Dure facturen bij dierenkliniek, bijna 1000 euro aan scannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Dure facturen bij dierenkliniek, bijna 1000 euro aan scannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 18:59

Hallo,
Ik heb een vraagje met betrekking tot de facturen die ik van een dierenkliniek heb gekregen. De pony die er geweest is staat in training en dat is niet bij mij om de hoek vandaar dat ik het een beetje uit handen heb gegeven en de meeste dingen per telefoon zijn besproken. De mensen daar hebben niet heel veel verstand van fokken, dierenarts heeft dan ook regelmatig contact gehad met mij.

Mei is de merrie bij mij gescand door mijn dierenarts en goed bevonden om te gaan dekken. Merrie is niet meer hengstig geworden tot ze een keer twijfelde en toen is de dierenarts gebeld om te scannen.

Hij is 21-07-2014 bij de merrie geweest en ik kreeg te horen van de eigenaren dat de dierenarts dacht dat ze te kleine eierstokken had om hengstig te worden. Ik heb dit toen bij mijn dierenarts gecheckt en die kon zich dat niet herinneren.
Volgens de tweede rekening is ze op 25-07-2014 ook nog gescand en dan dat goed kunnen.
Week later op 29-07-2014 was ze hengstig en zou de dag erna geïnsemineerd moeten worden. Ze had die dag ook een aderlijke bloeding en zou daarvoor naar de kliniek gaan zodat ze haar been goed in de gaten konden houden.
Ze is 30-07-2014 geïnsemineerd.
Via de telefoon kreeg ik te horen dat ze goed hengstig was met een mooi ei. Haar been ging ook goed.
Ik zie nu dat ze zowel 30-07,31-07 als 01-08 gescand is. Lijkt mij wat veel ik ben van het Schouwen, maar met het verhaal wat later duidelijk werd kan ik het me voorstellen.
04-08-2014 zijn ze blijkbaar weer geweest om te scannen waarschijnlijk om te kijken of het eitje weg was. Al lijkt mij dat ook wat overdreven.

Toen kreeg ik de eerste rekening. 206 euro voor twee keer scannen! Heel vaag ook rectaal onderzoek en echo? Je zit er toch al in met je arm? En het is de 21ste en 29ste wel gedaan/gerekend maar de 25ste niet. Daarbij zag ik dus dat ze hengstig was gespoten waar ik geen woord over gehoord had en de beste man al een aantal keer aan de telefoon had gehad.

Tijd om te kijken of merrie drachtig is en nee dat was ze niet. De man belde mij om dit te vertellen dus ik meteen terug gekoppeld waarom ze hengstig gespoten was? Volgens hem was dat omdat hij dacht dat de merrie niet meer hengstig zou worden? Nouja dan had ik het volgend jaar gewoon geprobeerd! Maar het maar zo gelaten want ik was er nu eenmaal niet bij.
Vanaf toen is ze om de dag gescand en verliep het verdere contact met een vrouwelijke arts. Ik had besloten dat de merrie naar de hengst ging en dus haar gebeld over hoe de cyclus vorige keer verliep. Kreeg ik de waarschuwing mee dat de baarmoedermond maar heel weinig open stond en insemineren dus maar net ging? Volgens de andere arts was ze super hengstig en hij kon ook niet verklaren waarom ze niet drachtig was...

Hengstenhouder heeft haar toen de avond dat ze terug was van vakantie nog geïnsemineerd en doe zei juist dat ze heel goed voelde en makkelijk te insemineren was en zo lief. Duurde alleen even voor ze hengstig toonde naar de schouwhengst. Dit was 25-08-2014. Ze is toen die middag nog gecontroleerd omdat ze zaterdag ervoor al goed hengstig was en ze normaal zo zouden insemineren. De 27ste is gekeken of eitje weg was en dat was zo. Nu gescand en drachtig maar ik moest erom vragen want kliniek heeft mij niet gebeld.

Vandaag de rekening, en wil ze in ieder geval wat dingen voorleggen. Nogmaals die keuze voor hengstig spuiten zonder overleg, het toedienen van hormonen bij een merrie die goed hengstig is? Waarom echo op dracht zoveel duurder is als echo voor hengstigheid? Waarom zo vaak scannen? En of ze geen scan pakket hebben. Daarbij kost verzenden hooguit 35 euro alleen bij hun ruim 50 euro.

Even voor wie niet wil rekenen, totaal tot nu toe 933,42 aan deze dekking kwijt en we zijn er nog niet.

Wie heeft advies voor mijn telefoon gesprek, of tips of een geheel andere opmerking. Ik vrees dat ik me erbij neer moet leggen en hopen op een gouden veulen. Met Dekgeld heeft het me al zo'n 1300 euro gekost en het wordt een d pony veulen. Mag wel een gouden veulen worden.

De facturen (hoor graag of ze het zo doen):
http://s770.photobucket.com/user/lailap ... t=3&page=1

kekaro

Re: Dure facturen bij dierenkliniek, bijna 1000 euro aan scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:06

Jeetje dat is ook niet wat je verwacht zeg... Prijzig veulentje inderdaad.
Ik heb er geen ervaring mee verder maar het lijkt mij wat veel van het goede
Succes in ieder geval!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:07

Facturen zijn te zien hoor.
ik vind het ook erg duur. Heb maar 1 x een veulen gefokt, maar was toen via hengstenhouder inderdaad een pakket. Dus 1 bedrag ongeacht hoe vaak er gescand werd. Bij jou is alles, dus iedere handeling apart vermeld en moet je blijkbaar ook betalen.
Ikeheb echt geen idee of dat tegenwoordig standaard is..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:08

Ik heb ook 1x een veulen gefokt. Dat kostte mij 1x scannen op vruchtbaarheid en 1x scannen op de 18e dag na dekking. Verder niets, ik vind het ook wel erg veel.

nathalj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:11

hoevaak is ze in totaal gescand? normaal kost 1x scannen maximaal 20 euro. natuurlijk blijft het raar dat je merrie hengstig gespoten word zonder overleg, volgende keer misschien toch een andere hengstenhouder? het is maar een idee....

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:12

Wel apart dat er dingen zonder jou toestemming gebeuren.
Heb er geen ervaring mee.
Heel veel succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:13

hier ook een pakket!
Is idd idioot veel zeg, ik zou idd maar even in gesprek gaan. Kun je niet beter langsgaan i.p.v. bellen?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:16

Al die voorrijkosten tellen enorm aan!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:19

Vaak kan je een pakket kopen bij een praktijk, niet bij alle.
Pakket is dan gemiddeld genomen goedkoper doen ze vaker bv bij hengsten houders waar heel veel merries staan die ze achter elkaar door doen met opvoelen etc.
Kan me voorstellen dat je deze niet had zien aankomen.
Wat ook niet helpt is dat blijkbaar jouw paard om goed te kunnen scannen ook nog buscopan nodig had.

Wordt inderdaad duur veulentje zo.
Je had niet aan de dierenarts gevraagd wat het een en ander zo zou kosten?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:19

Ik zou weigeren te betalen voor de dingen die zonder jou toestemming zijn gedaan!
zeker als je tegenstrijdige verhalen hoor van verschillende partijen (goed hengstig, niet goed hengstig.. moeilijk te insemineren, makkelijk te insemineren enz)

Heb je een rechtsbijstand verzekering?
Zo ja, zet die erop ;)

En indd zou ik ook willen weten waarom ze zo achterlijk vaak is gescand?!

Daarnaast vind ik het schandalig dat je elke keer zoveel visite moet betalen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:48

Hoe zit het met de trainings stal in dit geval?
Neem aan dat die dan ook wel vaker klachten heeft gehad over de prijzen van de kliniek, hoewel die allicht niet veel met drachtig scannen van doen hebben als ze trainings stal zijn.

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:50

waarom heb je niet al eerder contact opgenomen met de kliniek?
de 1ste rekening is van 7 augustus en de laatste van 11 september.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:06

Ik heb toen idd al kenbaar gemaakt dat ik het erg duur vond maar die man was zo positief! Ik denk dat ik me heb laten overbluffen en pas later bedacht ik me dat ik helemaal geen bevredigend antwoord had gehad.
De eerste twee heb ik dan ook maar gewoon betaald. Tot nu de verhalen zo door elkaar heen zijn gaan lopen.

Pony staat in training bij ponyruiter privé. In ruil fok ik haar jonge pony op en had zij een goede wedstrijdpony. Binnenkort ruilen we ze weer om.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:09

Oke, geen profesionele trainingsstal dus die had kunnen bedenken dat dit wat veel werd.

Balen dat ze daar geen pakket hebben van die DA.
Is nu echt wel heel duur veulen geworden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:26

Mijn dierenarts thuis heeft ook geen pakket maar we scannen alleen vooraf als nodig is en anders gewoon op dracht controleren door te scannen. Inseminatie rekent ze meestal de eerste keer en die keren daarna wipt ze snel even langs of rij ik naar haar met merrie en betaal ik een aangepast tarief.

Volgens de mensen van training was het een goede da met schappelijke tarieven maar goed dat is een begrip wat voor ieder anders is natuurlijk. De mensen hebben super geholpen en zijn zelfs nog op een avond naar de andere kant van Nederland gereden met de merrie.

Wat ik kan bespreken
- de hormonen en het hengstig spuiten.
- de buscopan, merrie is hier meermalen gewoon zonder moeite gescand vorig jaar en dit jaar, maar haar moeder doet bij verkeerde behandeling ook erg knijpen dus wil wel weten wat er precies met deze pony gebeurd is waarom ze dit zo moesten doen.
- de hoeveelheid scannen, is dat echt nodig.
- de verschillende verhalen.
- nog andere puntjes?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:33

normale rekening voor deze onderzoeken, ook de regelmaat van de scans is heel gebruikelijk om de merrie op eisprong te dekken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:34

Begrijp ik het nou goed dat de mensen bij wie ze stond opdracht hebben gegeven tot de scans, behandelingen etc? Ik ben de draad even kwijt.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:40

nathalj schreef:
hoevaak is ze in totaal gescand? normaal kost 1x scannen maximaal 20 euro. natuurlijk blijft het raar dat je merrie hengstig gespoten word zonder overleg, volgende keer misschien toch een andere hengstenhouder? het is maar een idee....

de hengstenhouder heeft hier niets mee te maken aangezien die in de eerste cyclus alleen het sperma verzonden heeft aan de betreffende dierenkliniek.

Ik zou zeker de kliniek bellen, want in mijn ogen is dit zeker niet reëel.

vooral de dubbele berekening voor het scannen vind ik erg vreemd. normaal gesproken betaal je zo'n €25,-/€30,- voor het scannen. ex reiskosten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:54

Ik ben zelf nergens bij geweest dus ik zou dat niet weten hoe de afspraken ed verlopen zijn. De mensen hebben er alleen niet zoveel verstand van en zijn denk ik mee gegaan in wat de artsen zeiden. Maar dat op de eisprong dekken is dan mooi mislukt... En dAt heb ik ook niet horen vallen. Maar misschien is dat gebruikelijk? Ik kom uit de wereld van Schouwen. En als ik hier naar een kliniek ga dan kan ik een pakket kopen en scannen ze verder gratis. Heb dat alleen nog nooit gedaan dus weet niet wat er precies in valt en hoe dat werkt.

Opzich ben ik wel blij dat ze haar "goed" begeleid hebben en me zo fijn op de hoogte hielden maar deze rekening bevat dus dingen die niet besproken zijn en waarvan ik twijfel of ik ze dan wel had laten doen/toedienen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:01

Dan zou ik eerst eens uitzoeken of dit in opdracht is gedaan door de mensen waar de pony stond.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:02

Ik heb dit ook eens voorgehad.
Mijn merrie ergens gezet om te dekken en achteraf een DA-rekening gekregen waar ik stijl van achterover viel. Mijn merrie was 10 keer gescand aan 75 euro per keer waarvan enkele keren met sedatie en dat moest dan 95 euro per keer kosten. En om het nog gekker te maken was die DA ook 2 keer moeten terug komen om te scannen omdat het blijkbaar niet wilde lukken zonder sedatie (stout paard) en hij had geen sedatie bij zich. En dan heeft die de keren dat ze niet gescand was, omdat hij geen sedatie bij had, evengoed aangerekend aan 75 euro.
Nou tel ook maar uit, wat die grap mij gekost heeft. Ik heb het braaf betaald en er geen zever over gemaakt maar dat overkomt mij toch ook geen tweede keer hoor. ;)

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:36

kan me wel vinden in het antwoord wat cayenne zegt,deze kliniek is mij zeer bekend en ik weet niet beter als dat ze alles goed overleggen en geen dingen doen die niet nodig zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:22

moniquebosch schreef:
kan me wel vinden in het antwoord wat cayenne zegt,deze kliniek is mij zeer bekend en ik weet niet beter als dat ze alles goed overleggen en geen dingen doen die niet nodig zijn.

Hier dus hetzelfde, heb daar meerdere paarden laten behandelen en er werd echt niets gedaan zonder overleg en ze waren altijd heel schappelijk en dachten goed met je mee om kosten te besparen. Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal en het lijkt me in dit geval ook zo.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:02

Deze kliniek is mij ook zeer goed bekend. Ik kan je met zekerheid vertellen dat ze niet zonder overleg dingen doen. Wat ik verder van de kliniek vind hou ik in het midden, maar prijstechnisch zijn ze echt niet de duurste.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:21

Ik zou als ik jou was gewoon even contact opnemen met de kliniek en vragen over het hoe en wat en hun ook "confronteren" met de twijfelachtige uitspraken die gedaan zijn. Ik vind het ook erg duur..
Ik heb een jaar of 6 geleden mijn merrie verkocht, (had toen nog een veulen aan de voet) en de nieuwe eigenaar wou haar toen ook opnieuw laten insemineren. Merrie werd niet goed hengstig of liet het in ieder geval niet goed zien.
In totaal is de merrie een keer of 7- 8 gescand, ook hengstig gespoten en met 18 dagen gescand ik was toen nog geen € 350,= kwijt inclusief de voorrijkosten...