Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sammylover schreef:Een cap moet bij het voorover buigen langzaam afzakken als je het bandje los hebt, hij moet niet blijven zitten, dan is hij te klein. Het schudden is wel een teken dat hij te groot is, misschien heb je een verkeerde pasvorm? (ovaal ipv rond of andersom)
Citaat:Enkele tips voor een goed passende cap:
* Een cap mag niet klemmen maar zeker ook niet te los zitten. De oren mogen ook niet klem zitten.
Dit kan je controleren door de cap op je hoofd te zetten zonder de sluiting vast te maken en dan naar voren te buigen tot je hoofd op het laagste punt is. Wanneer de cap blijft zitten is het goed.
* Tussen de cap-rand en de ogen mag niet meer dan drie centimeter zitten.
Wanneer de klep / rand te hoog zit ben je niet optimaal beschermd en zit het te laag kan het gevaar opleveren voor je neusbeen.
*Koop alleen een goedgekeurde cap (Europese norm CE/EN 1384).
Elke goedgekeurde cap is verplicht voorzien van een etiket met informatie over het product en de veiligheid.
Sammylover schreef:Hmm raar, ik moest juist een maat groter omdat mijn cap te klein was, hij bleef klemmen als ik mijn hoofd voorover boog. Er werd mij toen verteld dat de cap langzaam af moest zakken, want bij warmte (beweging, tijdens het rijden) zwol je hoofd op, waardoor je cap anders ging klemmen en dat veroorzaakte bij mij hoofdpijn. Nu een maatje groter, zak langzaam af, maar hij beweegt niet bij het schudden en de hoofdpijn is verdwenen.
Dus ik denk dat TS gewoon een maatje kleiner moet proberen en kijken welke beter zit, elke cap verschilt weer. Sammylover schreef:Ik denk dat hoofd-vorm inderdaad veel doet, een ovaal hoofd in een ronde cap zorgt voor schudden, maar kan er wel voor zorgen dat een cap niet afglijdt als je op je kop staat. Ik heb verschillende caps geprobeerd, maat 55 en 56 en elke keer paste de vorm niet of kreeg ik bij maat 55 al snel last van mijn hoofd en maat 56 nietDus ik denk dat TS gewoon een maatje kleiner moet proberen en kijken welke beter zit, elke cap verschilt weer.
Fardau22 schreef:Zoals je hier boven al een geeft dat je de 58 niet kon passen is erg jammer.
Door te vergelijken is de keus makkelijker en vaak beter.
Bij twijfel zou ik toch even terug gaan, kijken of de 58 er nu misschien wel is.
Hij mag indd niet afzakken en ook niet schudden. Succes!