Aansprakelijkheid bij organiseren rit / spel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxan1

Aansprakelijkheid bij organiseren rit / spel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 07:24

Ik hoop bokkers te vinden die assurantiën gestudeerd hebben en antwoord kunnen geven op mijn vraag:

Wij willen met een paar vriendinnen een rit organiseren in spelvorm een soort puzzelrit, we doen ook een prijsuitreiking dus wat ik nu gelezen heb valt het dan mogelijk onder de categorie "WEDSTRIJD".
Wij moeten hiervoor een bijdrage vragen, niet alleen voor consumpties en de broodjes (want die zou je ter plaatste af kunnen rekenen) maar ook voor een presentje voor de gastvrouw, aankoop prijzen (medailles) etc.
Aantal te verwachten deelnemers ca. 20 enkel volwassenen, ieder op eigen paarden met eigen vervoer etc.
De rit gaat enkel over bestaande en aangegeven ruiterpaden en er is geen sprake van behendigheidsspelletje of iets dergelijks, gewoon een rit.

Hoe zit het nu met AANSPRAKELIJKHEID ?????? Wat ik tot nu toe gelezen heb zit het een beetje in het grijze gebied met name doordat we een prijsje uitreiken=wedstrijd en geld vragen voor deelname.
En wat kunnen we doen om aansprakelijkheid naar ons als organisatoren toe volledig uit te sluiten??

Lees bij een soortgelijk verhaal -maar dan over een motorrit- dat enkel de route af te spreken en vooraf gevraagde bijdrage enkel voor rekening van de consumpties/lunch is je niet aansprakelijk bent.

We zijn geen geregistreerde club en zijn ook niet van plan zoiets op te tuigen voor dit ritje, dan vergeten we het hele plan....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:08

Je bent van België maar ga je het ook in België organiseren?

De wetgeving op dit vlak verschilt behoorlijk dus let erop dat je af gaat op reacties van Belgische Bokkers en niet van Nederlanders wanneer je het in België gaat doen.
(niet alle Bokkers kunnen even goed lezen.....)

Roxan1

Re: Aansprakelijkheid bij organiseren rit / spel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 08:40

De ruiterroute loopt door Nederland en België, 90% van de deelnemers zullen wel Nederlanders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:45

Op inschrijf formulier neerzetten dat jullie nergens aansprakelijk voor zijn en dat de deelnemers laten teken. (Dat wordt in Nederland veel gedaan)

Maar wel jammer dat hier ondertussen steeds erger wordt met de Amerikaanse claim cultuur.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:47

Fjorj schreef:
Op inschrijf formulier neerzetten dat jullie nergens aansprakelijk voor zijn en dat de deelnemers laten teken. (Dat wordt in Nederland veel gedaan)

Maar wel jammer dat hier ondertussen steeds erger wordt met de Amerikaanse claim cultuur.

Dat is volgens mij niet rechtsgeldig, net zoals de bordjes op de manege dat ze niet aansprakelijk zijn voor eventuele schade ;)

Jeroen1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:01

Ik volg. Ik vind deze vragen erg interessant.
Ik was van mening dat je met een disclaimer klaar zou zijn, maar ik weet dat niet zeker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:02

crazycactus schreef:
Fjorj schreef:

Dat is volgens mij niet rechtsgeldig, net zoals de bordjes op de manege dat ze niet aansprakelijk zijn voor eventuele schade ;)

Precies! Volstrekt nutteloze zin.

Het gaat erom vanaf welk punt je organiseert. Als je vanuit België gaat starten, geldt in principe de Belgische wetgeving. Vanuit die basis ga je dan details invullen.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:59

Citaat:
[quote="Maar wel jammer dat hier ondertussen steeds erger wordt met de Amerikaanse claim cultuur.[/qu
ote]

Kijk dat dacht ik nou ook. Willen ons nek vrijwillig uitsteken voor gezellige middag, dat er ook eens iets te doen is voor al die recreatie ruiters hier in de buurt. En ondanks dat we allemaal keurig verzekerd zijn en onze premies betalen verpest, -zoals jij het schrijft de "Amerikaanse claim cultuur" - de hele lol van je nek uit willen steken.... Zou je diezelfde middag van je paard pletteren in hetzelfde bos op hetzelfde pad dan is er niks aan de hand..

De startlokatie wordt hoogstwaarschijnlijk Belgie. Of we daarmee 100% zeker niks meer met de Nederlandse wetgeving te maken hebben weet ik niet omdat alle organisatoren Nederlands zijn inclusief ikzelf al woon ik net over de grens. Ook zou het ongeval net op het Nederlandse ruiterpad kunnen gebeuren?

Het verschil met een manege is wel dat zij een bedrijf zijn -verdienen er hun geld mee en dan is het inderdaad niet mogelijk om je handen overal vanaf te trekken. Wij verdienen hier niks mee en zijn ook geen vergelijking met een wedstrijd/concours, immers deze worden georganiseerd door een bij KvK aangesloten vereniging die vaak nog eens onder het KNHS of andere sportbond hangt - dus nooit een persoonlijke aansprakelijkheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:20

Roxan1 schreef:
Citaat:
[quote="Maar wel jammer dat hier ondertussen steeds erger wordt met de Amerikaanse claim cultuur.[/qu
ote]

Kijk dat dacht ik nou ook. Willen ons nek vrijwillig uitsteken voor gezellige middag, dat er ook eens iets te doen is voor al die recreatie ruiters hier in de buurt. En ondanks dat we allemaal keurig verzekerd zijn en onze premies betalen verpest, -zoals jij het schrijft de "Amerikaanse claim cultuur" - de hele lol van je nek uit willen steken.... Zou je diezelfde middag van je paard pletteren in hetzelfde bos op hetzelfde pad dan is er niks aan de hand..

De startlokatie wordt hoogstwaarschijnlijk Belgie. Of we daarmee 100% zeker niks meer met de Nederlandse wetgeving te maken hebben weet ik niet omdat alle organisatoren Nederlands zijn inclusief ikzelf al woon ik net over de grens. Ook zou het ongeval net op het Nederlandse ruiterpad kunnen gebeuren?

Het verschil met een manege is wel dat zij een bedrijf zijn -verdienen er hun geld mee en dan is het inderdaad niet mogelijk om je handen overal vanaf te trekken. Wij verdienen hier niks mee en zijn ook geen vergelijking met een wedstrijd/concours, immers deze worden georganiseerd door een bij KvK aangesloten vereniging die vaak nog eens onder het KNHS of andere sportbond hangt - dus nooit een persoonlijke aansprakelijkheid.

Nee, geen garantie dat je niks met de NL-wetgeving van doen hebt, maar dat is tweede plan. De basis is Belgische wetgeving.

In NL kun je voor dit soort gevallen een aparte verzekering afsluiten maar ik weet niet hoe dat in België geregeld is.
Ik denk dat je een kortere klap maakt door even met je verzekeringstussenpersoon te gaan praten dan dat je op Bokt gaat zitten wachten.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 11:24

Ja ben ik ondertussen mee bezig, hoopte een beetje dat er al eens iemand met dit bijltje gehakt had...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:33

Je kunt hier als particulier geen verzekering voor afsluiten, jullie zijn geen bedrijf of vereniging. (ik verwacht niet dat dit in Belgie heel anders zal zijn)
Daarbij als iedereen met zijn eigen paard meedoet en er zou iets gebeuren dan zal aansprakelijkheid zeer hoogst waarschijnlijk ook afgewezen worden. Simpel gezegd je kent als ruiter (tot op zekere hoogte) de risico's van een buitenrit met je eigen paard.

Staan jullie samen op een pensionstal? Anders zou je dit uit naam van de stal kunnen organiseren en zij kunnen dit evt. laten aantekenen op de AVB.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:10

In de jaren '90 moesten we bij deelname aan een Endurance-wedstrijd een verklaring opvragen en meenemen van onze verzekering, misschien is dat een oplossing.

Er zijn namelijk iedere maand of vaker georganiseerde uitjes, vele zijn hier actief in het organiseren van ritten (zo ook hier in het bokt forum trouwens) dus misschien moet iedere persoon maar zo'n verklaring opvragen? Ik moet er niet aan denken dat ik van mijn paard val en één van mijn vriendinnen wordt aansprakelijk gesteld omdat zij het ritje georganiseerd had of andersom!!
Ik zou mijn verzekeringskantoor kunnen vragen een sluitende tekst op te stellen.

En nee @Tabaluga12 we staan niet bij elkaar op een pensionstal ofzo.

De vraag ligt nu ook bij mijn Belgische en Nederlandse verzekeringskantoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:02

Tabaluga12 schreef:
ik verwacht niet dat dit in Belgie heel anders zal zijn

Zou jammer zijn als de begische wetgeving niet aan jouw verwachtingen voldoet.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 16:26

Hier het antwoord van mijn Belgische verzekeringsagent:

Beste,

Als de bijdrage door de deelnemers louter kostendekkend is (medaille en presentje voor de organisatie mag ook nog) dan is het verzekerd in de gezinspolis.
Als jullie er toch iets aan overhouden dan kan je het verzekeren in de evenementenpolis.
Zo een evenementenpolis kost minimum 50 euro. Dit dekt jullie aansprakelijkheid als organisatoren.
Ik vermoed wel dat de meeste deelnemers een eigen paardenverzekering hebben. Deze verzekering geeft waarborg als het paard uitbreekt en/ of schade aanricht aan derden.

Voor verdere vragen ben je steeds welkom.

Met vriendelijke groeten,
Kantoor Stekene Vikassur.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 17:57

Telefonisch antwoord van Nederlandse verzekeringsagent:

Dit zit in het grote grijze gebied en aansprakelijk gesteld worden is gewoon niet uit te sluiten. Is het niet de zorgverzekering dan kan het de werkgever zijn. Iedereen is continu bezig zijn schade op een ander te verhalen.
Evenementenverzekering kan alleen afgesloten worden met een bij KvK aangesloten vereniging.
Dus om een lang verhaal kort te maken: VINGERS NIET AAN BRANDEN

Wel jammer dat dit is waar we nu in beland zijn..... :(

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:47

Als iedereen LRV aangesloten is zijn zij ook via die vereniging verzekerd.
Ik zou daar ook eens informeren wat langs die vereniging mogelijk is

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:38

vele richten hier een stichting voor op om zich te kunnen indekken hiervoor. Helaas jammer dat je alles zo moet indekken.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 15:09

Betreft LRV - volgens info van KNHS sluiten de aangesloten verenigingen nog steeds een evenementenverzekering af.

Een stichting oprichten daarvoor moet je statuten deponeren bij kvk en je inschrijven bij een notaris. En dan nog steeds moet je een evenementenverzekering afsluiten is mij verteld...

Het is dus mogelijk om dit onder een bestaande geregistreerde club te hangen maar nog steeds redelijk bedrag kwijt aan evenementenverzekering en dat maakt het voor de weinige deelnemers erg duur.
Ik zoek nog naar een oplossing, in samenwerking met een bestaand evenement - met groot aantal deelnemers is ook het bedrag per persoon te overzien.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:41

Ik bedoelde de belgische LRV.
De overkoepelende bond voor de recreatie activiteiten in Belgie.
Als je daaronder een Belgische vereniging opricht kunnen de mensen die mee willen daarvan lid worden en via die LRV een verzekering krijgen.
Als jij een activiteit organiseerd en iedereen is lid van de LRV met die verzekering is dat al een groot deel afgedekt.
Die LRV heeft totaal niet te maken met de Nederlandse KNHS

http://www.lrv.be/

Ik ben als Nederlandse ook aangesloten bij zo'n Belgische vereniging, de Twenters, en heb ook daar een verzekering.
Verder doe ik ook daar mijn opleiding bij als begeleider ruiter toerisme.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:22

Roxan1 schreef:
Betreft LRV - volgens info van KNHS sluiten de aangesloten verenigingen nog steeds een evenementenverzekering af.

Een stichting oprichten daarvoor moet je statuten deponeren bij kvk en je inschrijven bij een notaris. En dan nog steeds moet je een evenementenverzekering afsluiten is mij verteld...

Het is dus mogelijk om dit onder een bestaande geregistreerde club te hangen maar nog steeds redelijk bedrag kwijt aan evenementenverzekering en dat maakt het voor de weinige deelnemers erg duur.
Ik zoek nog naar een oplossing, in samenwerking met een bestaand evenement - met groot aantal deelnemers is ook het bedrag per persoon te overzien.

Wellicht kun je het onder een vereniging hangen die standaard zo'n verzekering heeft lopen?

Wij betalen in NL als vereniging iets van 600 euro per jaar voor een aansprakelijkheidsverzekering. Daar valt alle verenigingsaansprakelijkheid onder dus zowel evenementen als overige zaken.

Roxan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 08:24

Gilbey sorry ik dacht dat je LRV algemeen Land.Rij.Verenigingen bedoelde maar ik ben bekend met belgische LRV. Ikzelf heb nog een licentie bij VLP de tegenhanger en 1tje bij het KNHS (1 europa ;) )
Het klopt wat jij zegt maar in mijn begin verhaal en ook verderop schrijf ik al dat wij niet van plan zijn zoiets op te tuigen voor een ritje dat we willen organiseren. Je bent oprichtingskosten kwijt en moet jaarlijks afdragen aan de LRV. En daarbij kost een daglicentie voor deelnemers die geen lid zijn van LRV tussen de E10,- tot E15,- . Dat lijkt me der ALLERDUURSTE versie voor het organiseren van een ritje!!

En ja zoals ik al eerder geschreven heb, ben ondertussen in overleg met een geregistreerde en verzekerde club en ziet er goed uit!!

Ik zie in mijn omgeving best wel wat mensen die ritten organiseren, super leuk maar als je je erin verdiept toch niet zonder risico helaas...