Ruintjes blijven maar ruzie maken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Ruintjes blijven maar ruzie maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 07:55

Ze blijven maar ruzie maken en ik weet écht niet meer wat ik ermee moet..

De situatie: Bij mijn ouders thuis staan 2 ruintjes, een shetlander en een shetkruising en het zijn echt klit&kleef. De shetlander is er sinds vorig jaar augustus en vrij snel waren het beste maatjes. Ze spelen heerlijk met elkaar, maar ruzieën dus ook veel. En dan ook echt veel. Snachts staan ze in een stal met uitloop naar voren, met tegels en matten om ze zo in de winter niet in de modder te hebben staan. Ze krijgen ruim voldoende hooi en hebben ook takken om op te knabbelen, een liksteen, etc. Maar sinds een half jaar maken ze dingen stuk. Zo sloegen ze snachts planken van de stal eruit, echt alles kapot trappen tot ze eruit konden. Daarom hebben we de uitloop gebouwd, zodat ze toch snachts naar buiten konden.
"laat ze toch lekker altijd in het weiland", gaat voor mij niet op ;). 3/4 afrastering van ons weiland is sloot en met de oktober/winterstormen hier wil ik ze dan echt niet aan de ren hebben. Als het nodig is moeten ze dus binnen een kleinere omheining kunnen staan -O-
Nu hebben ze dus afgelopen nacht ook de omheining van de uitloop gemold en wel op een speciale manier. De bovenste plank is er namelijk ook af, terwijl die een cm of 30/40 hoger zit dan hun schofthoogte. Ik vermoed dat ze weer ruzie zijn gaan maken en er al steigerend doorheen zijn gegaan.

Maar hoe los ik dit op? Ze krijgen al gigantische hoeveelheden hooi, om ze bezig/gezond te houden, hebben takken om op te knabbelen, ze kijken niet om naar speelballen of ander geschikt speelgoed. Ze beginnen gewoon ineens met ruzie maken. Ik dacht dat na ruim 1 jaar de rangorde wel bepaald zou zijn, maar misschien heb ik het mis -O-

Mijn opties:
- een slowfeeder maken en dat proberen.
- een natuurlijke remedie proberen die ze allebei misschien wat rustiger maakt(maar dat is ook zo.. neh).
- altijd 1 buiten en 1 binnen snachts. Maar dat gaat tegen mijn principes in.
- 1 van de twee weg doen. 'Weg' is terug naar het oude baasje. Maar dan zit ik weer met een pony alleen..

De afmeting van de uitloop is zo'n 3X4 en de stal zo'n 2.5X3.5. Lijkt me toch genoeg voor twee van die kleintjes. Uitloop en stal is dus alleen voor snachts(met noodweer) en overdag met noodweer, verder lopen ze gewoon in het weiland.

Bokkers, hebben jullie tips? Ik woon zelf inmiddels op kamers en mijn vader is het zat. Als ze nog een keer iets mollen moeten ze weg.. :o

Caira

Re: Ruintjes blijven maar ruzie maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:37

Op hoeveel plekken voer je hooi?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 10:03

Caira schreef:
Op hoeveel plekken voer je hooi?

Binnen in de stal op 2 plekken en buiten in een ruif, die van 2 kanten bereikbaar is.
Verspreid dus :)

Ze willen overigens altijd samen staan eten, los van elkaar staan ze niet lang. Ook als ze brokken krijgen moeten en zullen ze uit dezelfde bak eten, altijd zonder ruzie te maken.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:26

dus tijdens het eten maken ze geen ruzie?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:10

kaatje888 schreef:
dus tijdens het eten maken ze geen ruzie?

Nee. Ja soms even een boze zwaai met het hoofd en dan is het alweer klaar.

Lang niet zover dat ze dus de omheining beginnen te mollen, dat gebeurt blijkbaar gewoon..

Ze zijn gewoon altijd heel leuk met elkaar, beginnen als gekken te hinniken als je de 1 uit de ander zijn zicht haalt, etc. Alleen blijkbaar gaat er ergens iets mis, ik zie alleen niet waar :\

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:18

Het eerste wat in mij op komt is dat de ruimte waarin ze samen 'opgesloten' staan te klein is.

Zo moet ik bijvoorbeeld zorgen dat mijn Welsh altijd toegang heeft tot de stal, zodat hij mijn 2-jarige KWPN-er van zich af kan schudden. Ze zijn echt leuk samen, maar soms kan mijn twenter lekker drammen en op 1 of andere manier kan mijn Welsh hem niet van zich af schudden in open terrein. Dus rent hij naar de stal, draait zich om en is het gedram gelijk over.

Hoe zijn ze dan samen in het weiland?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:27

Estera schreef:
Het eerste wat in mij op komt is dat de ruimte waarin ze samen 'opgesloten' staan te klein is.

Zo moet ik bijvoorbeeld zorgen dat mijn Welsh altijd toegang heeft tot de stal, zodat hij mijn 2-jarige KWPN-er van zich af kan schudden. Ze zijn echt leuk samen, maar soms kan mijn twenter lekker drammen en op 1 of andere manier kan mijn Welsh hem niet van zich af schudden in open terrein. Dus rent hij naar de stal, draait zich om en is het gedram gelijk over.

Hoe zijn ze dan samen in het weiland?

Even voor de duidelijkheid, ze staan nooit opgesloten in de stal. De doorloop stal-uitloop is altijd open. Dat lijkt mij toch best nog wel ruim. Ook zitten er geen kleine hoekjes in, gewoon een vierkant.

Ik moet zeggen dat ik hier ook aan heb gedacht, maar in het begin ging samen in alleen de stal nog wel goed..

In het weiland zijn ze gewoon leuk. Ze jennen elkaar om&om en rennen graag een uur lang rondjes. Waarbij ze elkaar dus om&om opjagen en tegen elkaar racen. Ze spelen echt als ruintjes, grof maar niet tot bloedens toe ofzo. Als ze staan te grazen staan ze soms echt tegen elkaar aangedrukt en soms ook in uithoeken. Wisselend dus.

Het is 3/4 weken tot de uitloop er was vrij erg geweest, elke nacht hoorde we wel een klap tegen de stalwand. Sinds de uitloop er is ging het 4 weken goed ofzo en nu sinds gisteren dus weer.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:39

Begrijp me niet verkeerd, ik wilde ook niet zeggen dat het een kleine ruimte IS, maar misschien is het voor juist deze pony's wel een te kleine ruimte. In het weiland, met heel veel ruimte, gaat het dus blijkbaar wel goed.
Mijn grote en 2 kleintjes staan echt heel vaak met z'n 3-en in de stal van 3,5x3,5 (denk ik, nooit opgemeten), maar ik moet ze er niet in opsluiten, dan zou het echt niet goed gaan.

Ze hoeven trouwens geen ruzie te maken, het kan ook spelen zijn, maar dan lekker lomp gecombineerd met een kleinere ruimte en dat daardoor dingen gaan sneuvelen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:42

Estera schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik wilde ook niet zeggen dat het een kleine ruimte IS, maar misschien is het voor juist deze pony's wel een te kleine ruimte. In het weiland, met heel veel ruimte, gaat het dus blijkbaar wel goed.
Mijn grote en 2 kleintjes staan echt heel vaak met z'n 3-en in de stal van 3,5x3,5 (denk ik, nooit opgemeten), maar ik moet ze er niet in opsluiten, dan zou het echt niet goed gaan.

Ze hoeven trouwens geen ruzie te maken, het kan ook spelen zijn, maar dan lekker lomp gecombineerd met een kleinere ruimte en dat daardoor dingen gaan sneuvelen.

Ik begrijp je hoor :j
Een uitbreiding van de ruimte maken is helaas niet mogelijk, dat gaat mijn vader echt niet nog een keer doen. We hebben het namelijk al gedaan toen de tweede erbij kwam :')
Bedankt voor je reactie iig, misschien is het voor hun twee toch niets.

Irisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:07

Zorg dat ze om elkaar heen kunnen, en weg van elkaar kunnen als nodig, een grote tak ofzo midden in de uitloop. Alhoewel ik het idee krijg dat je dat wel redelijk voor elkaar hebt. :) Misschien een idee om tijdelijk snacht's een camera op te hangen zodat je kan zien wat er gebeurt?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:37

wat vervelend Lauren -O- het gekke is, dit topic las ik vanmorgen al en besef nu pas dat jij het bent! En het ging zo goed juist.. Klinkt misschien heel lame want je geeft al aan dat je het niet wilt maar ik zou ze gewoon in het hele stuk durven laten :j Kan echt niet geloven dat die 2 in de sloot belanden.

Denk trouwens echt wel dat de rangorde al bepaald is, er zal iets gebeurd zijn wat dit triggert. Is het niet begonnen toen je wegging? Minder aandacht, minder beweging?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:45

Jouw ruinen vechten niet, ze spelen. Zo spelen ruinen onderling, dit heeft niets te maken met rangorde , de ruimte of wat dan ook. Het enige wat je kunt doen is ze scheiden en dan doe je ze dus echt iets aan. Ze zijn dikke maatjes. Weten zij veel dat ze daar wondjes en zo van kunnen krijgen. Laat die beesten toch...

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 07:45

mrie schreef:
Jouw ruinen vechten niet, ze spelen. Zo spelen ruinen onderling, dit heeft niets te maken met rangorde , de ruimte of wat dan ook. Het enige wat je kunt doen is ze scheiden en dan doe je ze dus echt iets aan. Ze zijn dikke maatjes. Weten zij veel dat ze daar wondjes en zo van kunnen krijgen. Laat die beesten toch...

Die laatste opmerking vind ik jammer van je. Misschien een beetje beter lezen?
Ik heb duidelijk uitgelegd dat het niet gaat om het spelen/wondjes/hoe ze eruit zien, maar om het feit dat ze elke keer de omheining mollen ;)

@Katja,

Ja klopt, het is zo jammer. Ik ben gewoon echt als de dood dat ze de sloot in vliegen, ze botsen soms zo hard tegen elkaar op bij de rand en er zijn al duidelijk slipsporen naar beneden te zien van het afgelopen jaar. Als ze er snachts in belanden ben ik ze gewoon kwijt :\ Ik heb Jan in zijn eentje al meerdere keren op zen smoel zien gaan, daarom zie ik het met zijn tweeën gewoon zo slecht zitten.
Maar als het de enige optie is gaan we het toch maar proberen, ze blijven al om de nacht binnen/buiten om ze zo weer te laten wennen aan het 'binnen' staan.

Nee, het is al begonnen voor ik weg ging. Beetje meer beweging kan ik nog wel proberen, mijn vader vind het wel grappig om ze te longeren. Thanks voor je input :j

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:57

Wat een vervelend probleem, denk idd dat het eerder lomp klooien onderling is dan echt ruzie als ik het zo lees. Is het mogelijk om een relatief klein maar toch groter dan de uitloop stuk weiland af te zetten en ze daar snachts in te zetten? 20 x 40 ofzo?

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:04

:) :) Mijn paardjes hebben ook op twee plekken lange, diep liggende sloten als begrenzing. In het begin stond ik ook doodsangsten uit dat ze er in zouden vallen. Nou, ze blijken heel behendig en zijn 's nachts rustiger dan overdag. Gek genoeg rennen ze alleen op het stuk land zonder sloot ernaast. Slimmerikken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:13

kjoetie schreef:
Is het mogelijk om een relatief klein maar toch groter dan de uitloop stuk weiland af te zetten en ze daar snachts in te zetten? 20 x 40 ofzo?

Hier dacht ik ook direct aan. Een stukje van de weide erbij geven. Zodat ze wel meer ruimte hebben maar niet bij de sloot kunnen.
Eerlijk gezegd denk ik wel dat het risico dat ze in de sloot belanden snachts vrij klein is.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:14

En de omheining aanpassen, stroomdraden ervoor? Blijkbaar hebben ze echt geen respect voor de omheining misschien dat een beste klap stroom helpt?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:15

Maar als ze de omheining enz slopen Maken ze toch geen ruzie ? Als ze ruzie met elkaar zouden maken zouden de paarden wel onder de wonden zitten En begrijp uit je verhaal dat dit niet zo is !!! Het lijkt mij eerder gwn verveling Ik zou ze eens wat laten werken Grondwerk wat longeren Dan kunnen ze daar de energie meer in kwijt en slopen ze minder

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:32

dresjoepie schreef:
Maar als ze de omheining enz slopen Maken ze toch geen ruzie ? Als ze ruzie met elkaar zouden maken zouden de paarden wel onder de wonden zitten En begrijp uit je verhaal dat dit niet zo is !!! Het lijkt mij eerder gwn verveling Ik zou ze eens wat laten werken Grondwerk wat longeren Dan kunnen ze daar de energie meer in kwijt en slopen ze minder

Ik ben er dus niet bij hè, wanneer ze dingen slopen. Dus het leek mij dat het door ruzie kwam, maar het verwoorden met extra wild spelen kan ook :) Ze slopen ook niet bewust, met het oog op kapot maken of loskomen, maar ik denk dat het door hun gedoe komt.

Afzetten kan hier echt alleen maar met hout, voor stroom heeft 1 van de 2 sowieso geen respect. Hij gaat overal doorheen :Y) En als de 1 door het draad gaat, gaat de ander vast wel mee.

Het sloot verhaal is voor mij gewoon geen optie, ik ken 3 meiden die hun kleine pony's zijn verloren door verdrinking(overdag gebeurd!) en ik zie dat gewoon niet zitten. Allemaal de sloot ingegleden en niet meer levend eruit gekomen.
Soms maak je keuzes op basis van angst en gevoel, maar dat doe ik liever dan mijn dieren verliezen :o

Bedankt voor alle tips iig :j. Ik hoopte op iemand met een geniaal idee door dezelfde ervaring, maar dat is natuurlijk moeilijk :')
Ik denk dat we het nog maar even aanzien en ik het hooi moeilijker toegankelijk ga maken, dan blijven ze misschien wat langer bezig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:47

Grotere hoeveelheid stroom erop zetten en eventueel hem er even serieus kennis mee laten maken (er tegenaan zetten. De boer heeft mijn paard er wel eens met een haak aangehangen nadat hij er voor de zoveelste keer doorheen gegaan was. Ik was het daar niet mee eens (kreeg het pas later te horen) maar sindsdien heeft hij wel heilig respect voor stroomdraad).

Overigens is het niet of houten omheining, of schrikdraad. Maar houten omheining én schrikdraad. Geen respect ervoor hebben is vaak toch een combinatie van te weinig stroom, te weinig draden en voldoende snelheid kunnen hebben waardoor ze vaak de tik missen i.c.m. dikke vacht (vlecht een stukje ijzerdraad in de manen rechtop. Zodat hij een soort teletubbie wordt met de andere kant van het ijzerdraad tegen de huid/hals aan).

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:49

Maar het is geen idee om wat met de pony s te gaan doen dan ??? Dan kun je kijken of het minder wordt Als het verveling is

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:54

dresjoepie schreef:
Maar het is geen idee om wat met de pony s te gaan doen dan ??? Dan kun je kijken of het minder wordt Als het verveling is

Hier heb ik toch al op geantwoord? :o(boven jou).
Ze krijgen elk weekend als ik thuis ben flink beweging en ik zei dat ik mijn ouders de opdracht zou geven om ze wat vaker te longeren oid :j We proberen enige verveling al tegen te gaan door veel hooi en speeltjes. Die ze dus niet gebruiken

@Mizora, we hebben zoveel geprobeerd wat draad betreft. Ook ijzerdraad in de manen, hij blijft erdoor gaan. Hij wurmt zichzelf er gewoon tussendoor. En het stroom erop is sterk, echt sterk. We hebben zo'n meterding en die sloeg aardig aan. Ik heb het zelf een keer vastgepakt en echt heel de dag wit gezien van de pijn in mijn lijf.
Daarnaast, hout en stroom, dan moeten we wéér een hele nieuwe grotere omheining gaan bouwen en mijn pa gaat dat echt niet doen. Wat ik heel goed begrijp :o En als ze door het hout vallen door het spelen, dan zitten ze vast snel vast in de grote hoeveelheid draad.

Ik probeer trouwens echt niet alles af te wijzen hoor, maar de sloot vind ik gewoon eng en stroom boeit ze beide echt geen ene flikker. Sh*tlanders }>
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 24-09-14 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:56

Ringo was hier ook door geen enkele omheining te stoppen :( behalve zoals, toen jij kwam kijken, schapengaas.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 10:00

set_elkol schreef:
Ringo was hier ook door geen enkele omheining te stoppen :( behalve zoals, toen jij kwam kijken, schapengaas.

Jan is dus hetzelfde, knalt overal gewoon doorheen. Twee van die debielen, dan helpt alleen een vaste omheining. Gaas vind ik zo eng om te spannen, als ze daar spelend met die pootjes doorheen gaan.. blegh.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:02

Ik begrijp uit je verhaal dat ze alleen 's nachts de boel afbreken?

Misschien een gooi in het diepen, maar heb je er aan gedacht dat 1 van de 2 misschien nachtblind is en snacht's in paniek raakt en daar nummer 2 in mee trekt?

Je zou een nachtlampje kunnen proberen, gewoon om wat schemer in de stalling te houden :)
niet geschoten altijd mis..