Wat te doen met (extreem) late levering zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LdJ

Wat te doen met (extreem) late levering zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 13:12

Hallo mede-bokkers,

Allereerst, ik weet niet of dit de juiste plaats is voor dit topic. Graag verplaatsen als dit niet de juiste plaats is.

Ik zit dus met het probleem dat mijn zadel later wordt geleverd dan dat er van te voren is afgesproken.

Het betreft een Thorowgood zadel wat in Engeland gemaakt moest worden, daar ik blijkbaar geen gangbare maat besteld heb.

Nu is de vooraf gesproken levertijd tussen de 4 en 5 weken geschat. Dat dat kan veranderen vind ik niet erg, ik ben erg flexibel. Na twee weken heb ik netjes bericht gehad dat het langer ging duren ivm achterstanden en vakantie bij de fabriek.
Nu 16 weken later heb ik net bericht gehad dat het zadel volgende week af moet zijn en opgestuurd zou worden naar de zadelmaker. (Tussendoor contact zoeken was lastig, de zadelmaker kreeg weinig tot geen reactie terug)

Mijn vraag is, kan ik om vermindering vragen van de totaalprijs bij de zadelmaker of ben ik dan heel onfair bezig? Want niet zij, maar de fabriek heeft hier een soort flater geslagen denk ik..

Ik hoor graag jullie reactie! :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wat te doen met (extreem) late levering zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:17

ED -> TAO

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:19

Heb je iets op papier of besteld op een site, heeft het bedrijf waar je het hebt besteld en site?

Eerst goed nazoeken wat er staat en dan opzoeken wat je rechten zijn.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 13:27

Citaat:
Citaat vd site:
- Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van Opdrachtnemer of van derden daaronder begrepen. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
- Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.

Hier staat toch dat ik wel recht heb op het weigeren of eventueel schade vergoeding vragen als het termijn langer als 2 maanden is toch?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:30

Je zadelmaker kan hier echt niets aan doen. De levertijden bij Thorowgood zijn op dit moment echt dramatisch omdat ze het gewoon niet bij kunnen houden daar. Ook de zadelmaker zal hier wel heel erg van balen denk ik zo...

Uit het citaat maak ik op dat je inderdaad de overeenkomst kan ontbinden. Er staat echter niet dat je recht hebt op een schadevergoeding.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:34

Zie juleke, maar ik zou het toch gewoon proberen. Ondanks dat je zadelmaker er niets aan kan doen, het is toch een product die zij weer leveren bij jou. Zij hadden ook zelf met een tegemoetkoming of oplossing kunnen komen. Dat de zadelmaker er niets aan kan doen, is niet jou probleem; dat is hun probleem.

Gewoon proberen zou ik zeggen!

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 13:40

Ik vind het lastig omdat de zadelmaker er inderdaad niets aan kan doen, maar het gevolg is wel dat ik vanaf juni niet heb kunnen rijden. Het is het een tegen het ander en ik kan in beide situaties komen.. Haha, wat een gedoe zo :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:48

Je kan er natuurlijk altijd om vragen, imo kan je uit dat stukje van de voorwaarde niet halen dat je recht zou hebben om schade vergoeding imo juist niet. Ik denk alleen vanuit je beschrijving wel dat het probleem inderdaad niet bij de zadelmaker lag maar bij de fabriek, zolang hij wat dat betreft gedaan heeft wat hij kon (regelmatig contact zoeken met de fabriek en met jou) vind ik niet dat je hem daar echt de schuld kan geven en hij je echt korting moet geven, maar uit coulance wil hij het misschien best doen.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:51

LdJ schreef:
Citaat:
Citaat vd site:
- Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van Opdrachtnemer of van derden daaronder begrepen. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
- Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.

Hier staat toch dat ik wel recht heb op het weigeren of eventueel schade vergoeding vragen als het termijn langer als 2 maanden is toch?

Nee, er staat dat je de overeenkomst mag ontbinden zonder verplichting tot schadevergoeding aan de zadelmaker. Of omgekeerd, de zadelmaker mag de overeenkomst ontbinden zonder aan jou een schadevergoeding te moeten betalen.

Eigenlijk zou je bijna de algemene voorwaarden van Thorowgood moeten kunnen nagaan om te zien of de zadelmaker misschien recht heeft op een schadevergoeding bij hun die hij/zij dan kan doorrekenen aan jou, zodat jij dus uiteindelijk de schadevergoeding krijgt. Uit het stukje dat jij hier nu post, valt er alleen op te maken dat de zadelmaker jou geen schadevergoeding is verplicht. Je kan het uiteraard wel altijd proberen...

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 14:15

Stukje bij beetje wordt het duidelijk! Thanks :D

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:32

Ik vind alleen wel dat je er laat mee komt. Eerst wacht je geduldig af en nu het zadel er aan komt wil je korting.
Netter zou zijn geweest als je tussentijds al had laten weten dat je hierdoor benadeeld wordt en niet kon rijden en of ze daar dan wat tegenover willen zetten in de vorm van korting.
Ik zou nu niet meer om korting vragen maar aangeven dat je het prettig vindt dat ze een geste doen voor t lange wachten.
Bij devoucoux kreeg ik een set onderhouds producten en kwam de zadelmaker binnen het jaar op mijn verzoek nog een keer kijken of het zadel nog goed lag. En bij een eventuele noodzakelijke aanpassing zou ik dan 20% korting krijgen.
Ik vond dat een nette oplossing.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 14:44

Ik zeg ook niet dat ik perse korting wil, ik heb meerdere malen contact gehad en we hebben hier ook oplossingen geprobeerd voor te vinden. Het was alleen een vraag of het fair zou zijn ALS ik er naar zou vragen. Of dat er mensen zijn die andere oplossingen hebben gevonden zoals jij hebt gedaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:58

XLeandrosX schreef:
Ik vind alleen wel dat je er laat mee komt. Eerst wacht je geduldig af en nu het zadel er aan komt wil je korting.
Netter zou zijn geweest als je tussentijds al had laten weten dat je hierdoor benadeeld wordt en niet kon rijden en of ze daar dan wat tegenover willen zetten in de vorm van korting.
Ik zou nu niet meer om korting vragen maar aangeven dat je het prettig vindt dat ze een geste doen voor t lange wachten.
Bij devoucoux kreeg ik een set onderhouds producten en kwam de zadelmaker binnen het jaar op mijn verzoek nog een keer kijken of het zadel nog goed lag. En bij een eventuele noodzakelijke aanpassing zou ik dan 20% korting krijgen.
Ik vond dat een nette oplossing.

Hmmmm ik wil je niet teleurstellen, maar dat is een stukje service wat Devoucoux altijd verleend(e).

Ik heb vorig jaar door allerhande omstandigheden heel lang moeten wachten op mijn twee Antares zadels. Ik heb toen als compensatie een singel twv van 300,- gekregen en beide zadels zijn gemaakt in Buffelleer ipv Kalfsleer (per zadel normaal 350,- extra). Daar heb ik niet eens om hoeven vragen, dat boden ze gelijk aan.

En nee ik ind niet dat heet te laat is. Eerder denk je nog oké vooruit, maar op een gegeven moment ben je het ook zat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:10

Hier ook wel een keer langer als 3 maand gewacht bij stubben. ook vakanties en derg tussendoor.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:13

Zelfs voor de standaard modellen van Thorowgood is de levertijd al 8 weken, hier kan de zadelmaker echt niks aan doen.