Hc starten - hulp van instructeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charis404

Hc starten - hulp van instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 11:17

Hoi allemaal,

Ik ben heel even benieuwd naar jullie ervaringen met het HC starten in de dressuur. Ik lees bij de knhs dat de gewone reglementen van toepassing zijn, alleen dat vanaf M als uitzondering wel met zweep mag worden gereden.

Ik start M1 dressuur met mijn paard en heb veel last van omstandigheden rondom de ring, bijv juryhokjes, tentjes, lichtinvallen, etc. We versterken elkaar omdat ik al tegen het obstakel op ga zien en het dan uiteraard misgaat. Wedstrijdritme en ervaring op vreemd terrein is aanwezig, dus ik zou graag een keer starten waarbij mijn instructrice tijdens de proef me erdoorheen kan helpen. Gevolgde clinics gericht op wedstrijdspanning en sportpsychologie helpen me helaas in de proef zelf niet voldoende :)

Mag je geholpen worden door een instructeur in een HC proef of hangt het echt af van de jury die je treft? In jullie ervaring, maakt het verschil of de hulp via "geschreeuw" of via een oortje wordt gegeven?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Groet, Charissa

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:19

Kun je thuis niet gaan oefenen in je training met "enge" opstakels in de bak zetten ?? Bloembak container vlag Dat soort dingen dan kun je hier veel langer de tijd voor nemen dan die 5 min in de proef Wanneer het thuis lukt zonder spanning te rijden Zou ik daarna eens samen met de instructrice op een andere locatie gaan rijden (bakhuur is geloof ik 5/10 e voor een uur En op wedstrijd gaan is al meer dan 20 e aan kosten ) Dan heb je namelijk echt begeleiding En kan je dingen gaan oplossen ipv een moment opname zoals in de proef
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 24-09-14 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Re: Hc starten - hulp van instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:45

Naar mijn weten mag je ook HC niet geholpen worden door mensen van buitenaf.
Wat ik je zou aanraden is een schriktraining te volgen.
Je paard wordt daardoor minder gefixeerd op de enge dingen.
Jij leert dat je paard er niet op reageert en zal dus ook geen angst meer hebben voor de juryhokjes.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:54

Zijn er geen oefenwedstrijden bij jou in de buurt? Daar kan je zoiets denk ik gemakkelijker doen dan wanneer je HC start.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:58

Ik denk dat het officieel niet mag, maar je kan altijd bij je eigen vereniging HC starten en vragen aan de jury vooraf of het mag. Ik zou persoonlijk wel voor een oortje gaan ipv door de bak roepen ivm overige deelnemers.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:01

Is een proefgerichte clinic niet een idee?
Of op een locatie in de buurt vragen of je na de laatste deelnemer mag komen rijden, dan kan je instructeur komen helpen, kun je zelf eerst lekker tussen de hekjes rijden en dan de proef oefenen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:05

Officieel gezien is het niet toegestaan. Je rijdt de proef net als een normale wedstrijd, het enige verschil is dat je punten niet worden geregistreerd. De reglementen zijn gewoon van toepassing. Je kan inderdaad overleggen met de jury, als die er geen problemen mee heeft kun je het doen. de tip van urielle vind ik ook een goede. Na de laatste deelnemer gaan rijden en dan laten helpen door de instructeur. Maar dan heb je dus geen wedstrijdgevoel meer.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:09

Beetje gaan trainen als Tristan Tucker? Zag m op HE en wilde me toch wat gaan verdiepen in zijn ideeën, omdat het zowel ruiter als paard hielp in spanning.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:07

Nee dit mag niet. Wel zijn er regelmatig in regio Gelderland en Overijssel oefen dressuurwedstrijden.Ik heb hier ook wel eens gestart, je rijd dan een proef op je eigen nivo. Mijn juf was toen mee en heeft mij met een oortje vooraf geholpen met losrijden en ik mocht van de jury ook met oortje de proef rijden en sommige onderdelen over doen.Was echt heel fijn

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:12

Misschien een domme vraag van mij, maar waar staat HC voor?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:17

Gaby89 schreef:

HC staat voor Hors Concours.. En dat wil zeggen dat je buiten mededinging start.
Je doet dus niet mee voor de prijzen en de punten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:23

Gaby89 schreef:

En domme vragen bestaan niet hoor!
Zo leer je weer wat!

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:36

Je mag tijdens hc wedstrijden geen hulp van buitenaf hebben, maar je hebt wel oefenwedstrijden. Deze wedstrijden lijkt het alsof het een officiële wedstrijd is, maar dan mag je met oortje rijden waar je instructeur je aanwijzingen mag geven. Ga eens kijken of je deze wedstrijden kunt vinden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:44

Antwoord is al gegeven :) Ik deed me altijd focussen op één ding dus bijvoorbeeld de hoeken doorrijden hielp wel altijd. Sluit mezelf snel af dus een schreeuwende instructrice aan de kant helpt dan in sommige gevallen wel :+

Fardau22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:44

Zelf heb ik wel eens HC gestart in de M, dit omdat mijn paard dan alleen maar protest ging.

Als je problemen hebt met de omgeving kan je het beste gewoon lekker door trainen, afentoe iets bij je in de bak plaatsen wat onverwacht is. Als je weet dat er bij jou in de buurt een wedstrijd is kun je met de organisatie overleggen dat je daar na de wedstrijd even kunt rijden, voor een bepaald bedrag bijv. En veel andere plaatsen bezoeken.