te druk voor, hebben geen trailer en we rijden in de wei.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:48

xxLoulou schreef:
Maar al mijn zus benen geeft om in draf te gaan bokt hij (niet hoog of zo maar een klein huppeltje :) ) dit doet hij ook bij een zweep tikje.
het is ook wel echt nodig want om hem 10 meter in draf te houden is echt moeilijk :+ (omdat hij altijd stil valt)
weet iemand misschien de oorzaak of hoe ik en mijn zus hier op moeten reageren? vroeger deed hij dit niet toen ik nog op hem reed. mijn zus is geen beginner dus het is niet dat ze stoort in de mond en zit en zo.

Het dikgedrukte deel is je probleem. Je paard is niet voorwaarts. Blijkbaar bij je zusje nog minder, dit kan zijn omdat je zusje niet genoeg meebeweegd, het paard of je zusje niet in balans is, het paard te lang stil heeft gestaan, er geen motivatie is vanuit het paard, het zadel niet goed past, een hoefprobleem, last van de tanden of een ander fysiek probleem.
Maar er is dus iets wat het paard 'op de rem' zet. En dat moet je uit gaan zoeken. Een paard wat uitprobeert, sorry hoor maar dat is echt de grootste, hardnekkigste onzin.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:43

Zo... jij komt ook vriendelijk uit de hoek zeg....

Als de pony het weer doet ga dan zelf even zitten en kijk of ie het dan weer doet. Zo ja, medische molen in en zoeken naar de lichamelijke oorzaak. Zo nee, dan zit het zeker bij de zit/houding/hulpen van de nieuwe ruiter. Wat het dan precies is kan een instructrice waarschijnlijk in vijf minuten zeggen. Hier een filmpje plaatsen helpt ook.

xxLoulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 17:17

bedankt