en dit [BRT] Eindelijk gepland: Weekend Het Ruiterhuys Castricum topic hier dan eindelijk mijn verslagje.
Ookal ben ik uiteindelijk toch zonder paard geweest, omdat het een 'paardenlocatie' is en ik het ook als dusdanig zal bespreken, plaats ik dit verslagje toch maar hier.
Ik was vast van plan om dit mét Raya te gaan doen maar helaas gooiden geldgebrek, zadelzoekproblemen en andere omstandigheden dat plan weer in de war.
Ik had vriendin Marianne met haar beach-proof paard mee gevraagd maar ook bij haar werkten de omstandigheden even niet echt mee, waardoor er bij ons beiden een ongezonde druk op dat ‘met de paarden op stap’ kwam te staan. Dus een maand of twee geleden heb ik definitief een streep gezet door dat plan. Dan maar zonder paard. Ik had geen zin om er zoveel druk en spanning op te zetten met alle mogelijke nadelige gevolgen van dien, het was de bedoeling dat we een heerlijk ontspannen weekend zouden hebben en als dat met paard niet ging lukken, dan maar zonder. We zouden ons vast wel kunnen vermaken daar.
Ook voor Marianne bleek deze beslissing een opluchting dus het was goed zo en vrijdag zijn we beiden vol verwachting richting Castricum gereden. Daar aangekomen bleken de foto’s van de website niks te veel beloofd te hebben, wat een ongelofelijk mooie locatie zeg!
De hele entourage straalt robuuste luxe uit en het ‘ponykampgevoel’ wat we kregen toe we de trap naar ons ‘appartement’ op liepen werd al snel ‘ponykamp 3.0′. Ja, hier zouden we het best een weekendje uit kunnen houden!
Het B&B bestaat momenteel uit 1 slaapkamer met een twee-persoons bedstee en een bank die omgebouwd kan worden tot 1-persoons bed. In de slaapkamer is een deur naar een doucheruimte met een wastafel. In het halletje tussen de gemeenschappelijke woonruimte/keuken is ook een deur naar een ruimte met twee WC's en een wastafel en er is een deur naar een ruimte die nu nog als opslag dient, maar waar een tweede slaapkamer gepland is. Daarnaast is er een ruime gemeenschappelijke woonruimte met een zeer complete keuken en de deur naar het dakterras. Eigenlijk is het meer een 'appartement' dan een B&B waar je alleen maar kunt slapen.
Het appartement ligt boven de stallen en de ingang naar de trap is dus in het stallengedeelte. Als je de trap af komt kijk je zo een box in, hartstikke gezellig als je daar met je paard daar bent. Wanneer de paddock/buitenbak niet in gebruik is voor hun eigen paarden (die in 't hoogseizoen op de wei staan maar vanaf morgen weer naar de paddock zouden gaan overdag) mag je paard ook in de paddock staan als je niet rijdt.
De Gasterij is geweldig mooi, robuuste landelijke uitstraling, het eten is ontzettend goed en alle medewerkers zijn even vriendelijk en gastvrij. Dat dit niet onopgemerkt blijft in de omgeving is duidelijk, wij waren er van vrijdag middag tot maandag ochtend en alle dagen zat het zowel binnen als buiten gewoon vol. Zelfs op maandag ochtend toen ik vertrok waren er al weer wat gasten die een kop koffie met wat lekkers kwamen nuttigen.
Ondanks dat we geen paarden bij ons hadden hebben we ons het hele weekend prima vermaakt. Een uitgebreid verslag hiervan heb ik in m'n eigen Day Zero blog geschreven, wie het leuk vindt kan het hier lezen, omdat het 'zonder paarden' is, is dat voor hier niet echt aan de orde. Wel vind je hier nog meer foto's van zowel de locatie als de omgeving.
Wel wil ik het nog even hebben over de schitterende omgeving. Ook wanneer 'strand' niet echt je ding is of je wilt toch wat meer variatie, dan kun je hier prima terecht. Wij hebben ruim 2 uur gewandeld door het Noordhollands Duinreservaat. Een schitterend en uitgestrekt gebied wat echt letterlijk aan de overkant van de weg ligt, je hoeft alleen maar de oprit uit te rijden en de weg over te steken om op het ruiterpad uit te komen. Een stukje het bos in moet je dan wel een kaartje kopen, een dagkaart voor ruiters kost 5 euro maar dit is echt wel de moeite waard, het gebied is echt groot en je kunt er prima een paar uur rond rijden. Het is overigens ook wel mogelijk om zonder door dit gebied te rijden bij het strand te komen. Op het strand mag je in het hoogseizoen (van 1 mei t/m 30 september) alleen na 20.00 uur. In september op het strand rijden wordt dus wel lastig want het ligt wel zo ver van het strand dat je dan in't donker terug komt.
Wij hebben hier - zelfs zonder paarden - een heerlijk weekend gehad en het is zeker een aanrader voor iedereen die eens een weekendje zorgeloos weg wil met de paardjes en daarbij zelf ook een beetje luxe wil en in de watten gelegd wil worden.
Ik wil Frank en Nikki en de rest van het team van het Ruiterhuys heel erg bedanken voor dit geweldige weekend. Het is ruim 6 geleden dat ik op vakantie geweest ben en dit weekendje was een ontzettend welkome break. De gastvrijheid, het eten, de accommodatie, alles was van even goed en we hebben echt volop genoten. Ik hoop dat ik in de toekomst nog eens in de gelegenheid ben terug te komen, dan mét paard.
Hier onder een kleine impressie, in het blog vind je meer foto's, foto's zijn daar ook aan te klikken voor een grotere versie.
Gemeenschappelijke woonruimte

Slaapkamer

Dakterras

Restaurant

Terras buiten

Noordhollands Duinreservaat