Pelham bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

willemijn14

Pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 15:25

Hallo mensen,
Wie weet of je met de Pelham bit nou wel mag springen in de B ik heb hem van weekend nodig anders kan ik echt niet rijden zonder ;( en op knhs had ik wel iets gelezen dat het wel mocht maar van sommige hoor ik op bokt dat het niet mag...
dus wie weet het ? :o

Mizora

Re: Pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:27

Met pelhamriempjes en een gebroken pelham mag het helaas. Vroeger niet, maar dat hebben ze veranderd. Maar ik raad het je af. Leer eerst je paard goed onder controle houden voordat je er een zeer zwaar bit in hangt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:28

Volgens mij als je met één teugel en pelhamriempjes rijdt mag het wel. Alleen als je in de B al een pelham nodig hebt hoe ga je dat oplossen als je verder komt en er hoger en moeilijker gebouwd wordt?

willemijn14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 15:52

Uhm ik had eerst een water trens maar me pony is een sterke pony en trekt zich nergens van aan en ik reed alleen met de pelham als ik ga springen en op wedstrijd want ik rij hem nu de hele zomer al op cc uit en dan is ze tijdens de parcour heel sterk en dan wordt ze onverzichtig en dan gooit ze balken en met dit bit kan ik dus veel beter schakelen en me trainer gaf me het advies er voor en die heeft er goed verstand van ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:00

RUI -> WD-V

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:04

ik zou kijken of je misschien een ander bit kan krijgen, want een pelham geeft voor elke kilo druk 3 er voor terug. dus misschien een ander bit, maar volgens mij mag je er wel mee rijden

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:23

Of je ermee mag rijden met officiele springwedstrijden weet ik niet.

Het probleem van een te sterke pony los je niet op door er een scherper bit in te hangen maar door oefenen, oefenen, oefenen. Uiteraard kan je je pony er beter mee houden maar is daarmee ook het probleem opgelost als je weer met een gewoon trensje zou gaan rijden? Probeer daar eerst mee aan het werk te gaan. In principe gebruik je een scharenbit alleen voor verfijning van de hulpen (net zoals sporen.

Aidenn, Uiteraard kan je dus makkelijk meer druk uitoefenen met zo'n bit maar om zomaar te roepen dat elke pelhalm het drievoudige aan druk terug geeft is denk ik een beetje kort door de bocht.
Er zijn zoveel verschillende soorten pelhalms die allemaal iets anders werken.
Denk maar aan korte of lange scharen, stang al dan niet met boog en of lepel, enkel gebroken, dubbel gebroken, dik rubbermondstuk of juist fijn en gedraaid, sweet iron of bolletjes in het midden, wel of geen gebruik van ketting of leren kinriem, gebruik of niet van een tussenstuk voor de teugels. Speelt allemaal een rol in de inwerking. Maar bovenal: je eigen hand.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:02

Verreweg de meeste pelhams hebben een schaarlengte die aan de onderkant 2x zo groot is als aan de bovenzijde. Dus de bovenschaar is 3 cm en de onderschaar is 6cm. Dan is de druk op de mond 3x zo groot als de druk in op de teugel. Simpele natuurkunde (het scharnierpunt van de hefboomwerking is namelijk bij het bakstuk).

Hoe dat dan verder inwerkt qua drukverdelende werking in de mond staat daar los van.

willemijn14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 19:16

Me pony is niet heel sterk ofzo ik kan hem wel inhouden maar ze is moeilijk aan de linker kant vooral en dan kan ze de boel gaan lopen vast houden en te dicht onder de hindernissen komen als je dan wilt schakelen lukt niet dus dan gaan de balken al, het bit werkte goed vandaag op cc :) wel helaas een balkje maar dat kwam omdat ze nog wat kijkerig was maar evengoed het bit helpt super!!!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:22

Wat een reacties weer. Ze vraagt toch niet welk bit beter is of verder advies. En wat een vertrouwen in ts , ook al ben je wat jonger , je hebt talentjes ertussen ;)

pelham mag op wedstrijden

willemijn14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 16:25

haha indd :)
dankjewel